سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به محکومیت اقدام تنبیهی ایران علیه اسرائیل از سوی اروپایی‌ها و آمریکا و صحبت از تحریم کشورمان گفت بهتر است آنها قدردان اقدام مسئولانه حرفه‌ای ایران باشند و بجای این ادبیات نادرست مانع رفتارهای تحریک آمیز و غیر قانونی این رژیم شوند

غرب باید قدردان رفتار مسئولانه و حرفه‌ای ایران در حمله تنبیهی اخیر باشد / علت توقیف کشتی اسرائیلی در تنگه هرمز

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: آنچه جمهوری اسلامی ایران انجام داد اقدامی قانونی در پاسخ به نقض قوانین و مقررات بین‌المللی و حمله جسورانه و تحریک آمیز و ماجراجویانه این رژیم علیه مقر دیپلماتیک ما در سوریها و به شهادت رساندن مستشاران نظامی رسمی ایران و در جهت توبیخ و تنبیه متجاوز و پیشگیری از ادامه اینگونه اقدامات بود لذا  انتظار است این اقدام مورد تایید و حمایت جامعه جهانی قرار گیرد و جامعه جهانی درمسیر مواخذه اسرائیل اقدام کند.  

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین افزود: گر به اقدامات جنایت آمیز و جسوانه اسرائیل در سالهای طولانی گذشته و ۶ ماه جنایت علیه ملت فلسطیمن واکنش مسئولانه صورت می گرفت قطعا ما شاهد این وقایع نبودیم و حرکت ایران در چارچوب بازدارندگی صورت گرفت و اگر تکرار رفتارهای اسرائیل شود اقدامات محکم تری در پاسخ به آن انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است، خاطرنشان کرد:  اقدام ایران در حمله به برخی مقرهای نظامی اسرائیل در سرزمین های اشغالی در راستای اعمال حق ذاتی ایران برای دفاع از خود و در چارچوب دفاع مشروع ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات مکرر رژیم غاصب و جنایت کار صهیونیستی بویژه حمله ۱۳ فروردین ماه  علیه مقر دیپلماتیک ایران در کشور سوریه و در چارچوب دفاع مشروع صورت گرفت.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح و دستگاه دیپلماسی کشور در  واکنش مشروع به اقدام تجاوزکارانه اسرائیل به روشی کاملا حرفه‌ای عمل کردند، گفت: ایران به روشی کاملا مسئولانه هشدارهای لازم را قبل از اقدام نظامی از کانالهای دیپلماتیک داده بود و پس از اتمام حجت مقتدرانه عمل کرد و از این به بعد هم همین‌گونه عمل خواهیم کرد.

ایران به دنبال تشدید تنش نیست

کنعانی تصریح کرد: ایران به دنبال تشدید تنش در منطقه نیست و ضمن پایبندی به منشور ملل متحد و حقوق بین الملل نسبت به عبور از خطوط رمز خود در هر مرحله محکم‌تر از قبل برای ایجاد بازدارندگی و تنبیه متجاوز و هر اقدام غیر قانونی عمل خواهد کرد.

وی افزود: اقدام ایران ضروری و متناسب بود و اهداف نظامی را مورد هدف قرار داد و با توجه به عدم اقدام لازم از سوی شورای امنیت و در نتیجه رفتار غیر مسئولانه آمریکا انگلیس و فرانسه در ایجاد بازدارندگی و جلوگیری ازتکرار اقدامات رژیم صهیونسیستی در مسیر دفاع از امنیت خود عمل کرد.

اسرائیل در رجوع به شورای امنیت ناکام شد

وی همچنین در واکنش به شکایت رژیم صهیونیستی به شورای امنیت با اشاره به اینکه شورای مذکور در طی سالهای طولانی و بو ویژه شش ماه گذشته در جریان جنگ غزه به دلیل حمایت بی‌قید و شرط آمریکا و متحدان اروپایی ‌ش و استفاده آنها از حق وتو رفتاری منعلانه داشته و نتوانسته مانع رفتارهای جسورانه و جنایات رژیم صهیونیستی بشود و به مسئولیت خود عمل کند، گفت: مراجعه رژیم صهیونیستی به شورای امنیت و امکان مطرح شدن مواضع بر حق ما سبب روشن شدن ابعاد جدیدی از رفتار اسرائیل و نقش مخرب آن در ضربه به صلح و امنیت بین‌امللی شد و همانگونه که پیش بینی می‌کردیم باتوجه به مشروعیت رفتار ایران و نقش آفرینی مثبت و مسئولانه برخی اعضای این شورا این نشست عملا فاقد هرگونه دستاوردی برای اسرائیل بود.

