۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴
کد خبر: 972320

برای حل معضل ناترازی بنزین باید بر توسعه سبد سوختی و جایگزین کردن سوخت CNG با بنزین تمرکز کرد کرد زیرا با وجود زیرساخت‌ها، ظرفیت مازادی معادل 20 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده شده موجود است که می‌تواند با دوگانه‌سوز شدن خودروها واردات را به صفر برساند.

تولید خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان ایرانی راه حلی راهبردی برای مقابله با بحران ناترازی بنزین و ارتقای پایداری انرژی در کشور ارائه می دهد. ایران با تاکید بر توسعه خودروهایی با سوخت جایگزین مانند CNG و نیروی محرکه الکتریکی، می‌تواند وابستگی خود به بنزین وارداتی را کاهش داده، منابع ارزی ارزنده‌ای را ذخیره کند و کیفیت زیست‌محیطی را ارتقا دهد. از طریق سیاست‌های حمایتی دولت، همکاری‌های صنعتی، تمرکز بر حمل‌ونقل شهری، و مکانیسم‌های نظارتی قوی، ایران می‌تواند انتقال به سمت یک بخش حمل‌ونقل پاک‌تر و کارآمدتر را تسریع بخشد که هم برای اقتصاد و هم به نفع محیط‌زیست است. با پذیرش فناوری‌های دوگانه سوز و گزینه‌های سوخت جایگزین، ایران می‌تواند در راه‌حل‌های جابه‌جایی پایدار پیشرو باشد و در عین حال آینده‌ای انعطاف‌پذیرتر و مرفه‌تر برای شهروندانش ایجاد کند.

برای حمایت بیشتر از تولید خودروهای دوگانه سوز و اتخاذ سوخت های جایگزین، دولت ایران می تواند مجموعه ای از سیاست ها و مشوق ها را اعمال کند. این موارد ممکن است شامل معافیت‌های مالیاتی، یارانه‌ها و توسعه زیرساخت‌ها برای تشویق خودروسازان و مصرف‌کنندگان به سرمایه‌گذاری در گزینه‌های حمل‌ونقل با انرژی کارآمدتر و سازگار با محیط‌زیست باشد. با ایجاد یک چارچوب نظارتی حمایتی و اجرای اقداماتی برای ترویج خودروهای دوگانه سوز، دولت می تواند انتقال به سمت بخش انرژی پایدارتر و متعادل تر را تسریع بخشد.

همکاری بین نهادهای دولتی، خودروسازان و سایر ذینفعان صنعت در پیشبرد پذیرش گسترده خودروهای دوگانه سوز و فناوری های سوخت جایگزین ضروری است. با تقویت مشارکت ها و ابتکارات مشترک، مانند برنامه های تحقیق و توسعه، قراردادهای انتقال فناوری، و بهینه سازی زنجیره تامین، ذینفعان می توانند به طور جمعی در جهت پیشبرد تولید و استفاده از وسایل نقلیه با انرژی CNG و سایر سوخت های جایگزین کار کنند. چنین تلاش‌های مشترکی می‌تواند منجر به افزایش نوآوری، کارایی هزینه و نفوذ به بازار خودروهای دوگانه سوز در ایران شود.

با توجه به تأثیر قابل توجه حمل و نقل شهری بر مصرف بنزین و کیفیت هوا، تمرکز اصلی باید بر روی انتقال سیستم های حمل و نقل عمومی و وسایل نقلیه تجاری به فناوری های دوگانه سوز قرار گیرد. با تشویق به استفاده از اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و ون‌های مجهز به سوخت CNG، شهرهای ایران می‌توانند مصرف بنزین و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند که منجر به محیط‌های شهری پاک‌تر و بهبود سلامت عمومی شود. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جایگاه‌های سوخت‌گیری CNG و ترویج استفاده از خودروهای دوگانه سوز در مناطق شهری پرترافیک می‌تواند اثربخشی این طرح‌ها را افزایش دهد.

در پایان، مسئله ناترازی بنزین در ایران نیاز به تغییر رویکرد اساسی در صنعت خودروسازی به عنوان عامل اصلی مصرف بالای بنزین و همچنین قیمت بنزین دارد. از همین رو برای حل معضل کوتاه مدت ناترازی بنزین و قطع ناترازی بنزین، باید بر توسعه سبد سوختی و جایگزین کردن سوخت CNG با بنزین تمرکز کرد زیرا با وجود زیرساخت‌های موجود در زمینه جایگاه‌های سوخت ظرفیت مازادی معادل بیش از 20 میلیون مترمکعب گاز طبیعی فشرده شده (CNG) موجود است که می‌تواند با دوگانه‌سوز شدن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل ناترازی و واردات بنزین را به صفر برساند

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد حسن پور ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    0 0
    سلام از مازندران،۱۵ ساله کارگاه CNGدارم، وخودروهایی رو گاز سوز کردم به سبک نوین وهوشمند وکارایی وشتابی فراتر از بنزین. چطور میشه کارم رسانه ای شه... تشکر