پادکست‌ها معمولاً به‌عنوان مجموعه‌ای از نمایش‌های رادیویی از پیش ضبط‌شده در دسترس هستند که کاربران می‌توانند در گوشی‌های هوشمند یا پخش‌کننده‌های موسیقی دیجیتال و چندرسانه‌ای خود به آن‌ها گوش دهند.

در تعطیلات چی گوش بدیم؟

به گزارش قدس آنلاین پادکست چیزی شبیه به رادیو است، با این تفاوت که محتوا، مکان و زمان گوش دادن به آن انتخابی و کاملاً در اختیار خود فرد است. درواقع برنامه‌های پخش‌شده از رادیو دارای زمان مشخصی هستند. اما پادکست دارای ماهیت انتخابی است.

پادکست‌ها معمولاً به‌عنوان مجموعه‌ای از نمایش‌های رادیویی از پیش ضبط‌شده در دسترس هستند که کاربران می‌توانند در گوشی‌های هوشمند یا پخش‌کننده‌های موسیقی دیجیتال و چندرسانه‌ای خود به آن‌ها گوش دهند.

پادکست‌ها سبک‌های متفاوتی دارند که بسته به استقبال و سلیقه مخاطبانشان تولید می‌شوند. بعضی از آن‌ها عبارتند از پادکست انفرادی، مصاحبه‌ای، چندمیزبانه یا مشترک، میزگرد، ترکیبی،پخش زنده، تصویری و...

اگر بخواهیم به تفاوت میان پادکست و کتاب صوتی بپردازییم باید بگوییم که پادکست، مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی است. به بیان بهتر یک محتوای صوتی است که در چند قسمت پخش می‌شود. این محتواها به طور معمول در یک روز خاص (که از پیش تعیین شده) منتشر شده و آماده دانلود هستند. اما کتاب صوتی، ضبط حرفه‌ای متن یک کتاب است که در آن یک یا چند نفر به صورت تخصصی داستان کتاب را روایت می‌کنند.

در ادامه به معرفی بهترین پادکست و کتاب‌های صوتی ایرانی و خارجی می‌پردازیم.

پادکست خوب ایرانی چی گوش بدیم؟

1) رادیو راه

این پادکست ۱.۴ میلیون دنبال کننده دارد و محتوای آن حول محور روانشناسی است. شعارش هم این است: رادیو راه کنج آرامی از دنیاست برای خواندن،فکر کردن وجستجوی راهی برای بهتر زیستن. راوی این پادکست مجتبی شکوری است.

2) بی‌پلاس

این پادکست ۱.۳ میلیون دنبال کننده دارد و محتوای آن کتاب‌های غیر داستانی، ایده و حرف‌های نویسنده است.

3) چنل‌بی

این پادکست ۹۱۵ هزار دنبال کننده دارد و روایت‌های شنیدنی از داستان‌های واقعی را برای مخاطبان روایت می‌کند.

4) جافکری

پادکست «جافکری» حول محور سبک زندگی و با  ۸۱۸ هزار دنبال کننده مشغول به فعالیت است. در این پادکست آدم‌های تاثیرگذار حرف‌هایی می‌زنند که شاید دغدغه و شاید یک تلنگر بزرگ برای همگان باشد.

5) صلح درون

این پادکست با هدف بهبود حال درونی و ایجاد احساس بهتر نسبت به خود، با  ۶۸۱ هزار دنبال کننده فعالیت می‌کند. راوی این پادکست سپهر خدابنده است.

6) رخ

پادکست «رخ»  داستان زندگی کسانی است که قسمتی از تاریخ را رقم زده‌اند. تعداد دنبال کننده‌های این پادکست ۶۰۶ هزار نفر است. امیر سودبخش روایتگر این پادکست است.

7)راوی

پادکست«راوی» معتقد است که روایت کننده قصه زندگی آدمایی است که چالش های مختلف، قصه زندگی‌اشان را شنیدنی‌تر کرده و درس هایشان از زندگی، تلنگرهایی به ما می زند تا بهتر زندگی کنیم. این پادکست فارسی با 29 هزار دنبال کننده در حال فعالیت است. روایتگر این پادکست آرش کاویانی است.