واکنش غیر منطقی انگلیس و دیگر اروپایی‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص احضار سفیر ایران در لندن در اعرتا به حمله موشکی به سرزمین های اشغالی و صحبت کشورهای اروپایی از تحریم ایران گفت: دولت ایران اقدام دولت انگلیس در طفره رفتن از محکومیت رفتار اسرائیل بویژه در حمله به کنسولگری خود را توسط دولت انگلیس مسئولانه نمی‌داند. انگلیس در حالی که چشم خودش را بر اقدامات تنش آمیز و جنایات اسرائیل می‌بندد.

باید قدردان ایران باشند

وی تصریح کرد: آنها اقدام ایران در دفاع از خود را که بعد از مدتها خویشتنداری صورت گرفت غیر قابل پذیرش تلقی می‌کنند توصیه ما به همه حامیان رژیم جنایت پیشه صهیونیستی این است که قدردان ارزش اقدام مسؤولانه و متناسب ایران باشند و به جای انتخاب الفاظ و عبارات نامناسب در ارتباط با ایران رژیم صهیونیستی را از شرارت بیشتر که تبعات و آثار غیرقابل محاسبه آن برای همین رژیم خواهد بود بر حذر بدارند.

تعلق کشتی توقیفی به اسرائبل محرز است

کنعانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین در خصوص دلیل توقیف کشتی اسرائیلی در تنگه هرمز و آخرین وضعیت این کشتی هم با تأکید بر اینکه تعلق این کشتی به اسرائیل محرز ایت، گفت: ایران در چاچوب صیانت از منافع ملی و حاکمیت سرزمینی خودش و همچنین نظارت کامل و مسئولانه بر کلیه مبادی ورودی و خروجی مرتبط با تنگه راهبردی هرمز، تمامی تردد ها را در این تنگه تحت نظر دارد و از نقض و خدشه دار شدن حاکمیت آن جولگیری می‌کند.

وی تأکید کرد: ایران متعهد و پایبند به آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز مبنتی بر مقررات بین‌المللی بوده و همواره حافظ آزادی کشتیرانی بر اساس قناین و مقررات است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: ر اساس اطلاعاتی که من تا این مرحله دارم تعلق این کشتی به رژیم صهیونیستی محرز است و ابعاد مرتب با این کشتی در مراجه ذیلاح در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد. بر این اساس در چارچوب اعمال حاکمیت ایران و ایجاد شرایط کشتیرانی امن در تنگه هرمز و پهنه خلیج فارس با توجه به نقض مقررات دریانوردی  از سوی کشتی مورد نظر و عدم پاسخ به سوالات مطروحه از سوی مراجع ایرانی،   این کشتی به منظور بررسی های لازم به داخل آبهای ایران هدایت شده.

وی اضافه کرد: موضوع این کشتی در مراجع حقوقی و قضایی بررسی می شود و متناسب با آن تصمیمی مقتضی اتخاذ خواهد شد و اطلاع رسانی خواهد شد.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت خدمه این کشتی هم اظهار داشت: سوابق شناخته شده ایران در ارتباط با موضوعات انسانی نشان می‌دهد ما در مورد حقوق کنسولی شهروندان همواره مسئولانه و در چارچوب قوانین شناخته شده و ارزشهای انسانی و اخلاقی عمل کرده‌ایم و کارکنان کشتی توقیف شده هم از این نگاه ایران برخوردار خواهند بود.

انتظار تهران از اردن

وی درباره احضار کاردار ایران در اردن هم با اشاره به اینکه این موضوع در واکنش به خبرهایی بود که در برخی منابع رسانه‌ای ایران در ارتباط با اردن و احیانا نقش اردن در ارتباط با رهگیری برخی از پرتاب‌های ایران به سمت اراضی اشغالی بوده است. سخنگوی وزارت خارجه افزود:: در جایگاهی نیستم که اکنون نقش اردن در رهگیری این پرتاب‌ها را تأیید یا تکذیب کنم. این موضوع نظامی است و مراجع نظامی باید اظهارنظر کنند.

کنعانی با تأکید بر اینکه روابط خوبی بین تهران و امان برقرار است خاطرنشان کرد: اردن از جمله کشورهایی است که در منطقه از ناحیه اقدامات جنایات آمیز و توأم با نقض صلح و ثبات منطقه متاثر بوده است. شایسته است اقدام مشروع ایران در توبیخ و تنبیه متجاوز مورد حمایت و تأیید کشورهای جهان از جمله کشورهای منطقه‌ای و اسلامی و عربی قرار بگیرد. 

