با گذشت حدود ۲ روز از عملیات «وعده صادق» ایران، به نظر می رسد حامیان غربی رژیم صهیونیستی هیجانات ابتدایی را کنار گذاشته و با وجود دستپاچگی ابتدایی در حمایت از اسرائیل و محکوم کردن اقدام ایران اکنون با نگاهی واقع بینانه تر تلاش می‌کنند طرفین را به کاهش تنش‌ها فرابخوانند.

شکست پروژه محکومیت ایران و درخواست برای کاهش تنش‌ها

قدس؛ بامداد یکشنبه سپاه پاسداران ایران در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی که در قالب عملیات «وعده صادق» صورت گرفت اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار داد.این عملیات علاوه بر بازتاب گسترده‌ای که در رسانه‌های جهانی به دنبال داشت، واکنش‌های مختلفی را هم از سوی کشورهای منطقه و جهان به همراه داشت؛ در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه و جهان طرفین را به خویشتن داری و کاهش تنش‌ها دعوت می‌کردند اما مطابق انتظارات، کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی از همان ابتدا تلاش کردند با زیر سوال بردن اقدام مشروع و قانونی ایران در مقابله با اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی اقدام ایران را محکوم کنند؛ چند ساعت بعد از پایان عملیات «وعده صادق» سران این کشورها با صدور بیانه‌ و اقداماتی نظیر فراخواندن سفرا اقدام ایران را محکوم کردند؛ این تلاش‌ها اما با برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت و با درخواست رژیم صهیونیستی با دستور جلسه بررسی عملیات وعده صادق ایران علیه اسرائیل ادامه پیدا کرد و آمریکا و دیگر متحدانش در نشست شورای امنیت، ضمن حمایت تمام‌قد از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و تجاوزگری و ماجراجویی‌های نظامی این رژیم علیه کشورهای منطقه، پاسخ مشروع و قانونی تهران به حمله اخیر این رژیم به کنسولگری‌ ایران در دمشق را محکوم کردند اما این نشست که با هدف بررسی پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی و به‌درخواست رژیم اشغالگر قدس تشکیل شده بود، در نهایت بدون صدور قطعنامه یا بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

با گذشت حدود ۲ روز از عملیات وعده صادق» ایران ، به نظر می رسد حامیان غربی رژیم صهیونیستی هیجانات ابتدایی را کنار گذاشته و با وجود دستپاچگی ابتدایی در حمایت از اسرائیل و محکوم کردن اقدام ایران اکنون با نگاهی واقع بینانه تر تلاش می‌کنند طرفین را به کاهش تنش‌ها فرابخوانند.

وبگاه آمریکایی آکسیوس در گزارشی به نقل از سه مقام آمریکایی می‌نویسد: بعد از آن که جو بایدن در مکالمه تلفنی با نتانیاهو پس از حمله تلافی جویانه ایران به اسراییل، به نخست‌وزیر اسراییل تاکید کرده که از هیچ حمله متقابلی از سوی اسراییل علیه ایران حمایت نخواهد کرد، واشنگتن همچنان چه در خلوت و چه به صورت علنی از اسرائیل می‌خواهد برای اقدام تلافی‌جویانه محتاط باشد چرا که برآورد آمریکا آن است که ایران هرگونه حمله جدی اسرائیل به خاکش را با دور جدیدی از حملات موشکی و پهپادی تلافی کرده و اینگونه، تنش منطقه‌ای تشدید خواهد شد.

در راستای اقدامات آمریکا برای کاستن تنش‌ها ویلیام برنز رئیس سازمان سیا در تماسی تلفنی با مدیر سازمان اطلاعات ملی ترکیه از وی خواست تا به عنوان میانجی در درگیری بین رژیم صهیونیستی و ایران اقدام کند.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان که پیش از این در واکنش اولیه به پاسخ ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، این حمله را محکوم کرده و به ایران درباره گسترش تنش‌ها هشدار داده بود در اظهارنظر جدید در چین، ضمن درخواست از رژیم صهیونیستی برای کمک به کاهش تنش‌ها، خواستار جلوگیری از گسترش آن شد.

دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس هم در گفت‌وگو با اسکای نیوز با مطرح کردن ادعای تکراری تاثیر مخرب ایران در منطقه و محق دانستن رژیم صهیونیستی به انجام اقدام تلافی جویانه تاکید کرد که نباید اوضاع تشدید شود و از رژیم صهیونیستی خواست که اوضاع را تشدید نکند.

ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز در واکنش به تحولات غرب آسیا روز گذشته گفت، پاریس تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشدید بیشتر درگیری بین رژیم صهیونیستی و ایران انجام خواهد داد و از تل‌آویو خواست در هر واکنشی خویشتنداری نشان دهد.

واکنش‌ها در میان کشورهای منطقه نیز در نوع خودش قابل تامل بود قطر و عمان که طبق ادعای رویترز در پشت پرده در تلاش برای برقراری آتش بس در غزه و تجدید تلاش‌های دیپلماتیک بین ایران و ایالات متحده برای جلوگیری از وقوع یک درگیری گسترده تر بی ثبات کننده فعال تر شده اند خواستار کاهش تنش‌ها شدند. کویت نیز بر ضرورت رسیدگی به علل ریشه‌ای درگیری‌های منطقه تاکید کرد.

وزارت خارجه عربستان سعودی که طبق گفته آمریکا در دفع حملات موشکی پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی ایفای نقش کرده، نگرانی شدید خود را از تشدید تنش نظامی در منطقه ابراز و اعلام کرد که تمام طرفها را به نهایت خویشتنداری دعوت کرد.

«ایمن الصفدی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن نیز که این روزها به دلیل مشارکت علنی کشورش در مقابله با حمله ایران و سرنگون کردن موشک‌ها و پهپادها در آسمان امان و دیگر استان‌های این کشور به شدت تحت فشار افکار عمومی داخل و منطقه قرار دارد در توجیه مشارکت کشورش در مقابله با عملیات «وعده صادق» ایران علیه رژیم صهیونیستی با مطرح کردن این ادعا که به دلیل ارزیابی از خطر جدی سقوط پهپادها و موشک‌های ایرانی در اردن نیروهای مسلح این کشور اقدام به مقابله با این خطر کردند و اگر این خطر از جانب اسرائیل هم باشد، اردن همین اقدام را انجام خواهد داد، گفت: اردن به دنبال تنشی با ایران نیست و ما خواهان روابطی خوب با ایران متکی بر اصل دخالت نکردن در امور داخلی و اصل احترام هستیم.

نماینده الجزایر در سازمان ملل نیز با تاکید بر شرایط حساس خاورمیانه و ملزم دانستن همه کشورها به تسلیم شدن در برابر قوانین بین المللی، اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران را خودسرانه دانست و تاکید کرد: اسرائیل کاری کرد که اوضاع منطقه به اینجا برسد. ما نسبت به سیاست دوگانه (آمریکا) هشدار می‌دهیم، چون سیاست‌ها باید برای همه یکسان باشد و نمی‌شود اول به خاک یک کشور حمله شود و با آرامش برخورد کنیم و وقتی پاسخ دادند نوع دیگر رفتار کنیم.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز با بیان اینکه جنگ در غزه پشت بحران میان ایران و رژیم صهیونیستی است و در صورتی که آتش‌بس در نوار غزه برقرار نشود، شرایط وخیم‌تر خواهد شد از رژیم صهیونیستی خواست، از تشدید تنش‌ها خودداری کند.

چین و روسیه نیز که پیش از این در نشست اضطراری شورای امنیت در واکنشی مشابه اقدام ایران را پاسخی به حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق که ناقض منشور سازمان ملل و همچنین نقض حاکمیت سوریه بود دانسته بودند و دلیل این پاسخ را در ضعف نقش افرینی شورای امنیت در قبال اقدام رژیم صهیونیستی قلمداد کرده بودند خواستار خویشتنداری طرف‌ها و اجتناب از تنش بیشتر در منطقه شدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.