8) آن

پادکست «آن» پادکستیه که هر قسمتش داستان واقعی آدم‌ها را تعریف می‌کند تا سعی کنیم خودمان را جای آن‌ها بگذاریم. در واقع با شنیدن این پادکست می‌توانیم با کفش‌های دیگران راه برویم تا بتوانیم درکشان کنیم. این پادکست با چندین روایت‌کننده و حدود 23 هزار دنبال کننده مشغول به فعالیت است.

پادکست خوب خارجی چی‌ گوش بدیم؟

The Tony Robbins_ 1

اگر به کتاب‌ها و به طور کلی محتواهای انگیزشی و توسعه فردی علاقه‌مند هستید، پادکست‌های تونی رابینز را گوش کنید.

The School of Greatness with Lewis Howes_2

این پادکست یک ویژگی خاص دارد که آن را از سایر پادکست‌ها مجزا می‌کند: آنکه به سخن گفتن از چیزهای خوب بسنده نمی‌کند و به جنبه‌های منفی و ناراحت‌کننده زندگی نیز می‌پردازد.

How I Built This with Guy Raz_3

این پادکست متمرکز بر موضوع کارآفرینی است و پادکستی تخصصی به حساب می‌آید. اگر به حوزه کارآفرینی علاقه‌مندید و می‌خواهید داستان زندگی بزرگ‌ترین کارآفرینان دنیا را بدانید، از این پادکست غافل نشوید.

The Michelle Obama_4

این پادکست انگلیسی انگیزشی متعلق به میشل اوباما، همسر باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکاست. این پادکست را می‌توان در زمره الهام‌بخش‌ترین پادکست‌های انگیزشی دنیا نامید.

Terrible, Thanks for Asking_5

این پادکست از جمله تاثیرگذارترین و تکان‌دهنده‌ترین پادکست‌های انگلیسی است: و در واقع روایت‌هایی از اینکه انسان‌های مختلف چگونه با غم‌های بزرگ زندگی خود مواجه شده‌اند.

Espresso English_6

برای زبان آموزان در سطح مبتدی و همچنین افراد با دانش متوسط انگلیسی گزینه‌ای عالی است و همچنین تلفظ‌ها در مجموعه‌ای از بیش از 350 اپیزود آموزش داده شده است.

در تعطیلات چی گوش بدیم؟

پادکست‌های انگلیسی را می‌توانید از اپل پادکست،گوگل پادکست و یوتیوب دانلود و گوش‌کنید.

پرطرفدارترین موضوعات انواع پادکست شامل مسائل اجتماعی، جنایی، فلسفه، دین و مکاتب، ورزشی، تاریخ، افسانه و تمدن، کتاب و کتاب‌خوانی، زبان‌های خارجی و یادگیری آن، کسب و کار، کارآفرینی، بازاریابی و استارتاپ، موسیقی، سرگرمی‌های دیجیتال امروزی، ادبیات، زبان فارسی، شعر و داستان، تحلیلی و خبری (موضوعات مختلف)، پزشکی، سلامت بدن و روانشناسی، داستان‌گویی، هنرهای نمایشی، تصویری و سینمایی، مباحث علمی، طنز، کودک، رشد و توسعه فردی و بالا بردن کیفیت سبک زندگی، گردش و سفر، تفریح و معرفی مکان‌های تفریحی، گفتگو محور و … می‌شود.

نرم‌افزار و اپلیکیشن خوب پادکست‌خوان برای کامپیوتر و لپ‌تاپ

برای گوش‌دادن به پادکست با کامپیوتر و دسکتاپ، غیر از راه مستقیم سایت‌های میزبان پادکست مثل لیبسین و بلوبری، بهترین انتخاب آیتیونز اپل هست که نسخه‌ی ویندوز نیز دارد.

