رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی گفت: حمل مستقیم کالا از ایران به روسیه به دلیل تعرفه‌های گمرکی بالا، فاقد توجیه اقتصادی است، لذا باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه ترانزیت به استان «چلیابینسک» روسیه مهیا شود.

صادرات مستقیم کالا از ایران به روسیه توجیه اقتصادی ندارد

به گزارش قدس خراسان، کاظم شیردل در هشتمین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در محل این اتاق افزود: کرایه حمل بار از «اینچه برون» به سمت قزاقستان و چلیابینسک ارزان تر است، به همین دلیل کالاها از این مسیرها حمل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌ها مهیا شود تا بتوان از پیمان های منطقه ای و بین‌المللی بهره برداری کرد، گفت: تمامی کالاهایی که به روسیه صادر می‌شود یا باید از قزاقستان یا قرقیزستان ترخیص گردد تا وارد روسیه شود؛ چراکه کشورهای قزاقستان و قرقیزستان عضو پیمان اوراسیا بوده و تعرفه گمرکی آنان بسیار کم است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اظهار کرد: هم‌اکنون وضعیت به گونه‌ای است که در صورت خرابی واگن‌ها در ایستگاه شهید مطهری، چهار ساعت با وقفه در تردد و حمل کالا مواجه خواهیم بود و اگر قراردادی با سایر کشورها به امضا برسد، در صورت عدم فراهم شدن زیرساختها نمی‌توان به تعهدات عمل کرد.

شیردل بیان کرد: ورود ایران به پیمان اوراسیا و شانگهای به دلیل عدم زیرساخت های نامناسب فاقد بهره‌گیری لازم خواهد بود، با این وضعیت در صورت حذف تعرفه های ترجیحی، ایران صرفا واردکننده خواهد بود و کشورهای اوراسیا بدون تعرفه گمرکی می‌توانند کالاهایشان را به ایران صادر کنند.

رییس گروه بازرگانی اداره کل راه آهن خراسان نیز در این نشست گفت: مرز اینچه برون و سرخس هر دو از مسیر ترکمنستان می‌گذرد؛ ترکمنستان در مرز اینچه برون و اترک سرمایه گذاری خوبی کرده و ظرفیت مازادی دارد که بلااستفاده مانده است؛ اما چنین ظرفیتی در سرخس وجود ندارد، نکته اینکه، حجم کار باعث شده است کامیون ها در مرز سرخس و ترکمنستان معطل بمانند؛ در حالیکه ارائه خدمات در مرز اینچه برون ظرف مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.

موسی صفایی اظهار کرد: راه آهن جمهوری اسلامی استفاده از مسیر سرخس را به روسیه پیشنهاد داده است؛ چراکه مسیر مستقیم، ترانزیتی و دارای ریل است و راحت‌تر می‌توان خدمات ارائه کرد. از طرفی این مسیر به بندرعباس نیز متصل است.

وی ادامه داد: روسیه دارای استاندارد بالایی برای حمل ریلی است، به طوریکه اجازه تردد واگن های قدیمی را نمی دهد. لذا تعداد معدودی از واگن های سی.آی. اس در مرزهای روسیه و قزاقستان تردد دارند.

رییس گروه بازرگانی اداره کل راه آهن خراسان افزود: از این رو بخش خصوصی ایران نیز باید قراردادی برای اجاره واگن ها با استانداردهای مطلوب منعقد کند تا بتوان از این مسیر استفاده کرد، متاسفانه در حال حاضر مسیر به صورت یک طرفه استفاده می‌شود و صرفا بار از روسیه به ایران حمل می‌شود.

استفاده از ظرفیت سازمان توسعه تجارت برای چلیابینسک

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در مسیر چلیابینسک و مسیر ریلی روسیه، قزاقستان و ازبکستان می‌توان تفاهم نامه و دوستی را میان کشورها ایجاد کرد، اگر بتوانیم استفاده از این مسیر را به سرانجام برسانیم، قطعا منافع آن نصیب شرکتهای حمل‌ و نقلی خراسانی خواهد شد.

محمدعلی امیرفخریان با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی چشم انداز و هدف گذاری برای استفاده از این مسیر تاکید کرد: بایستی از نظرات کارشناسی بخش خصوصی در تدوین پروپوزالی با ارائه راهکار در این راستا استفاده شود. تنها در این صورت است که می‌توان از مسوولان مطالبه‌گری کرد.

وی تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های سازمان توسعه تجارت استفاده کنیم، اگر پروپوزالی را به سازمان توسعه تجارت ارائه دهیم ممکن است که با اعتبارات موجود و یا استفاده از رایزن های بازرگانی در سایر کشورها از حوزه ترانزیت حمایت شود و با هم افزایی بتوان مشکلات موجود را حل و فصل کرد.

