یداله احراری، پزشک طب سنتی ایرانی و هومیوپاتی می گوید: حجامت تنها به معنای خونگیری نیست بلکه جنبه پیشگیری و درمان دارد.

بهترین فصل حجامت بهار است؟ آنچه باید درباره حجامت بدانید

 عضو ممتاز انجمن هومیوپاتی ایران درباره بهترین زمان برای حجامت به قدس آنلاین می گوید: بهار فصل رویش طبیعت و هوای معتدل است و تجربه ثابت کرده که بهترین زمان حجامت نیز، فصل بهار است که حجامت عام تا انواع حجامت ها را شامل می شود.

دکتر احراری با اشاره به اینکه محل حجامت عام وسط شانه و زیر مهره های گردن است ادامه می دهد: نخستین کاری که لازم است در موارد درمانی یا پیشگیرانه انجام شود حجامت عام است بنابراین در هر نوع درمان، ابتدا باید حجامت عام و سپس نوع دیگر حجامت طبق نیاز بیمار انجام گیرد.

بهترین فصل حجامت بهار است؟ آنچه باید درباره حجامت بدانید
یداله احراری، پزشک طب سنتی ایرانی و هومیوپاتی

وی درباره محدودیت انجام حجامت برای برخی افراد می گوید: حجامت برای افرادی که مشکلات خاص اعم از کم خونی، تشنج شدید و ... دارند، ممنوع است اما در دیگر موارد، مانعی ندارد.

این متخصص طب سنتی ایرانی تأکید می کند: منظور از حجامت این نیست که یک کاسه خون از بدن فرد گرفته شود؛ بلکه در حد چند سی سی که برای مثال در کودکان معمولاً حدود ۲ تا ۵ سی سی خون گرفته می شود. بنابراین حجامت مساوی با خون گیری زیاد نیست و حتی گاهی برای فردی که دچار کم خونی است با انجام حجامت خاص و خفیف می توان به تحریک خونسازی کمک کرد.

بادکش درمانی

احراری می گوید: عمل بادکش به وسیله لیوان، بدون تیغ زدن و خونگیری برای همه قسمت های بدن براساس توان هر فرد انجام می شود.

وی ادامه می دهد: بادکش فواید زیادی دارد و در واقع نوعی فیزیوتراپی است. همان گونه که فیزیوتراپی، یک سری ماساژ و اعمال کششی برای ماهیچه هاست، بادکش نیز افزایش خون رسانی و شل کردن عضلات را انجام می دهد.

حجامت مساوی با خون گیری زیاد نیست و حتی گاهی برای فردی که دچار کم خونی است با انجام حجامت خاص و خفیف می توان به تحریک خونسازی کمک کرد.این متخصص طب سنتی ایرانی و هومیوپاتی می افزاید: بسیاری از دردها به دلیل گرفتگی عضلات به جود می آید و در واقع ممکن است مشکل خاصی وجود نداشته باشد. بنابراین در عمل بادکش، با کشیده شدن عضلات و شل شدن آن ها، تغذیه بافت بهتر شده و گرفتگی و درد و کسالت برطرف می شود.

عضو ممتاز انجمن هومیوپاتی ایران درباره سن حجامت می گوید: شروع و پایان حجامت معمولاً از سن ۴ ماهگی تا حدود ۷۰ سالگی است که بر اساس توان فرد می تواند در سنین مختلف انجام گیرد که البته حجامت برای سالمندان و کودکان خیلی خفیف و خون گیری باید در حد چند سی سی باشد.

احراری درباره تفاوت حجامت در مردان و زنان می گوید: طب رایج معتقد است به سبب تکرار دوره ماهیانه در زنان، حجامت جایز نیست در حالی که از نظر طب سنتی، تفاوتی بین حجامت زنان و مردان وجود ندارد چراکه حجامت صرفاً خونگیری نیست ضمن این که هر نوع حجامت اثرات درمانی مخصوص به خود دارد و نمی توان آن را با نوع دیگری جایگزین کرد.

فاصله اولین حجامت تا حجامت بعدی

متخصص طب سنتی ایرانی درباره فاصله زمانی حجامت توضیح می دهد: گاهی ممکن است فاصله حجامت اول تا مرحله بعدی بین سه تا چهار روز باشد که معمولاً برای درمان کمر درد شدید یا درد شانه و ... بر اساس توان بدن بیمار این فاصله تعیین می شود. اما در واقع حجامت، طب فرد محور است و قانون یکسانی برای همه ندارد بلکه براساس شرایط فردی هر شخص طبق نیاز وی انجام می شود.

احراری یادآور می شود: در فصل زمستان، چنانچه هوا بسیار سرد و یخبندان باشد حجامت توصیه نمی شود مگر اینکه فرد به لحاظ درمانی اجبار و اضطرار داشته باشد. 

توصیه های بعد از حجامت

عضو ممتاز انجمن هومیوپاتی ایران می گوید: حجامت باید تحت نظر پزشک یا پرستار دوره دیده در مطب و مراکز درمانی دارای مجوز و تحت نظارت که موظف به پاسخگویی هستند انجام پذیرد.

احراری توصیه می کند: در ساعات اولیه پس از حجامت، ورزش یا انجام کار سنگین ممنوع است و بهتر است شربت عسل یا شربت شیره انگور مصرف کنید و تا ۱۲ساعت از مصرف لبنیات و تخم مرغ بپرهیزید. چراکه حجامت گرمای بدن را تا حدودی کاهش می دهد و حتی الامکان بهتر است در ساعات اولیه، از مصرف سردی جات خودداری و به جای آن غذاهایی مانند آب گوشت و ... مصرف کنید تا عمل بازتوانی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.