غربی ها در برجام به ما بدهکارند

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در مورد احتمال واکنش برجامی ایران و کاهش بیشتر تعهداتش در این توافق در صورت اعمالت حریم های جدید از سوی غرب هم گفت: اقدامات دولت‌های غربی در موضوع هسته‌ای مسؤولانه نبوده و به ایران بدهی دارند برای اینکه تعهداتشان نسبت به توافق هسته‌ای انجام نشده و اقدامات مسؤولانه و متعهدانه ایران در ارتباط با برجام بدون پاسخ باقی مانده است. این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: در ارتباط با هرگونه تحریم جدید اگر قصدی بر این اقدام داشته باشند، این اقدامات سازنده نخواهد بود و کمکی به مناسبات دوجانبه نخواهد کرد. ایران در ارتباط با موضوع هسته‌ای مسؤولانه و متعهدانه عمل کرده است.

وی افزود: ایران به همکاری‌های سازنده با آژانس ادامه خواهد داد. ایران مایل به گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری با همه کشورها از جمله اروپا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است.

وی وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال حملات رژیم صهیونیستی به مقاومت در منطقه هم تصیح کرد: اقدامات متجاوزانه علیه جریان‌های مقاومت در منطقه منافعی را برای حمله کننده‌ها از جمله رژیم صهیونیستی و دیگران ایجاد نخواهد کرد. گروه‌های مقاومت نمایندگان ملت‌ها و دولت‌های خودشان هستند و از منافع ملی و منافع مردم و کشور خودشان عمل می‌کنند.

طعنه کنعانی به مصاحبه های زیاد گروسی

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات  مدیرکل آژانس مبنی بر اینکه برجام مرده است و سفر احتمالی گروسی به تهران هم با کنایه و طعنه که اخیراً مصاحبه‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمی زیاد شده و  رگه‌های سیاسی بودن در محتوای آن بیش از رگه‌های حرفه‌ای بودن است، گفت: این موضوع  کمکی به برجام و دیگر موضوعات نمی‌کند. انتظار است آقای گروسی در چارچوب مسؤولیت خود به عنوان مدیرکل آژانس عمل کرده و اظهارنظر کند و به رفتارهای مسؤولانه و همکاری‌های متعهدانه ایران با آژانس در همان چارچوب نگاه ایجابی و مثبت داشته باشد.

وی گفت من اطلاعی از سفر آقای گروسی به ایران ندارم و این موضوع در حوزه سازمان انرژی اتمی است.

توافقی بین تهران و واشنگتن در حمله اخیر نبوده

سخنوی دستگاه دیپلماسی کشور وی در پاسخ به سؤال خبرنگار  یک رسانه آمریکایی درباره اینکه آیا اقدام نظامی ایران در چارچوب توافق و قراردادی بین ایران و آمریکا بود؟ با اشاره به جلوگیری آمریکا از محکومیت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در شورای امنیت و حمایت از این رژیم و مسئولیت سازی برای خود در این جنایت، گفت: متعاقب جدی شدن ایران و تصمیم قاطع ایران پس از اتمام حجتی که با طرف‌های ذیربط انجام شد و پس از اعلام تصمیم ایران به طرف‌های بین‌المللی، دولت آمریکا جدی‌تر از گذشته وارد شد تا مانع پاسخگویی ایران به اقدام متجاوزانه رژیم اسرائیل شود.

وی اضافه کرد: تبادل پیام‌ها در این چارچوب بود. دولت آمریکا یا باید مسؤولیت خودش را در این خصوص مشخص می‌کرد، یا اقدام بازدارنده‌ای در مقابل این رژیم انجام می‌داد و تعهد خود را به صلح و امنیت بین‌المللی و عدم تکرار جنایات این رژیم در عمل اعلام می‌کردند. هیچ توافقی بین ما و هیچ طرف دیگری برای اقدام ایران، معنا و مفهوم ندارد.

وی درباره سفر نخست وزیر عراق به آمریکا و مذاکره برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور هم اینرا یک موضوع داخلی عراق عنوان کرد و گفت: دولت و مردم و مجلس عراق در ماه‌های گذشته موضع و خواست خود را نشان دادند و ما به خواست ملت و دولت عراق احترام می‌گذاریم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.