مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان از هشدار مبارزه با آفت سن در گندمزارهای این استان خبر داد.

هشدار برای مبارزه با آفت سن در گندمزارهای لرستان

به گزارش قدس آنلاین، کامران پیرزادی با اعلام ضرورت مبارزۀ به‌موقع با آفت سن در مزارع غلات لرستان، گفت: این آفت مهم‌ترین آفت گندم و جو است.

او اضافه کرد: سن غلات به‌صورت حشرۀ کامل در مناطق کوهستانی و زیر بوته‌ها ‌زمستان‌گذرانی می‌کند و در اوایل بهار با گرم‌شدن هوا در دماهای بالای 13درجۀ سانتی‌گراد به‌سمت دشت و مزارع گندم هجوم می‌آورد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه مبارزه با سن مادر در مزارع غلات این استان آغاز شده‌است، یادآور شد: مبارزه با این آفت در دو مرحلۀ مبارزه با سن مادر و سن پوره انجام می‌شود.

پیرزادی با اشاره به اهمیّت مبارزه با آفت سن در مزارع گندم، تأکید کرد: این آفت باعث خسارت کمی و کیفی به محصول می‌شود و هنگام فصل برداشت در صورت سن‌زدگی بیش از حد معمول از کشاورزان خریداری نمی‌شود.

او با اعلام مشاهدۀ آفت سن در تمام مزارع گندم لرستان، تأکید کرد: کشاورزان باید با سموم توصیه‌شده کارشناسان جهاد کشاورزی با این آفت مبارزه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان متذّکر شد: مبارزه با آفت سن قبل از تخم‌گذاری باید انجام شود تا از تکثیر این آفت جلوگیری شود، زیرا عمر آفت سن بعد از این مرحله تمام می‌شود.

پیرزادی با اعلام اینکه سم‌پاشی مزارع پس از تخم‌گذاری آفت سن بی‌فایده است و تنها حشرات مفید را از بین می‌برد، توضیح داد: نُرم مبارزه با سن در مزارع گندم آبی دو عدد و در مزارع دیم نیم در مترمربع است.

او اعلام کرد: سطح زیر کشت گندم در لرستان 243 هزار و 625 هکتار و سطح زیر گشت جو نیز 117هزار و 899 هکتار است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.