سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و کتابخانه مطالعات آسیایی دانشگاه توکیو ژاپن تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و کتابخانه دانشگاه توکیو تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و کتابخانه مطالعات آسیایی دانشگاه توکیو ژاپن تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و کتابخانه مطالعات آسیایی دانشگاه توکیو ژاپن در راستای تبادل اطلاعات و تجربیات مربوط به ارتقا و به‌روزرسانی خدمات کتابخانه‌ای در حوزه‌های فیزیکی و مجازی، ازجمله زمینه‌هایی مانند توسعه منابع الکترونیکی و کتابخانه‌های دیجیتال، حفاظت و مرمت منابع کتابخانه‌ای تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

به گزارش آستان نیوز، پروفسور دکتر ایجی ساگاوا رئیس کتابخانه مطالعات آسیایی دانشگاه توکیو همراه با دکتر تاکوجی ناگاتا استاد دانشگاه هاننان، دکتر کازئو موریموتو و دکتر نائوکی نیشیاما دانشجوی دوره دکترای مطالعات آسیایی در این جلسه حضور داشتند.

جایگاه یک نهاد مذهبی در علم و فرهنگ

پروفسور دکتر ایجی ساگاوا ضمن تشکر از میهمان‌نوازی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به عنوان میزبان، این سفر را نخستین سفر خود به ایران عنوان کرد و گفت: با اینکه تخصص من تاریخ باستانی چین است اما مطمئن بودم آستان قدس رضوی به عنوان نهاد مذهبی، جایگاه مهمی را در این کشور دارد.

ساگاوا تصریح کرد: به خاطر اهمیت مذهبی این مکان، این مجموعه از اهمیت علمی و فرهنگی بسیاری برخوردار است که این بسیار تحسین‌برانگیز است.

وی ایجاد و توسعه ارتباط با سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی به عنوان یکی از ارکان مهم فرهنگی این آستان را سبب ارتقای مقام دانشگاه در رشته اسلام و ایران‌شناسی در سطح ملی ژاپن توصیف کرد.

ایجی ساگاوا، دانشگاه توکیو با قدمت 150سال را یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های شرق آسیا معرفی کرد که کتابخانه مطالعات آسیایی آن با هدف جمع‌آوری منابع مطالعاتی آسیاپژوهی از گوشه و کنار مؤسسات علمی این کشور چهار سال پیش افتتاح شده است.

وی افزود: با اینکه به لحاظ منابع اسلام و ایران‌شناسی در سطح ملی ژاپن رده یک هستیم اما وجود تنها 600 نسخه خطی اسلامی در این مکان را نشان از این است که برای درک تمدن اسلامی هنوز جای تلاش داریم و به همین علت خواهان آن هستیم با مساعدت این کتابخانه، تراز خود را بالا ببریم.

ساگاوا همچنین گذری به بازدید از موزه‌های رضوی داشت و گفت: در موزه‌های ژاپن بالاترین شئ به نمایش درآمده، جواهرات هستند، در حالی که این مکان مملو از این جواهرات است.

پشتوانه تمدن ایرانی زمینه‌ساز شکل‌گیری کتابخانه رضوی

حجت الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این جلسه، با اشاره به فرهنگ سخت‌کوشی و اخلاق‌مدارانه ملت ژاپن گفت: ما به عنوان ملت مسلمان به علم‌آموزی اهمیت ویژه‌ای می‌دهیم.

وی متمدن و با فرهنگ بودن را از ویژگی‌های کشور ایران با تمدنی چند هزار ساله برشمرد و گفت: این دو ویژگی که در اختیار ایران یکپارچه است سبب ایجاد کتابخانه‌ای شده که هزار و100 سال قدمت دارد و بزرگ‌ترین مجموعه موقوفاتی دنیا به شمار می‌رود.

حسینی همچنین با اشاره به آموزه‌های دینی امامان شیعه در خصوص داشتن افق وسیع برای پیشرفت، گفت: کتابخانه‌های آستان قدس رضوی این آمادگی را دارد که با علم‌پژوهان در نقاط مختلف دنیا مبادله، مباحثه و تفاهم همکاری داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با فعالیت کتابخانه مطالعات آسیایی توکیو، توسعه معرفی اسلام در دنیا خروجی این تفاهم‌نامه شود.

در ادامه این مراسم، طرفین با اهدای هدایایی که معرفی‌کننده هویت، فرهنگ و تمدن ملت‌ها هستند از یکدیگر قدردانی کردند.

زمینه‌های ایجاد همکاری‌

همکاری میان کارشناسان و پژوهشگران وابسته یا معرفی‌شده توسط طرفین در آموزش و پژوهش‌های مرتبط با حوزه‌هایی مانند مستندسازی، علم اطلاعات، ویرایش نسخه‌های خطی و اسناد، ترجمه و انتشار از جمله مفاد این تفاهم‌نامه بود که طرفین آن را به امضا رساندند.

همچنین ایجاد و به اشتراک‌گذاری مجموعه‌های دیجیتال در موضوعات موردعلاقه مشترک و تبادل منابع منتشرشده توسط طرفین در زمینه‌های مربوط از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.