وزیر  کشور در مراسم جایزه شهردار گفت: شهرداری یک کار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی است و ترکیب این موارد شهر نمونه با حداقل آسیب را می سازد تا مردم مردم در آن احساس راحتی و همبستگی کنند.

شهرداری یک کار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی است

به گزارش قدس خراسان،نخستین دوره جایزه شهردار برتر در خراسان رضوی عصر امروز با حضور  وزیر کشور، استاندار خراسان رضوی و شهرداران و مسئولان استانی برگزار شد.

در این مراسم وزیر کشور ضمن تبریک ایام مبارک ماه رمضان و تشکر از مسئولان استانی در برگزاری باشکوه انتخابات 11 اسفند ماه عنوان کرد: اهمیت انتخاب شهردار برتر در ثمره آن است. شهر دارای مجموعه ای از هویت اصیل فرهنگی است و اکثر شهرهای ما دارای هویت هستند و این هویت دار بودن بسیار مهم است.

احمد وحیدی ادامه داد:شهر اصولا محل تجمع انسان ها و دور هم آمدن آن ها است و لازمه آن وجود هنجارهای قوی است تا شهر به عنوان شهر شناخته شود و اگر از این منظر نگاه کنیم شهردار مسئولیت فرهنگی و هویتی مهمی دارد.

وی افزود:در شهرها ساختار معماری شهری، مبلمان شهری و چینش بخش های مختلفی دارد که هر یک از این بخش ها برای ما باید هویت داشته باشد و اصالت مردم شهر را نشان دهد.

وحیدی با اشاره به هویت شهری که هم باید ساخته و حفظ شود خاطر نشان کرد: معماری شهر بسیار مهم است که در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به عنوان معماری ایرانی و اسلامی یاد شده که کمتر به آن پرداخته شده است.

وزیر کشور ادامه داد: مساله دوم یک شهر اقتصاد شهر است. گاهی این تصور می شود که اقتصاد شهر همان پروژه های شهری است اما باید گفت یک شهر بر مبنای اقتصاد آن می چرخد و مهم است اقتصاد یک شهر چگونه مدیریت می شود. وی تاکید کرد: سیما و منظر یک شهر بسیار مهم است که گاهی با مبلمان شهری یکی گرفته می شود که گسترده تر  و ترکیب مسائل هویتی، اقتصادی و اجتماعی است که همراه با کالبد و فضای شهر می تواند سیما و منظر شهر را شکل دهد.

وحیدی به وجود و انعکاس مفهوم مسئولیت اجتماعی در سیما و منظر شهر اشاره کرد و گفت: شهر بدون متکدی، بدون کودک کار در خیابان، بدون معتاد متجاهر که چهره شهردار را دچار مشکل می کند باید دیده شود که بخشی از آن به مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برمی گردد و شهر نمونه شهر بدون زباله، شهر دارای فضای تفریحی مناسب برای خانواده ها در محیط شهری و سایر موضوعات است که این مسائل مهم است و جزء تکالیف ما است و شهر را باید با این چهره ها بشناسیم.

وی تصریح کرد: گاهی تصور می شود کار شهرداری خدمات شهری است اما تمام عناصر ذکر شده به شهرداری برمی گردد و شهرداری یک کار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی است و ترکیب این موارد شهر نمونه را می سازد یعنی شهری که آسیب نداشته باشد یا آسیب ها در حداقل مورد باشد و مردم شهر احساس همبستگی و راحتی می کند.

وزیر کشور فضای معطر به شهادت را فضای قالب شهرها دانست و ادامه داد: فضای شهرهای ما به طور طبیعی معنوی است که قابل ارج است و به شهرداران بسیار کمک می کند و با وجود این هویت کار شهرداران بسیار راحت است و بنابراین شهرداری مسئولیت مهم است.

هدف رویداد شهردار برتر ایجاد هم افزایی استانی است

در این مراسم استاندار خراسان رضوی گفت: هدف از برگزاری این مراسمات ایجاد هم افزایی و هماهنگی بین بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف است.

یعقوبعلی نظری ضمن قبولی طاعات و عبادات و گرامیداشت یاد شهدای گرانقدر تصریح کرد: ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی در بخش‌های مختلف استان برای تحقق اهداف کلان و مشترک استان حائز اهمیت است. تلاش ما بر این است ضمن انجام وظایف در دستگاه‌های مختلف به نحو احسن هم افزایی و هماهنگی بین آنها رقم بخوردتا کیفیت و کمیت افزایش یابد.

وی هدف این تصمیمات و تقدیرها و تشکرها را دستیابی به اهداف عالیه را در استان دانست و افزود: امیدوارم این تلاش‌ها و حساسیت‌ها که دلیل و فلسفه مبنایی دارد و همه عزیزان در آن مشارکت داشته باشند و به شاخص‌ها و تلاش‌ها دقت کنند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: جغرافیا زندگی ما شهر یا روستا است در شهر متولیان امور و اداره شهرها بر عهده شهرداران و در روستاها بر عهده دهیاران است. 

این جلسه با این هدف محقق شده است تا گام به گام و سال به سال این موضوع برجسته سازی شود تا در مسیر تحقق اهداف قرار بگیریم. نظری تاکید کرد: از سال آینده تقدیر از دهیاران برتر را در برنامه خود بگنجانیم. اگر بتوانیم در دو جغرافیای زندگی، شهرها و روستاها هماهنگی و هم افزایی ایجاد کنیم و دستگاه‌های تخصص از آنها حمایت کنند مسیر مورد نظر دست یافتنی در خواهد شد.

گفتنی است در محور نهضت ملی مسکن مهران حسین زاده گنابادی شهردار گناباد، محور بازآفرینی شهری احمد باقری خادر شهردار شاندیز، محور کسب درآمد پایدار وحید فرخ تبار شهردار تربت حیدریه، خدمات شهری مصطفی مهرافروز شهردار رضویه، محور عمران شهری مهرداد کریم زاده شهردار تایباد، محور حمل و نقل سید حسن میر فانی شهردار نیشابور، محور هوشمند سازی و نوآوری محمدرضا قلندر شریف شهردار مشهد، محور مشارکت های مردمی حسن غلامیان شهردار سمیع آباد به عنوان شهردار برتر تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.