بهترین برنامه های کتاب صوتی ایرانی و خارجی برای اندروید

1_ طاقچه: طاقچه یک اپلیکیشن کتاب صوتی فارسی است که ابتدا برنامه‌ای برای دانلود کتاب الکترونیکی بود. این اپلیکیشن از سال 95 به صورت رسمی اقدام به انتشار کتاب صوتی کرد. با این کار یکی از بزرگترین مشکل طرفداران کتاب صوتی برطرف شد زیرا به راحتی به کتاب‌های صوتی فارسی دسترسی پیدا کرده بودند. لازم به ذکر است که برنامه طاقچه حق کپی‌رایت آثار منتشر شده را حفظ می‌کند.

مهم‌ترین امکانات اپلیکیشن طاقچه شامل موارد روبه‌رو می‌شود : قابلیت تنظیم سرعت و تعیین زمان توقف پخش، امکان پرداخت آسان برای نسخه‌های پولی کتاب صوتی یا الکترونیکی، دسته‌بندی انواع محتوا مثل ادبیات، تاریخ، فلسفه و امکان ایجاد لیست پخش مورد علاقه. لازم به ذکر است که اپلیکیشن کتاب صوتی طاقچه برای گوشی‌های آیفون نیز قابل استفاده است.

 2_ فیدیبو

نرم‌افزار کتاب‌خوان فیدیبو این قابلیت را به کاربران می‌دهد تا بتوانند کتاب الکترونیک را دانلود، طبقه‌بندی و مطالعه کنند. کتاب‌ها دارای یک نسخه نمونه چند صفحه‌ای و یک نسخه کامل هستند، نسخه نمونه رایگان است اما نسخه کامل معمولاً شامل هزینه است. همچنین جست‌وجوی کتاب، نشانه‌گذاری، تغییر رنگ صفحه، تغییر اندازه و نوع فونت، حاشیه‌نویسی در این نرم‌افزار تعبیه شده‌است.

نرم‌افزار کتاب‌خوان چند سکویی است و در تلفن هوشمند،تبلت،رایانه شخصی و با سیستم عامل‌های آندروید و آی او اس و ویندوز قابل استفاده است. کتاب‌ها متنی در دو فرمت متنی ای‌پاب و پی دی اف و صوتی در فرمت ام پی‌تری ساخته شده‌اند.

3_گویا: اپلیکیشن کتاب صوتی گویا نسخه‌های متنوعی از کتاب‌های ایرانی و خارجی را در خود جای داده است. آثار منتشر شده در گویا قیمت‌گذاری شده‌اند ولی شما می‌توانید در صورت تمایل بخشی از کتاب مورد نظرتان را به صورت رایگان گوش کنید. امکانات برنامه گویا شامل این موارد می‌شود: تنظیم سرعت پخش محتوا، دانلود کتاب و استفاده از آن به صورت آفلاین، قیمت‌های بسیار ارزان‌تر از سایر اپلیکیشن‌های کتاب صوتی فارسی و امکان تنظیم زمان توقف.

4-Audioble: این برنامه به صورت اختصاصی برای کتاب صوتی و پادکست طراحی شده است. همچنین یکی از جامع‌ترین منابع کتاب صوتی است و برای هر سن یا سلیقه‌ای کتاب صوتی مناسب دارد. اپلیکیشن Audioble بجز کتاب صوتی فایل‌هایی مثل پادکست، برنامه‌های رادیویی ضبط شده و نمایشنامه صوتی را نیز در دسته‌بندی‌های مختلف ارائه می‌دهد. به همین دلیل در بین سایر اپلیکیشن‌های کتاب صوتی، لقب بزرگترین مجموعه محتوای صوتی را به خود اختصاص داده.

