آنچه که در شرایط فعلی کمی خطرناک به نظر می رسد اجرای عملیات زمینی در شهر رفح است هرچند که فرماندهان ارشد نظامی و امنیتی اسرائیل معتقدند شانس پیروزی در عملیات رفح صفر است

فرار یا تغییر تاکتیک جنگی؟ / بررسی نیات پشت پرده تصمیم خروج ناگهانی و عقب‌نشینی شبانه ارتش رژیم صهیونیستی از غزه

با گذر جنگ در غزه از ششمین ماه خود و همزمان با بالا گرفتن انتقادات و افزایش فشارها بر تل اویو برای پایان دادن به نسل کشی علیه فلسطینیان، منابع صهیونیستی اخباری از عقب نشینی شبانه ارتش اشغالگر از نوار غزه مخابره می کنند.

آنگونه که رسانه نوشته اند تمام نیروهای زمینی ارتش اسرائیل از جنوب غزه خارج شده‌اند. رادیو ارتش اسرائیل می‌گوید لشکر ۹۸ با سه تیپ، یکشنبه شب و پس از چهار ماه جنگ در نزدیکی خان‌یونس، از این منطقه خارج شده‌ است. طبق گزارش تنها لشکر باقی‌مانده، لشکر ۱۶۲ و نیز تیپ «ناحال» است. تیپ ناحال بر جاده‌ای که نوار غزه را به ۲ قسمت تقسیم می‌کند و اسرائیل از طریق آن مانع از بازگشت غزه‌ای‌ها از جنوب به شمال می‌شود، کنترل دارد.

براساس ادعای تلویزیون اسرائیل «کان» برای نخستین بار طی 4 ماه گذشته ارتش چنین عقب‌نشینی‌ای انجام داده است. پیشتر مقامات رژیم اعلام کرده بودند هدف آن‌ها نابودی حماس و نیروهای مقاومت در نوار غزه است و تا پیش از دست یابی به این هدف عقب نشینی در کار نخواهد بود. پس این اقدام بدون تحقق اهداف جنگ در وحله نخست یک پیروزی بزرگ برای مقاومت فلسطین محسوب می‌شود.

با این حال در مورد نیات پشت پرده تل آویو از انجام چنین تصمیمی تردید هایی وجود دارد. لذا برخی خروج ارتش اسرائیل از غزه را فرار رو به جلوی بنیامین نتانیاهو در مقابل انتقادات درونی و بیرونی تعبیر کرده اند. شبکه الجزیره ولی به نقل از رسانه‌های عبری گزارش داده عقب‌نشینی لشکر ۹۸، با هدف جابجایی جمعیت به خان یونس و در چارچوب تدارک ارتش اسرائیل برای حمله به رفح است.

فرار یا تغییر تاکتیک جنگی؟ / بررسی نیات پشت پرده تصمیم خروج ناگهانی و عقب نشینی شبانه ارتش رژیم صهیونیستی از  غزه

خروج تاکتیکی

ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران طی گفت‌وگو با قدس با اشاره به سناریوی جدید رژیم صهیونیستی درباره  خروج نظامیان خود از غزه، گفت: این یک اقدام تاکتیکی است که یگان های رژیم صهیونیستی به آن دست زده اند؛ خروج از جنوب شهر غزه و خان یونس و دلایل این امر همانطور که منابع ارتش صهیونیست اشاره کرده اند پاسخ به درخواست آمریکا برای توقف جنگ و خروج از مناطق مسکونی نیست بلکه در جهت تکمیل عملیات در دیر البلح و رفح است.

وی تصریح کرد: این یک خروج اساسی و بشر دوستانه از شهر غزه محسوب نمی شود چراکه در طی شش ماه گذشته بیش از 33 هزار نفر زن و کودک بی گناه در حملات هوایی رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسیده اند.

او در پاسخ به این پرسش که طی هفته های اخیر فشارهای داخلی و خارجی بر نتانیاهو افزایش یافته، تاچه حد این مسئله در خروج نطامیان صهیونیست ها از غزه تاثیر داشته است، افزود: با توجه به جنایات هفته های اخیر و کشتار روزانه بیش از یکصد زن و کودک، حجم فشارها به رژیم صهیونیستی زیاد است حتی از جانب همپیمانان و احزاب یهودی حامی آن در داخل سرزمین های اشغالی تظاهرات برای توقف جنگ بصورت مداوم در حال برگزاری است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به وضعیت مردم در نوار غزه به ویژه در ایام ماه مباررک رمضان، گفت: متأسفانه اسرائیل در نوار غزه در طی شش ماه اخیر مرتکب انواع جرایم ضد انسانی ونسل کشی شده است، بطوریکه در این ماه مبارک مردم از ابتدایی ترین وسائل زندگی و مواد غذایی محروم هستنداما با اقتدار در برابر رژیم صهیوینستی ایستادگی کردند. ابوشریف تصریح کرد: اسرائیل از انواع سلاح های ممنوعه برای نابودی شهر غزه و کوچ اجباری مردم استفاده کرد، به بیمارستان ها، مراکز درمانی، مساجد، مدارس و.. حمله کرد اما مردم حمایت خود را از فرزندان خود در مقامت فلسطین از دست ندادند .

