مدیر کل هواشناسی فارس اعلام کرد: بر اساس توصیف تشدید فعالیت سامانه بارشی و با اعلام وضعیت نارنجی، ۱۳ فروردین ماه شمال استان فارس بارش شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش بینی شده است.

هشدار نارنجی هواشناسی: ۱۳ فروردین ماه شمال فارس بارانی می شود

به گزارش قدس آنلاین مسعود حقیقت روز دوشنبه ۱۲ فروردین ماه بیان کرد: این سامانه بارشی، بیشتر در شمال فارس همچون آباده، اقلید، سر چهان ، فعال است اما بخشی از آن هم در شرق این استان و شهرستان های استهبان و نی ریز در بر خواهد گرفت ضمن اینکه این سامانه برای شیراز و مناطق مرکزی گزارش نشده است هر چند هوای این مناطق ابری توام با رگبار بهاری است.

طغیان رودخانه ها

وی اضافه کرد : اثر مخاطره همچون لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، صاعقه، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد

فاصله گرفتن از رودخانه ها و مسیل ها

حقیقت افزود: با توجه به روز طبیعت فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل ها و عدم استقرار در مناطق مرتفع، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها ، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف نیز توصیه می شود.

 پیشتر هواشناسی فارس یازدهم فروردین با انتشار اطلاعیه سطح زرد نسبت به بارش رگبار بهاری، رعد وبرق و وزش باد در مناطق شمالی، مرکزی، شرقی از جمله شیراز هشدار داده بود.

وضعیت رنگ هشدارها چگونه است ؟

به گزارش ایرنا، زمانی که سازمان هواشناسی، هشدار زرد رنگ می‌دهد یعنی پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و کارهای روزمره اختلالاتی ایجاد کند. این هشدار برای مردم با هدف آمادگی لازم در مواجهه با پدیده های جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد، همچنین برای مسئولان به منظور اندیشیدن تمهیدات لازم صادر می شود.
هشدار نارنجی شدت بیشتری از هشدار زرد دارد و در نوع نارنجی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات مخرب و خسارت‌های احتمالی داشته باشد. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا نیز هست.
هشدار قرمز رنگ بالاترین سطح هشدار هواشناسی است که پیش‌بینی می شود پدیده جوی بتواند خسارت‌های وسیعی داشته باشد. با صدور هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌ شود که وارد عمل شوند و اقداماتی برای کاهش خسارات بیندیشند.
به طور کلی رنگ زرد، نارنجی و قرمز هریک به ترتیب به معنی آگاهی، آمادگی و اقدام است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.