فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با اعلام آماده‌باش کامل واحدهای گشت‌زنی این حوزه در روز طبیعت و سیزده بدر گفت: برای روز سیزده بدر که مردم به دامن طبیعت و تفرجگاه ها مراجعه می کنند، بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ واحد گشتی فعال شدند.

آماده‌باش کامل واحدهای گشت یگان حفاظت منابع طبیعی در روز طبیعت

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ «علی ملکی آهنگران» با بیان این مطلب افزود: ماموران ما در این روز در مراکز تجمع مردم و تفرجگاه‌ها حضور پیدا کرده و به وظایف خود برای حفاظت از منابع طبیعی عمل می‌کنند.

وی اظهار داشت: در برخی استان‌ها دوربین‌هایی نصب شده که ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر اطراف و تفرجگاه‌ها را پایش می‌کنند و علاوه بر آن در برخی مناطق از ریزپرنده‌ها نیز برای گشت زنی استفاده خواهیم کرد.

آهنگران با بیان اینکه تاکنون ۶۰ دوربین برای نصب در مکان‌ها و تفرجگاه‌ها در راستای حفاظت و صیانت از طبیعت واگذار شده است، تصریح‌کرد: به دنبال آن هستیم با تامین اعتبارات، همه این دوربین‌ها در محل‌های مناسب نصب شوند تا تعرضی نسبت به جنگل‌ها و مراتع انجام نشود.

وی اضافه‌کرد: علاوه بر واحدهای گشت زنی یگان حفاظت منابع طبیعی کشور، با هماهنگی‌های انجام شده، نیروی انتظامی و بسیج نیز برای تقویت گشت زنی‌ها در روز سیزده بدر در صورت نیاز به کمک ما خواهند آمد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در همین حال از مردم خواست در صورت مراجعه به طبیعت در روز سیزده بدر برای اجرای این سنت دیرینه، مراقب طبیعت باشند و از رها کردن بطری‌های شیشه ای و فلزی و زباله خودداری کنند.

وی افزود: بطری های شیشه ای و فلزی مانند ذره بین عمل می کنند و با تابش نور خورشید ممکن است منجر به آتش سوزی عرصه های جنگلی و مراتع شوند.

آهنگران همچنین از مردم خواست در عرصه های منابع طبیعی آتش روشن نکنند و در صورت برپایی آتش، پس از اتمام کار خود از خاموش شدن آن به طور کامل اطمینان حاصل کنند.

وی نسبت به خودداری از قطع نهال ها و سرشاخه‌های درختان برای برپایی آتش تاکید کرد و گفت: درختان ارزش زیستی دارند و ارزش زیستی برخی از درختان با توجه به سن، قطر و محل جغرافیایی رویش شان به بیش از ۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.

این مقام مسوول از مردم خواست در صورت رویت هر گونه تخلفی در عرصه های منابع طبیعی، با سامانه های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ تماس بگیرند و گزارش دهند.

وی افزود: این سامانه ها تمام‌وقت آماده اخذ پیام ها و گزارش های مردمی هستند و جنگلبانان در کمترین زمان خود را به محل تخلف در عرصه های منابع طبیعی می رسانند.

آهنگران در همین حال ابراز داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۶۰ هزار تماس مردمی از طریق این سامانه ها داشتیم.

وی با اشاره به اینکه منابع طبیعی در بیشتر شهرستان‌های کشور اقدام به راه‌اندازی پارک‌ها و جنگل‌های دست کاشت کرده است، تصریح‌کرد: در این پارک‌ها، زیرساخت های لازم برای تفریح و تجمع مردم از جمله محل‌هایی برای برپایی آتش، سرویس‌های بهداشتی و آب آشامیدنی پیش بینی شده و توصیه می‌کنیم از این محل‌ها استفاده شود تا آسیب کمتری به طبیعت وارد شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.