نایب رییس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: استان‌های شمالی همچون مازندران به دلیل ارتباطات قبلی با روسیه، در حوزه تجارت و ترانزیت با این کشور، از خراسان رضوی پیشگام تر هستند.

مرتضی قندچی ادامه داد: روس‌ها در خصوص موضوعات اعتباری، مالی و سیاسی بسیار حساس هستند، چنان که روسیه اصرار دارد موضوعات مالی شفاف و قانونی باشد، شرکت‌های روس در اوج تحریم‌ها و گرفتاری‌هایی که با آن دست و پنجه نرم می‌کردند از بخش خصوصی ایران تقاضا داشتند موضوعات مالی و اعتباری را شفاف کنند که این روند، فعالیت را برای بخش خصوصی دشوار می‌کرد.

ناصری، نماینده وزارت امور خارجه خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: خوشبختانه در خصوص دیپلماسی با روسیه، از شرایط به نسبت باثباتی برخوردار هستیم، در تابستان سال جاری شاهد سفر استاندار خراسان رضوی و نماینده وزارت امور خارجه به روسیه بودیم که توافقات بسیار خوبی از آن سفر حاصل شد و ریل گذاری اولیه برای بهبود ارتباطات انجام شده است.

مسوول هماهنگی بازارچه‌های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مسیر اینچه برون موانع بسیاری برای حمل کالا به روسیه دارد؛ لذا تردد در این مسیر چندان معقول نیست.

هادی حقیقی افزود: ضروری است گزارشی در خصوص مزایا و معایب مسیرهای مشابه منتهی به چلیابینسک تهیه شود تا در این خصوص به جمع بندی و اتفاق نظر برسیم. نمایندگی وزارت امور خارجه در استان نیز بر روی این موضوع حساسیت داشته باشد و موضوع را به جد پیگیری کند تا در صورت طرح این موضوع در سطح کلان، خراسان رضوی از سبد حمل‌ ونقل ترانزیت منطقه عقب نماند.

توقف در مرزها سبب افزایش کرایه حمل شده است

نایب رییس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: توقف کامیون‌ها و شلوغی در مرزها یکی از چالشهای بخش خصوصی است که این موضوع موجب افزایش کرایه حمل شده است.

ابراهیم عطایی افزود: در مرز آستارا که مهم‌ترین مرز خروجی کشورمان به سمت روسیه است، شاهد حداقل پنج روز توقف هستیم و در مسیر آذربایجان به روسیه نیز توقفها بین پنج تا هفت روز به طول می‌انجامد که این مساله معضل بزرگی را برای ترانزیت‌ به همراه داشته است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر محموله های صادراتی به روسیه، میوه و تره بار است، با شلوغی مرزها، امکان فاسد و خراب شدن آنها وجود دارد در این صورت، بار به داخل کشور عودت داده می‌شود.

نایب رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت برخورداری کشور از دیپلماسی قدرتمند به منظور توسعه ترانزیت گفت: اهمیت این حوزه به گونه ای است که هر گاه چالشی بین کشورها بوجود می آید، فعالیت های ترانزیتی زیر سوال می رود.

رییس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست به تداوم مشکلات موجود در حوزه افغانستان اشاره و بیان کرد: با وجود هیاتی از افغانستان به منظور تقویت روابط به ایران اعزام شد و از مرزها بازدید داشت؛ اما آن چنان تحولی در حوزه ترانزیت با این کشور ایجاد نشد.

احمد زمانیان افزود: امسال همچنان مشکلات موجود در مرز افغانستان به قوت خود باقی ماند؛ هر چند که در برخی مواقع این مشکلات کاهش می‌یابد؛ اما این مسائل به طور کامل حل نشده است، امیدواریم در سال ۱۴۰۳ شاهد مرتفع شدن مشکلات مرزهای افغانستان باشیم.

رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برخی اوقات شاهد بارنامه‌های صوری در حوزه حمل و نقل هستیم؛ این قراردادهای صوری، مانع از شارژ کارت‌های سوخت می‌شود.

نصیر برادران افزود: با کمال تاسف در خصوص صدور پروانه نیز بخش‌هایی از ضوابط و آیین‌نامه‌ها سختگیرانه است؛ اما استان نمی‌تواند در این زمینه سلیقه‌ای عمل کند، لذا پیشنهاد می‌شود برای تسهیل در صدور مجوزها مطالبه‌گری صنفی از سراسر کشور صورت بگیرد.

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شرکتهای حمل و نقل بین المللی در حال حاضر در خصوص بارنامه و شارژ کارت سوخت با مشکلاتی مواجه هستند.

احمد فرخی حاجی‌آباد افزود: بارها برای رفع موانع در این زمینه مطالبه‌گری کرده‌ایم اما نتیجه‌ای حاصل نشده است. از سویی، فرآیند دریافت مجوزها بسیار دشوار است؛ لذا از دستگاه‌های دولتی تقاضا داریم نهایت همکاری را با بخش خصوصی داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.