مدیر کل گمرک شهید «شوشتری» سرخس گفت: جنگ اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه موجب تغییر مسیر تجارت جهانی در سال گذشته و افزایش ۱۷۰ درصدی ترانزیت ورودی کالا از ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی به مرز زمینی و ریلی سرخس خراسان رضوی شد.

ترانزیت کالا از مرز سرخس ۱۷۰ درصد افزایش یافت

به گزارش قدس خراسان، محمدعلی کیانی علی‌آباد اظهار کرد: جنگ اوکراین موجب صدور تحریم‌ها علیه روسیه و مسدود شدن مسیر ترانزیت کالای کشورهای آسیای مرکزی از غرب روسیه به اروپا شد، لذا کشورهای آسیای مرکزی مسیر ایران و از جمله گمرک سرخس را برای صدور کالای خود به اروپا و دیگر کشورها انتخاب کردند.

مدیر کل گمرک شهید «شوشتری» سرخس بیان کرد: پارسال ۷۳۳ هزار تن انواع کالای کشورهای ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی از مسیر سرخس و کریدورهای ریلی و جاده‌ای ایران ترانزیت شد که افزایش ۱۷۰ درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۱ داشته است.

وی ادامه داد: پارسال ۸۶۴ هزار تن کالا از مبدا کشورهای هند، ترکیه، پاکستان، امارات عربی متحده و ویتنام در قالب ترانزیت خروجی به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه منتقل شد که ۱۵ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است.

کیان علی آباد اضافه کرد: اعمال محدودیت‌های مختلف و اخذ هزینه‌های متعددی از ناوگان ترانزیتی از سوی ترکمنستان موجب کاهش ترانزیت خروجی کالا در مرز سرخس از مسیر کشورهای آسیایی و اروپایی به کشورهای آسیای مرکزی شده است.

مدیر کل گمرک شهید «شوشتری» سرخس گوگرد، بنزین و موادغذایی را مهمترین اقلام ترانزیت ورودی به سرخس عنوان کرد و گفت: لوازم منزل، کاشی و سرامیک، دارو و قطعات خودرو نیز مهم‌ترین کالاهای ترانزیت خروجی از سرخس به ترکمنستان بود که در حقیقت بیشتر صادرات کشورهای هند، ترکیه، پاکستان، امارات عربی متحده و ویتنام به آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا به شکل صادرات، واردات و ترانزیت از مرز سرخس با ترکمنستان مبادله شده است که نشان دهنده افزایش ۲۴ درصدی این مبادلات نسبت به سال ۱۴۰۱ است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.