همانطور که گفتیم این اپلیکیشن جامع امکانات وسیعی دارد. اما جالب‌ترین قابلیت ارائه شده در آن امکان کنترل سرعت پخش است. این یعنی می‌توانید هر زمان که نیاز داشتید سرعت خوانش متن را کم و زیاد کنید یا حتی بر روی نقطه‌ای خاص مکث داشته باشید. دیگر قابلیت جالبی که این برنامه دارد امکان استفاده رایگان تا 30 روز است. بنابراین می‌توان گفت Audioble برای کسانی که به دنبال بهترین اپلیکیشن کتاب صوتی رایگان هستند انتخاب مناسبی است.

5- Google play book: از سال 2018 شرکت گوگل، امکانات کتاب صوتی را به لیست برنامه‌های کاربردی خود اضافه کرد. یعنی گوگل پلی بوک یکی از اپلیکیشن‌های گوگل است که قابلیت پخش انواع کتاب صوتی را هم دارد. این مجموعه فقط مخصوص کتاب صوتی نیست و  شما می‌تواند انواع محتواهای دیجیتال مثل کتاب الکترونیکی و کتاب مصور را نیز از آن دانلود کنید.

در صورت استفاده از اپلیکیشن Google play book می‌توانید از طریق حساب گوگل خود با دستگاه‌های مختلف، کتاب صوتی مورد نظرتان را دانلود کنید. برای مثال اگر این اپلیکیشن را در لپ‌تاب خود دانلود کرده‌اید می‌توانید با کمک حساب کاربری از طریق موبایل نیز از آن استفاده کنید. ضمنا این برنامه کاملا رایگان بوده و قابلیت استفاده به صورت آفلاین را نیز دارد.

6- Librivox: علاقه‌مندان به کتاب صوتی کلاسیک می‌توانند از این اپلیکیشن استفاده کنند. در حال حاضر برنامه Librivox بیش از 24 هزار کتاب صوتی دارد در نتیجه می‌توان گفت احتمال پیدا کردن کتاب صوتی دلخواهتان در این فضا بسیار زیاد است.یکی از ویژگی‌های مهم این اپلیکیشن قابلیت آپلود کتاب صوتی است. به بیان ساده‌تر شما می‌توانید کتاب صوتی خود را ضبط کرده و در این فضا به اشتراک بگذارید. در نتیجه می‌توان گفت برنامه Librivox همیشه مطالب جدیدی برای ارائه به کاربران خود دارد.

استفاده از این اپلیکیشن نیز رایگان است و همچنین قابلیت استفاده در سیستم عامل IOS را نیز دارد.

 مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه شامل: قابلیت تنظیم زمان یا توقف پخش، جستوجو طبق موضوع، نام گوینده یا نام کتاب صوتی، امکان پخش آفلاین، ایجاد لیست کتاب‌های مورد علاقه شخصی و خواندن نظرات سایر افراد در مورد آن محتوا می‌شود.

7- Amazon kindel: اگر به دنبال یک اپلیکیشن کتاب صوتی جامع و کامل می‌گردید بهترین انتخاب برای شما این اپلیکیشن است. زیرا تعداد بسیار زیادی مجله و کتاب معروف یا غیر معروف را در خود جای داده است. Amazon Kindel یک اپلیکیشن کتاب صوتی انگلیسی است که با استفاده از دیکشنری‌ها می‌توانید کتاب‌ها را با زبان دلخواه گوش کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌های این اپلیکیشن شامل: امکان استفاده از نسخه رایگان کتاب‌ها. خرید کتاب‌های صوتی پولی، تنظیم المان‌های صفحه مثل فونت و رنگ بک‌گراند. امکان شنیدن بخش کوتاهی از کتاب‌های پولی قبل از خرید. قابلیت مطالعه بر روی دستگاه‌های دیگر با استفاده از ابزار Sync your book و استفاده از نسخه صوتی یا نسخه الکترونیکی کتاب به صورت پیوسته می‌شود. 

