سفیر فلسطین در مسکو با تأکید بر اینکه هفتم اکتبر، سرآغاز جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نبوده است، گفت:‌ اسرائیل حملات خود به نوار غزه را از ۲۵ سال پیش آغاز کرده و با این وجود به اهداف خود دست نیافته است.

سفیر فلسطین: اسرائیل به اهداف خود نرسید؛ رایزنی درباره تاریخ سفر محمود عباس به مسکو

به گزارش قدس آنلاین عبدالحافظ نوفل دوشنبه در نشست خبری با موضوع روز جهانی قدس و تحولات فلسطین در مرکز رسانه‌ای روسیه امروز در مسکو افزود: جنایات اخیر این رژیم علیه دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان ساکن در این منطقه بر تمام جنبه‌های زندگی مردم تأثیر گذاشته است و وضعیت کنونی به محاصره تمام عیار فلسطینیان منجر شده است که لازم است همه مجامع بین‌المللی برای خروج از این وضعیت بحرانی تلاش کنند.

شوک بزرگ به اسرائیل
وی ادامه داد:‌ با این حال می‌توان گفت که وقایع هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی)، شوک بزرگی به اسرائیل بود.
سفیر فلسطین در روسیه گفت: اقدامات تروریستی اسرائیل نه تنها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، بلکه در ارتباط با همسایگان خوئد نیز ادامه دارد، از جمله اینکه آنها با تصرف سرزمین‌های اردن به افزایش تنش‌ها در ارتباط با این کشور دامن زده‌اند.
وی اظهار داشت:‌ اسرائیل تنها کشوری در خاورمیانه است که اقدامات تروریستی را در ابعاد وسیع و بر خلاف تمام قوانین بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران و همه کشورهای عربی انجام می‌دهد.

پایانی برای جنایات اسرائیل متصور نیست
نوفل در ادامه با اشاره به حملات ویرانگر رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت:‌در اثر این حملات تروریستی،‌بیش از نیم میلیون باب خانه خراب شده است و میلیون‌ها دلار خسارت به این منطقه وارد شده است.
وی همچنین گفت: جنایات جنگی اسرائیل در فلسطین ادامه دارد و پایانی برای آن متصور نیست، همچنانکه هر روز نیروهای نظامی بیشتری به این منطقه روانه می‌شوند، با این وجود تل آویو به اهداف خود دست نیافته است.

خودداری آمریکا از پذیرش قطعنامه شورای امنیت
سفیر فلسطین در مسکو در بخش دیگری از سخنان خود، حمایت عملی و نه نظری کشورهای جهان و مجامع بین‌المللی از احقاق حقوق مردم فلسطین خواستار شد و گفت:‌ تصویب قطعنامه اخیر آتش‌بس در شورای امنیت هیچ تعهداتی را به همراه نداشت؛ وقتی به رأی‌گیری گذاشته شد، آمریکایی‌ها شرط گذاشتند که زندانیان مبادله شوند؛ با وجود آنکه کشورهای زیادی خواهان اجرا شدن این قطعنامه بودند اما آمریکا از پذیرش آن سرباز زد.
وی از این که قطعنامه‌ها و بیانیه‌های مجامع بین‌المللی در ارتباط با استیفای حقوق مردم فلسطین اجرایی نشده است، اجماع نظر جامعه جهانی برای حمایت عملی از فلسطین را خواستار شد.


سفر محمود عباس به مسکو
نوفل در پاسخ به پرسشی درباره چرایی عدم انجام سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به مسکو که طی ماه‌های گذشته درباره آن مباحثی مطرح شده بود، نیز گفت: محمود عباس خوشحال خواهد شد که با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کند و مشکلی دراین رابطه نیست.
وی از روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه به عنوان دلیل تعویق سفر محمود عباس به مسکو یاد کرد و گفت:‌ در آینده نه چندان دور، تاریخ این دیدار مشخص خواهد شد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.
این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.
این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. مذاکرات برای برقراری آتش بس دوباره در غزه و آزادی اسرا با میانجیگری قطر و مصر و مشارکت آمریکا تاکنون به نتیجه نرسیده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش بینی کرده بود که تا قبل از ماه مبارک رمضان، حماس و اسرائیل برای دور جدید آتش بس به توافق دست یابند اما این پیش بینی به واقعیت نپیوست.
اکنون با توجه به وضعیت فاجعه بار غزه و هشدارهای پی در پی سازمان ملل درباره این منطقه از یک سو و تهدید رژیم اسرائیل برای حمله به رفح از سوی دیگر که می تواند بحران در غزه را به فاجعه ای غیرقابل توصیف تبدیل کند، تلاش ها برای جلوگیری از این فاجعه همچنان ادامه دارد.
قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه جنگ در غزه روز دوشنبه به وقت محلی ، ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید که خواستار آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده است با این رویکرد که زمینه آتش‌بس پایدار را فراهم کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.