دومین دارالقرآن ناحیه پنج آموزش‌وپرورش مشهد در اولین مراسم سه‌شنبه‌های افتتاح سال ۱۴۰۳ با حضور فرماندار مشهد، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی و رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه پنج مشهد افتتاح شد.

افتتاح دومین دارالقرآن آموزش‌وپرورش ناحیه پنج مشهد

به گزارش قدس خراسان، محسن داوری صبح امروز(سه شنبه ۱۴ فروردین) در مراسم افتتاح دارالقرآن امام حسن مجتبی (ع) ناحیه پنج آموزش و پرورش مشهد با اشاره به اینکه نهضت افتتاح‌ها در سال جدید نیز ادامه می‌یابد، اظهار کرد: سه‌شنبه‌های افتتاح این بار همزمان با ماه مبارک رمضان و ایام لیالی قدر با افتتاح این دارالقرآن به سمت افتتاح مدارس تخصصی رفته است.

فرماندار مشهد بیان کرد: اگر زیرساخت عمرانی ما مدرسه است، زیرساخت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و ارتقای جامعه ما نیز مدرسه است، مدرسه یک حوزه زیربنایی و زیرساختی است که متأسفانه ما اهمیت آن را می‌دانیم اما درک نمی‌کنیم.

وی افزود: می‌گوئیم وزارت آموزش و پرورش جزو ارکان نظام است اما آیا آن را جزو ارکان می‌دانیم؟ از حرف تا عمل فاصله است و باید این فاصله را از بین ببریم.

داوری افزود: به همت عرصه‌های فعال در موضوع آموزش و پرورش مشهد این امر در حال تحقق است، تا دیروز بین اداره نوسازی مدارس با اداره آموزش و پرورش فاصله بود اما امروز این ادارات در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

فرماندار مشهد ادامه داد: اگر دانش‌آموز و دانشجوی ما این نگاه را دارد که بعد از اتمام تحصیلات به خارج از کشور مهاجرت کند، این موضوع حاصل نگاه ما به آموزش و پرورش است، تنها زمانی که به آموزش و پرورش در کنار یکدیگر توجه کردیم توانستیم شهدای بزرگی پرورش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از ایجاد شبکه‌های اجتماعی مجازی، ما شبکه‌های اجتماعی حقیقی و محفل‌های محلی و خانوادگی را با محوریت قرآن و اهل بیت (ع) ایجاد کرده بودیم.

داوری با بیان اینکه امروز دارالقرآنی را افتتاح کردیم که قرار است در کنار مدرسه انسان‌سازی کند، گفت: ما مکلفیم که با تقویت کارخانه انسان‌سازی که مدرسه است، آنقدر جبهه حق را تقویت کنیم که دشمن دیگر جرأت نسل‌کشی نداشته باشد.

فرماندار مشهد با اشاره به حادثه تروریستی روز گذشته در دمشق، متذکر شد: اگر انقلاب ما مقدمه‌ساز ظهور نبود امروز ما را نقطه‌زنی نمی‌کردند، این یعنی صلابت و صدور انقلاب اسلامی و این را دنیای کفر به خوبی متوجه شده و در حال مقابله با آن است.

تربیت دانش‌آموز شجاع و بصیر با کمک آیات قرآن 

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: هر چه بیشتر افتتاح چنین مراکزی را در اولویت قرار دهیم، مسیر باقی مانده تا فتح قله را که زیاد هم نیست با سهولت بیشتری طی می‌کنیم. 

علی مهدوی‌خواه افزود: اینکه رهبری فرمودند به قله نزدیک هستیم به این معنا نیست که کار و راه آسان است، بلکه مسیر باقی‌مانده مسیر اندکی است اما در این مسیر قطعا انرژی‌ها کم شده، امکانات از بین رفته و کارشکنی‌های بیشتری به سراغ ما می‌آید، این ما هستیم که با داشتن امید و باور و تمسک به ثقلین می‌توانیم این مسیر باقی‌مانده را به سلامت طی کنیم و پرچم را به دستان پربرکت حضرت ولی عصر(عج) بسپاریم. 

وی عنوان کرد: مراکز دارالقرآن را برای یاد خدا و تلاوت قرآن راه‌اندازی می‌کنیم تا دانش‌آموزان به‌عنوان سربازان حضرت ولی عصر(عج) با آیات قرآن آشنا شوند و زمینه‌ساز ظهور باشند.  

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در فضای کنونی جنگ غزه باید از نور و آیات قرآن کمک بگیریم تا دانش‌آموزانمان را در مقابل دشمنان شجاع، بصیر و مبارز تربیت کنیم تا در مقابل جریان‌ها و اتفاقات دنیای اطراف خود بی‌تفاوت نباشند.   

مهدوی‌خواه متذکر شد: انتظار داریم این دارالقرآن با توجه به نزدیکی به حرم مطهر رضوی از مراکز نمونه در سطح شهر و کشور شود و این اتفاق با همت و پشتکار همکارانمان خواهد افتاد. 

دارالقرآن‌های دانش‌آموزی کانون اعزام مبلغین دینی 

در ادامه رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه پنج مشهد با بیان اینکه دارالقرآن امام هادی(ع) اولین دارالقرآن این ناحیه بود که در سال ۱۴۰۱ در محدوده مصلی افتتاح شد، گفت: در مدارس فعالیت‌های قرآنی به‌صورت عمومی در حال برگزاری است، اگرچه در یک سال گذشته شاهد ورود و حضور نیروهای خوبی به مجموعه آموزش و پرورش بودیم اما نیروی تخصصی به‌صورت صد درصدی در مدارس نداریم. 

احمد مسجدی با اشاره به اینکه نیاز به حوزه‌های تخصصی قرآن و عترت و نماز در آموزش و پرورش داریم، عنوان کرد: راه‌اندازی دارالقرآن‌ها در آموزش و پرورش به دلیل همین نگاه تخصصی است که ما در حوزه قرآن به آن نیاز داریم. 

وی خاطرنشان کرد: مأموریت اول و بنیادین دارالقرآن‌ها توجه ویژه با نگاه‌ هنری و تخصصی به این حوزه است. 

رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه پنج مشهد با بیان اینکه به دنبال تربیت معلم‌یاران قرآنی هستیم، متذکر شد: دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم که در فضای دارالقرآن‌ها تربیت می‌کنیم، می‌توانند دارالقرآن‌های مساجد را مدیریت کنند. 

مسجدی با اشاره به کمبود مربی در مساجد، گفت: از جمله کارهای اساسی که در آموزش و پرورش باید به دنبال آن باشیم، پیوند مسجد و مدرسه است. خیلی از مساجد ظرفیت‌های فیزیکی بسیار خوبی دارند اما نیروهای فعال فرهنگی که بتوانند حلقه‌های حوزه‌های فرهنگی را مدیریت کنند، ندارند، دارالقرآن‌ها از جمله ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند این خلأ را پر کنند و کانون اعزام مبلغین دینی در تراز دانش‌آموزی به فضای مساجد و کانون‌های مختلف باشند. 

خبرنگار: فریده خسروی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.