در تعطیلات چی گوش بدیم؟

بهترین برنامه های کتاب صوتی برای آیفون

1-Apple books: این اپلیکیشن یکی از برنامه‌هایی است که شرکت اپل برای شنیدن کتاب صوتی معرفی کرده است. اپل بوک یک اپلیکیشن اختصاصی برای گوشی‌های آیفون و آیپد بوده و همچنین جز بهترین اپلیکشن‌های کتاب صوتی برای آیفون شناخته می‌شود. تنها محدودیت این برنامه قابل عرضه نبودن در همه کشورها است.

مهم‌ترین ویژگی‌های Apple books عبارتند از: این برنامه در دیگر دستگاه‌های کمپانی اپل مثل مک، آیپد و ساعت‌های هوشمند (اپل واچ) قابل اجرا است. دارای ویژگی Family sharing (که با استفاده از آن می‌توانید کتاب صوتی مورد علاقه خود را با حداکثر 5 عضو دیگر به اشتراک بگذارید) است و قابلیت دانلود کتاب‌ها به صورت رایگان را هم دارد.

2- Libby: عملکرد این اپلیکیشن کمی با سایرین متفاوت است. شما با استفاده از برنامه کتاب صوتی Libby می‌توانید به کتابخانه صوتی دسترسی داشته باشید و به صورت رایگان از کتاب‌های موجود در آن استفاده کنید. اپلیکیشن Libby یک روش آسان و کاملا امن برای شنیدن کتاب صوتی است.

 اما در صورتی که کتابخانه محل زندگی شما نسخه صوتی از کتاب‌ها نداشته باشند این برنامه برای شما کاربردی نخواهد داشت. مهم‌ترین ویژگی‌های این اپلیکیشن عبارتنداز: امکان دسترسی و ثبت نام در چنیدن کتابخانه به صورت همزمان، دانلود نسخه رایگان کتاب‌ها و دریافت کتاب با استفاده از لوکیشن منطقه.

3-Scribed: بدون تردید این اپلیکیشن یکی از بهترین برنامه های کتاب‌های صوتی آیفون است زیرا قابلیت‌هایی فراتر از پخش کردن فایل صوتی در نسخه ios دارد.

برای عضویت در اپلیکیشن Scribed شما باید هزینه عضویت در آن که حدودا 10 دلار در ماه است را پرداخت کنید اما دیگر نیازی به پرداخت هزینه در هیچ اپلیکیشن کتاب صوتی ندارید. مهم‌ترین ویژگی‌های اپلیکیشن Scribed عبارتند از: قابلیت پخش فایل‌ها توسط اپل واچ، بدون نیاز به موبایل و داشتن محتواهای مختلف مثل: موسیقی، کتاب صوتی، الکترونیکی، مجله، مقاله و…

۴- Spotify: در درجه اول به‌عنوان یک سرویس پخش موسیقی شناخته می‌شود، این پلتفرم پادکست‌هایی از جمله چندین عنوان انحصاری را نیز ارائه می‌دهد. Spotify بخش‌های رایگان دارد؛ اما برای دریافت استریم بدون آگهی و دانلود باید حق اشتراک آن را خریداری کنید. هنگامی که پادکست موردعلاقه خود را پیدا کردید، می‌توانید آن را از طریق برنامه Spotify ذخیره کرده و گوش کنید. همچنین می‌توانید قسمت‌های خاصی از پادکست‌ها را بدون دنبال‌کردن برنامه به‌طورکلی ذخیره کنید.

۵- Apple Podcast: اگرچه این برنامه انحصاری برای دستگاه‌های iOS است اما این برنامه یکی از بهترین و جامع‌ترین سرویس‌های پادکست رایگان موجود است. این پلتفرم شامل بیش از 30 میلیون قسمت می‌شود و شما به‌راحتی می‌توانید موارد دلخواه خود را برای گوش دادن آفلاین دانلود کنید. یکی از ویژگی‎‌های منحصربه‌فرد پادکست اپل، قابلیت همگام‌سازی آن با سیری است. این بدان معناست که می‌توانید برای کنترل پخش و دنبال‌کردن نمایش‌ها با سیری صحبت کنید. همچنین اگر حساب‌های خود را در برنامه الکسا پیوند دهید، می‌توانید از طریق محصولات آمازون که دارای الکسا هستند به پادکست های اپل گوش دهید. این برنامه همچنین دسترسی به پادکست‌ها را بر اساس ژانرهای مختلف و مجموعه‌های انتخاب شده توسط اپل آسان می‌کند.

