سال ۱۴۰۲ با تورم بالای ۴۵درصد به پایان رسید، هرچند بانک مرکزی و دولتمردان از هدف‌گذاری به طور متوسط ۲۳درصدی (با امکان تغییر در یک بازه مثبت و منفی ۲درصد) برای رشد نقدینگی و کاهش تورم به کانال ۲۰درصد در سال جدید سخن می‌گویند.

غارهای امن برای سرمایه‌های خرد در سال ۱۴۰۳

به گزارش قدس آنلاین کاهش روزافزون ارزش پول ملی و برخی پیش‌بینی‌های اقتصادی مبنی بر احتمال افزایش تورم به حدود ۵۰درصد در سال پیش رو، این روزها صاحبان سرمایه‌های خرد و سرگردان را که همواره به دنبال راهی برای حفظ ارزش دارایی و دور شدن از گزند تورم هستند و در عین حال نیم‌نگاهی به کسب سود دارند، در برابر گزینه‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری، مردد کرده است و بر این اساس دو تحلیلگر اقتصادی در گفت‌وگو با قدس ضمن تأکید بر ضرورت تشکیل سبدی از دارایی از سوی صاحبان سرمایه‌های خرد، طلا، بورس و املاک و مستغلات را امن‌ترین گزینه‌ها برای در امان بودن از گزند تورم در سال جاری می‌دانند.

طلا و بورس، مأمنی برای سرمایه‌های خرد        
یک تحلیلگر بازارهای مالی در گفت‌وگو با خبرنگار ما و در پاسخ به این پرسش که اقشاری همچون حقوق‌بگیران، بازنشستگان و صاحبان درآمدهای ثابت برای حفظ ارزش اندک سرمایه‌ها، دارایی‌ها و پس‌اندازهای خود و یا کسب سودهای کم ریسک‌تر به چه حوزه‌هایی ورود کنند، می‌گوید: در وهله نخست بهتر است صاحبان سرمایه‌های خرد برای در امان بودن از گزند تورم، به مجموعه‌های مشاوره سرمایه‌گذاری مراجعه کنند و از آنجایی که نمی‌توان نسخه‌ای واحد برای همه سرمایه‌های خرد پیچید، به سرمایه‌گذاران خرد و کلان، اجرای کامل فرایند سرمایه‌گذاری را توصیه می‌کنیم.

محمدرضا فلفلانی تأکید می‌کند: برای انتخاب فضاهای امن به‌منظور هدایت سرمایه‌های خرد، مردم ابتدا ساختار سرمایه و دارایی‌های فعلی خود اعم از پول نقد، طلا، ملک و مسکن، خودرو و... را بشناسند و درآمدها و هزینه‌های احتمالی پیش روی خود را بررسی کنند و مبتنی بر آن تصمیم بگیرند و بر این اساس می‌توان ترکیبی از دارایی‌ها را پیشنهاد کرد تا سرمایه‌گذاران با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود، درصد ترکیب این دارایی‌ها را
 تغییر دهند. 

وی ادامه می‌دهد: به طور کلی مردم می‌توانند بخشی از سرمایه‌های خرد خود را به طلا تبدیل کنند و برای کاهش ریسک نگهداری فیزیکی آن از صندوق‌های طلا در بورس و به تعبیر دقیق‌تر خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا در بورس بهره بگیرند، چراکه این صندوق‌ها خودشان برای مردم شمش، گواهی سپرده سکه و... می‌خرند و نوسان‌های قیمتی در آن تقریباً منطبق با نوسان‌های قیمت طلاست. 

فلفلانی می‌گوید: در بخشی دیگر و با توجه به بالا بودن نرخ تورم و حجم نقدینگی در اقتصاد ایران، به نظر می‌رسد بورس گزینه مناسبی برای هدایت سرمایه‌های مردم است. بر این اساس می‌توان درصدی از سرمایه را به خرید سهام شرکت‌ها در بورس اختصاص داد. اما به سرمایه‌گذاران خردی که نسبت به فرایند سرمایه‌گذاری در سهام اطلاعات کافی و مبتنی بر تحلیل دقیق ندارند، خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام یا صندوق‌های سهامی توصیه می‌شود.  

وی همچنین به صاحبان سرمایه‌های خرد توصیه می‌کند بخشی از سرمایه خود را از طریق صندوق‌های درآمد ثابت در فضای بدون ریسک نگه دارند. این تحلیلگر بازارهای مالی می‌گوید: به دلیل بالا بودن قدرت چانه‌زنی این صندوق‌ها با بانک‌ها و حجم بالای سرمایه آن‌ها، وضعیت نرخ سود مؤثر سالانه این صندوق‌ها نسبت به سپرده بانکی مطلوب‌تر است و اگر فرد بخواهد مثلاً ظرف یک ماه سرمایه خود را بدون شکست نرخ سود سپرده، نقد کند، مانعی وجود ندارد.

سیاست کلی: سبد طلا، سهام و املاک 
یک تحلیلگر اقتصادی دیگر هم در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: مردم با تورم مزمن پنج دهه‌ای اقتصاد ایران و نحوه تعامل مؤثر با آن آشنا هستند و به خوبی می‌دانند باید در شرایط تورمی خود را به دارایی‌هایی مجهز کنند که از آسیب تورم در امان باشند. 

همایون دارابی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین حوزه‌ای که در سال‌های گذشته توانسته به خوبی در برابر تورم، ظاهر شود و بازدهی زیادی برای سرمایه‌های مردم داشته است، حوزه املاک و مستغلات است. پس از آن، بازار سرمایه بیشترین بازدهی را در ۲۰ سال گذشته از خود بر جای گذاشته و در کنار آن طلا همواره به عنوان غاری امن برای سرمایه‌های مردم در برابر تورم بوده است.

به باور این تحلیلگر اقتصادی، سیاست کلی برای سرمایه‌گذاری مردم در سال جاری می‌تواند تشکیل سبدی از مجموع حوزه‌ها ازقبیل طلا، سهام و املاک باشد تا بتوانند از تورم در امان باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.