آرامگاه برخی از علما و رجال قزوینی دوره قاجار و پهلوی در زیر خیابان پیغمبریه و در محوطه بقعه چهارانبیاء در قزوین قرار دارد؛ اخیراً بخشی از سقف این آرامگاه دچار ریزش شده اما برخی با تحریف واقعیت عملیات مرمت این آرامگاه را کشف شهر زیرزمینی در قزوین عنوان کرده‌اند.

‌واقعیت کشف شهر زیرزمینی در قزوین چیست؟

به گزارش  قدس آنلاین، آرامگاه «آیت‌الله الهیان تنکابنی»، «میرزا مسعود شیخ‌الاسلامی»، «ملاعلی طارمی» و «شیخ احمد عزیزی» و برخی از علما و رجال قزوینی دوره قاجار و پهلوی در محوطه بقعه چهارانبیاء در قزوین قرار دارد؛ اخیراً بخشی از سقف این آرامگاه که زیر خیابان پیغمبریه قزوین قرار دارد دچار ریزش شده اما برخی که اطلاع چندانی از این بنای تاریخی ندارند با تحریف واقعیت در شبکه‌های اجتماعی عملیات مرمت این آرامگاه را کشف شهر زیرزمینی در قزوین عنوان کرده‌اند.

اتاق‌های تو در تو با سقف‌های طاقی‌شکل این آرامستان مخفی که بین آن‌ها دیوارهایی به قطر یک متر قرار دارد پشت سر هم در طول خیابان پیغمبریه چیده شده‌اند و در واقع بستر این خیابان سقف آرامگاه چند صد ساله است. در هر حجره طاقچه‌هایی وجود دارد که در گذشته احتمالاً شمعدان و کتاب دعا روی آن قرار می‌دادند.

«سلام»، «سلوم»، «سهولی» و «القبا» پیامبران بنی‌اسرائیل بوده‌اند که از جفا و جور قوم یهود به فلات ایران پناه آوردند و ماندند و بیشترین انگیزه‌شان بشارت ظهور حضرت عیسی بوده است و این گمان وجود دارد که مدفن اصلی این چهار پیامبر نیز در همین گورستان زیر زمینی است.

علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، در خصوص این موضوع اظهار کرد: به‌دنبال ریزش طاق‌های آرامگاه تعدادی از علمای نامدار دینی در محوطه چهارانبیاء، عملیات مرمت این بخش از بقعه اسفندماه سال گذشته آغاز شد که پس از طی مرحله پاکسازی و خواناسازی، مرمت و استحکام بخشی طاق‌ها درحال انجام است.  

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص پیشینه تاریخی بقعه چهارانبیاء و بخشی از آن که در دست مرمت قرار دارد، بیان کرد: بقعه پیغمبریه در جانب شرقی خیابان پیغمبریه و جنب مدرسه و مسجد پیغمبریه در غرب کاخ چهل‌ستون واقع شده و تاریخ ساخت آن مربوط به دوران صفویه است که در ادوار بعدی بازسازی و تکمیل شده‌است.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌‎دستی استان قزوین با اشاره به زمان‌بندی در نظر گرفته شده برای مرمت این بنا، گفت: متأسفانه اجرای این پروژه سبب انسداد بخشی از عرض خیابان و ایجاد نارضایتی برای شهروندان شده و به این دلیل که دستگاه‌های متعددی در این پروژه مشارکت دارند نمی‌توانم زمان مشخصی را اعلام کنم ولی این اداره‌کل در تلاش است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن وظایف خود را انجام دهد تا بار دیگر شاهد حضور زائرین و گردشگران در این بنای ارزشمند تاریخی و مذهبی باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.