در واقع حضور نظامیان آمریکایی در ساحل غزه به رژیم صهیونیستی برای نهایی کردن اهداف خود کمک خواهد کرد بطوریکه حضور سربازان آمریکایی در ساحل غزه اسب تروا برای مشارکت در عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس خواهد شد.

غزه، اسب تروای آمریکا / بررسی سناریوهای جنگ و صلح در گفت و گو با سیدهادی سیدافقهی

خوشبینی‌های فزاینده برای پایان دادن به جنایات اشغالگران صهیونیست در غزه و رسیدن به آتش بسی پایدار، با شکست مذاکرات صلح قاهره به خاموشی گرایید. آمریکا از ده روز مانده به ماه رمضان، پس از یک سلسه مذاکرات فشرده منطقه ای و بین المللی، پیشنهادی را به شورای امنیت سازمان ملل برد که از آتش‌بس ۶ هفته‌ای در نوار غزه حمایت می‌کرد. با این حال همین پیشنهاد حداقلی هم با مانع تراشی و کارشکنی کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو روبرو و به شکست انجامید.

آمریکا، مصر و امارات، در آخرین روزهای سال گذشته میلادی هم طرحی مشترک با هدف برقرای آتش بسی ۴ ماهه که به صورت مرحله ای به اجرا گذاشته می شد را ارائه کردند که آن هم ناکام ماند. اما روز گذشته ضیاء رشوان، رئیس سرویس اطلاع رسانی مصر از ابتکار ایالات متحده برای آتش‌بس ۲ هفته‌ای در غزه طی ماه رمضان خبر داد. این طرح البته بیش از آتش‌بس، یک وقفه در جنگ است چراکه حتی با خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه همراه نخواهد بود، موضوعی که بعید است با موافقت حماس روبرو شود.

امیدی به آتش بس در نوار غزه نیست

اکنون مذاکرات با میانجیگری مصر، قطر و آمریکا برای دستیابی به آتش‌بس در ماه رمضان ادامه دارد. اما مذاکرات با موانع دشواری روبه‌رو است که این نگرانی را ایجاد کرده است که آنها به هیچ توافقی دست نخواهند یافت.

سید هادی سید افقهی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت وگو با قدس با اشاره به اینکه اجرای  هر گونه آتش بس در نوار غزه از سوی آمریکا، می تواند تنفس مصنوعی برای صهیونیست ها در جنگ باشد، گفت: تقریبا امیدی به اجرای آتش بس وجود ندارد بطوریکه پس از سخنان بایدن مبنی بر احداث اسکله در ساحل غزه، مشخص شد که غرب به دنبال اجرای سیاست های نتانیاهو و رسیدن به دست آوردهای جدید در این شهر است.

وی با بیان اینکه رفتار مقامات آمریکای و تقلای آنها برای آتش بس در غزه می تواند ائتلاف وقت برای ادامه جنگ باشد، گفت: در حال حاضر تنها طرفی که باید مسئله آتش بس را بپذیرد تل آویو است اما نتانیاهو معتقد است فرماندهی حماس از خان یونس به منطقه (رفح) منتقل شده و  باید هرچه سریع تر عملیات نظامی در این شهر صورت بگیرد و این چیزی جز کوبیدن بر طبل جنگ نیست.

طرح آمریکا بازی با کلمات است

سیدافقهی در پاسخ به این پرسش که چرا آتش بس  ۶ هفته ای آمریکایی ها پیشتر به آن اصرار داشتند در روز های اخیر به دو هفته کاهش یافته، افزود: در هر دو صورت مسئله آتش بس عملی نخواهد بود چراکه رژیم صهیونیستی  به آن علاقه ای ندارد و تا آزادی اسرای خود بدون هیچ پیش شرط از سوی حماس به جنگ ادامه خواهد داد. این رفتار نشان دهنده آن است که نتانیاهو به دنبال ورود آمریکا به صحنه جنگ و مشارکت مستقیم واشنگتن در نابودی حماس است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در ادامه اظهار داشت: از طرف دیگر حماس اجرای هرگونه آتش بس با رژیم صهیونیستی را ضامن یک راستی آزمایی می داند اما در برابر اینکه فردای آتش بس و آزادی تمام اسرای اسرائیلی، نتانیاهو به دنبال اجرای چه نقشه ای در غزه باشد مهم است. اسرای اسرائیلی برگ برنده مهمی است که حماس در اختیار دارد و نتانیاهو با همراهی بایدن به دنبال عملیات فریب خود (آتش بس موقت شش و دو هفته ای) می باشد تا این برگ برنده را از دستان مقاومت خارج سازند.

سید افقهی با اشاره به اینکه پذیرش هر نوع آتش بس حماس در قبال ضامن معتبر صورت خواهد گرفت، افزود: امروز در عرصه بین المللی هیچ کشور و طرف حقوقی نمی تواند پشتوانه قوی برای آتش بس میان حماس و اسرائیل باشد چراکه آمریکایی ها که خود پیشنهاد دهنده آتش بس می باشند حامی و میدان دار جنگ اسرائیل با حماس در غزه می باشند؛ شورای امنیت سازمانه ملل و دادگاه لاهه نیز در برابر جنایات رژیم صهیونیستی سکوت کرده اند. پیشنهاد هر گونه آتش بس توسط آمریکایی ها، فرانسویی ها و دیگر کشورهای غربی و هم پیمان منطقه ای اسرائیل بازی با کلمات و لفاظی است که پشت پرده آن اهداف تل آویو وجود دارد.

وی با بیان اینکه احداث هر گونه اسکله توسط آمریکایی ها در سواحل نوار غزه می تواند راهبرد جدید اسرائیل در این منطقه باشد، افزود: امروز کشورهایی که خود در جایگاه متهم و جنایتگار قرار دارند در حال نمایش چهره ای انسان دوستانه هستند این در حالی است که بیش از پنج ماه رژیم صهیونیستی با حمایت های نظامی، لجستیکی، مالی و اطلاعاتی بیش از۳۱ هزار نفر از مردم بی گناه غزه را به خاک و خون کشانده اند.

سه هدف استراتژیک بایدن

سفیر پیشین ایران در لبنان با بیان اینکه اگر آمریکایی ها به دنبال ارسال کمک های بشر دوستانه به مردم غزه می باشند باید از طریق چهار گذرگاهی که در اختیار مصر و رژیم صهیونیستی وجود دارد این کار را انجام دهد افزود: واشنگتن در این منطقه به دنبال اجرای سه هدف استراتژیک خود می باشد؛ ابتدا بایدن  به دنبال کسب رای در درون ایالات متحده است. دو سوم رای دهندگان حزب دموکرات بصورت سنتی مهاجرین، مسلمانان، فلسطینی ها، آفریقایی ها و آمریکایی های لاتین تبار در این کشور هستند و نسبت به رفتاتر بایدن در همراهی رژیم صهیونیستی در جنگ معترض می باشند.

وی تصریح کرد: دومین عاملی که آمریکا در سواحل غزه به دنبال آن است ایجاد معبری برای کوچاندن اجباری مردم غزه به خارج از فلسطین خواهد بود و آخرین نکته این است که ساخت اسکله شناور در غزه دو ماهه و  توسط هزار نفر از نیروهای سنتکام انجام خواهد شد، این مسئله در واقع به رژیم صهیونیستی برای نهایی کردن اهداف خود در شهر غزه کمک خواهد کرد بطوریکه حضور سربازان آمریکایی در ساحل غزه اسب تروا برای مشارکت در عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.