فرار یا تغییر تاکتیک جنگی؟ / بررسی نیات پشت پرده تصمیم خروج ناگهانی و عقب نشینی شبانه ارتش رژیم صهیونیستی از  غزه

عقب نشینی بدون آتش بس بی معناست

سید هادی سید افقهی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا نیز در گفت و گو با قدس با بیان اینکه عقب نشینی رژیم صهیونیستی از بخش هایی شهر غزه به معنای بر قراری آتش بس نخواهد بود، گفت: طی شش ماه گذشته از عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی هیچ دست آوردی نتوانسته در عرصه میدانی و سیاسی در حمله زمینی به شهر غزه  کسب نماید همین امر منجر شده تل آویو با یک بحران بزرگ امنیتی و نظامی در عرصه داخلی و خارجی مواجه شود.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی وضعیت درونی اسرائیل به شدت در بحران قرار دارد. در عرصه خارجی نیز با توجه به حمله هوایی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و نگرانی از انتقام تهران وحشت و نگرانی گسترده ای در سرزمین های اشغالی شکل گرفته است.

سید افقهی در پاسخ به اینکه با توجه به عقب نشینی اسرائیل از نوار غزه احتمال درگیری و حمله زمینی به شهر رفح وجود دارد، گفت: دقیقا آنچه که در شرایط فعلی کمی خطرناک به نظر می رسد اجرای عملیات زمینی در شهر رفح است هرچند که فرماندهان ارشد نظامی و امنیتی اسرائیل معتقدند شانس پیروزی در عملیات رفح صفر است. این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: بیش از یک میلیون و دویست و پنجاه هزار آواره در این شهر حضور دارند و اگر حمله نظامی انجام شود حمام خون در این منطقه به راه خواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه هر زمان جنگ در غزه طولانی تر شود دوستان اسرائیل حتی آمریکایی ها از این رژیم فاصله خواهند گرفت، افزود: بازتاب جنایات و نسل کشی های اسرائیل در غزه بر روی حمایت های کشورهای حامی آنها تاثیری مستقیم به همراه دارد بطوریکه حتی بایدن به دنبال راه حلی است که بتواند از بحران غزه خارج شود تا در انتخابات سال 2024 ریاست جمهوری آمریکا در مقابل رقیب خود به پیروزی دست یابد چراکه در حال حاضر واشنگتن به شدت تحت فشار مجامع بین المللی و حتی دادگاه لاهه قرار دارد.

فرار یا تغییر تاکتیک جنگی؟ / بررسی نیات پشت پرده تصمیم خروج ناگهانی و عقب نشینی شبانه ارتش رژیم صهیونیستی از  غزه

چند نکته مهم

محمد محسن فایضی هم درباره خروج ارتش اشغالگر از غزه معتقد است عملیات در خان یونس بسیار بیش از آنچه متصور میشد طول کشید و اعلام‌پایان عملیات خان یونس، بدون رسیدن به دستاوردی جدی در آن بسیار حائز اهمیت است.

وی در تحلیلی نوشت: مصداق این ناکامی اتفاقات روز پایانی است. روزی که قسام مدعی کشتن حداقل ۱۰ سرباز در چند عملیات شد و البته سخنگوی ارتش امروز صبح هلاکت ۴ نفر را تایید کرد. با این تفاسیر خروج از خان یونس و البته ماندن نیروها در منطقه حصار حائل بین شمال و جنوب چند مفهوم اولیه دارد: همانگونه که ارتش اعلام کرده پایان عملیات در کار نیست و حملات هوایی ادامه دارد و در صورت لزوم زمینی هم اقدام خواهد شد، فضای داخلی رژیم و فشار بیرونی قطعا در این اتفاق بی تاثیر نبوده است و اینکه تاکید بر جدایی شمال و جنوب یعنی فعلا چشم اندازی از آتش بس نیست و حداقل اسرائیل در این موضوع در مذاکرات قصد تغییر موضع ندارد.

فایضی البته معتقد است خروج از خان یونس یعنی عملیات رفح نزدیک نیست.  البته بازگشت آوارگان به خان یونس و دیرالبلح شاید عملیات در رفح با تجمع انسانی کمتر را ممکن تر هم بکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.