برنامه‌های خارجی کتاب صوتی مشترک در اندروید و آیفون

۱- Google Podcast: گوگل پادکست به شما کمک می‌کند بهترین پادکست‌ها را مطابق باسلیقه خود پیدا کنید. این برنامه پادکست‌های پرطرفدار را بر اساس ژانر و محبوبیت به شما پیشنهاد می‌دهد. Google Podcasts همچنین روی گوشی‌های مبتنی بر اندروید از قبل نصب شده است. رابط کاربری آن ساده طراحی شده و برای استفاده افراد مبتدی نیز راحت است. مانند سایر برنامه های استریم پادکست، می‌توانید پادکست ها را ذخیره و بعدها آفلاین گوش کنید.

۲- Castbox: این برنامه در سال 2016 ساخته شد و به کاربران این امکان را می‌دهد که به انواع پادکست‌ها دسترسی داشته باشند. با استفاده از این اپ می‌توانید پادکست مورد علاقه‌تان را پیدا کرده و گوش کنید یا حتی آن را ذخیره کنید. علاوه بر موارد گفته شده، کست باکس این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا پادکست‌های خودتان را نیز در آن آپلود کنید و با بقیه به اشتراک بگذارید.این برنامه در iOS و Android در دسترس است و از بیش از 50 میلیون پادکست، کتاب صوتی و برنامه‌های رادیویی به 70 زبان از بیش از 175 کشور پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم دارای روزانه 2 میلیون کاربر آنلاین است و یکی از بزرگترین پلتفرم‌های پادکست موجود در اندروید محسوب می‌شود.

برنامه‌های ایرانی کتاب صوتی مشترک در اندروید و آیفون

۱-ناملیک(namlik): پلتفرمی ایرانی با انواع پادکست‌ها با ژانرهای متفاوت است. کاربران ناملیک در دو گروه صاحبان محتوا و کاربران عادی دسته‌بندی می‌شوند. پلتفرم ناملیک امکان ایجاد کانال اختصاصی و به دنبال آن آپلود محتوای صوتی، تصویر مشخصه، متن توضیحات و به‌اشتراک‌گذاری پادکست با استفاده از ابزارهای ارائه شده در پلتفرم را برای صاحبان محتوا فراهم می‌کند. پلتفرم همچنین امکان مشاهده، شنیدن، درج نظر و به‌اشتراک‌گذاری پادکست‌ها با استفاده از ابزارهای ارائه شده توسط پلتفرم را در اختیار کاربران عادی قرار می‌دهد.

۲-نوار(navaar): یک اپلیکیشن فرهنگی جامع و کامل است که ارائه دهنده طیف گسترده ای از جدیدترین و بهترین کتاب های صوتی، پادکست و سریال صوتی ایرانی و خارجی است که به صورت اختصاصی برای کاربران ایرانی طراحی و توسعه داد شده است. برای دسترسی به محتواهای صوتی این اپ تنها کافی است در آن ثبت نام کرده و آثار مورد علاقه خود را با پرداخت مبلغی بسیار پایین تر از کتاب های فیزیکی و به صورت کاملا قانونی خریداری کنید.

این اپلیکیشن دارای دسته‌بندی‌ها و ژانرهای مختلفی است و برای پیداکردن سریع محتواهای دلخواه خود می‌توانید نام اثر را در نوار جستجو سرچ کنید. تمامی آثار نوار به همراه توضیحات کامل، مشخصات و نظرات کاربران ارائه می‌شوند که با مطالعه این بخش می‌توانید اطلاعات کاملی از کتاب صوتی، podcast یا سریال مورد نظرتان به دست آورید و سپس آن را خریداری کنید.

در تعطیلات چی گوش بدیم؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.