لی هوی نماینده چین در امور اوراسیا اعلام کرد که شکاف بزرگی بین روسیه و اوکراین در مورد مذاکرات برای حل و فصل اختلاف‌ها و پایان جنگ وجود دارد.

نسخه چین برای صلح روسیه و اوکراین؛سلاح‌ها را کنار بگذارید

به گزارش قدس آنلاین از خبرگزاری فرانسه، لی هوی امروز جمعه با انجام سفر به روسیه، اوکراین و کشورهای اتحادیه اروپا گفت که وی یک شکاف قابل توجه بین کی‌یف و مسکو در مورد موضوع مذاکرات صلح می‌بیند.

نماینده چین در امور اوراسیا در یک نشست با رسانه‌ها و دیپلمات‌ها بیان کرد: با وجود جاده ناهموار پیش رو، در نهایت همه آنها موافق هستند که جنگ باید به جای سلاح از طریق مذاکرات حل شود.

پکن به دنبال این است که خود را به عنوان یک میانجی در مناقشه اوکراین قرار دهد و خواستار یک "حل و فصل سیاسی" و برگزاری چندین دور گفت وگو شده است.

چین در این جنگ اعلام بی‌طرفی کرده است اما به دلیل امتناع از محکوم کردن روسیه به دلیل شروع جنگ با اوکراین از سمت غرب مورد انتقاد قرار گرفته است.

با این وجود برخی از مقام‌های اوکراینی تاکید کردند که چین باید در مذاکرات برای پایان جنگ حضور داشته باشد.

نیروهای روسیه به آرامی در حال پیشروی هستند و اکنون نزدیک به یک پنجم اوکراین را تحت کنترل دارند. ضد حمله اوکراین در سال گذشته میلادی نتوانست دستاوردهای قابل توجهی به دست آورد درحالیکه آنها توانسته بودند در سال ۲۰۲۲ نیروهای روسیه را از بخش‌های بزرگی در شرق و جنوب به عقب برانند.

او گفت: همه طرف‌ها خطر بدتر شدن وضعیت فعلی را می‌دانند. همه آنها با درخواست چین برای سرد شدن اوضاع موافق هستند و انتظار دارند چین نقش سازنده تری ایفا کند.

لی گفت در گفت وگوهای اخیرخود در روسیه گفت که مسکو از دور دوم دیپلماسی جهانی چین قدردانی می‌کند و معتقد است بحران در نهایت باید از طریق مذاکره حل شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.