وزارت خارجه عربستان سعودی که طبق گفته آمریکا در دفع حملات موشکی پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی ایفای نقش کرده، در بیانیه ای که در آن خبری از محکومیت حمله ایران نیست، نگرانی شدید خود را از تشدید تنش نظامی در منطقه ابراز کر

بررسی ابعاد واکنش کشورها به عملیات انتقامی ایران علیه رژیم صهیونیستی / غرب و اعراب درصدد تصحیح موضع احساسی اولیه

بامداد یکشنبه سپاه پاسداران ایران در پاسخ به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی که در قالب عملیات «وعده صادق» صورت گرفت اهدافی را در سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار داد. این عملیات، واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت؛ مطابق انتظارات، کشورهای غربی حامی رژیم صهیونیستی از همان ابتدا تلاش کردند با زیر سوال بردن اقدام مشروع و قانونی ایران این حمله را محکوم کنند؛ چند ساعت بعد از پایان عملیات «وعده صادق» سران این کشورها با صدور بیانه‌ و اقداماتی نظیر فراخواندن سفرا اقدام ایران را محکوم کردند. این تلاش‌ها با برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت ادامه پیدا کرد که در نهایت بدون صدور قطعنامه یا بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. اما با گذشت حدود 2روز از عملیات جمهوری اسلامی، به نظر می رسد حامیان غربی رژیم صهیونیستی هیجانات ابتدایی را کنار گذاشته و با وجود دستپاچگی ابتدایی در حمایت از اسرائیل اکنون با نگاهی واقع بینانه تر تلاش می‌کنند طرفین را به کاهش تنش‌ها فرابخوانند. در این مسیر وبگاه آمریکایی آکسیوس در گزارشی به نقل از سه مقام آمریکایی می‌نویسد: بعد اعلام حمایت کامل جو بایدن از نتانیاهو، واشنگتن همچنان چه در خلوت و چه به صورت علنی از اسرائیل می‌خواهد برای اقدام تلافی‌جویانه محتاط باشد. در راستای اقدامات آمریکا برای کاستن تنش‌ها ویلیام برنز رئیس سازمان سیا در تماسی تلفنی با مدیر سازمان اطلاعات ملی ترکیه از وی خواست تا به عنوان میانجی در درگیری بین رژیم صهیونیستی و ایران اقدام کند. حتی دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتس صدراعظم آلمان که پیش از این در واکنش اولیه به پاسخ ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، این حمله را محکوم کرده در اظهارنظر جدید، تل اویو را مورد خطاب قرار داده و ضمن تاکید بر خویشتن داری گفته اند نباید اوضاع تشدید شود.

واکنش‌های منطقه ای نیز در نوع خود قابل تامل بود. وزارت خارجه عربستان سعودی که طبق گفته آمریکا در دفع حملات موشکی پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی ایفای نقش کرده، در بیانیه ای که در آن خبری از محکومیت حمله ایران نیست، نگرانی شدید خود را از تشدید تنش نظامی در منطقه ابراز کرد. «ایمن الصفدی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن نیز که این روزها کشورش به دلیل مشارکت علنی در مقابله با حمله ایران به شدت تحت فشار افکار عمومی داخل و منطقه قرار دارد در توجیه این اقدام، ضمن تعدیل موضع خود و با بیان اینکه جنایات اسرائیل در غزه باعث تداوم بحران است مدعی شد که به دلیل ارزیابی از خطر جدی سقوط پهپادها و موشک‌های ایرانی در اردن نیروهای مسلح این کشور اقدام به مقابله با این خطر کردند و اگر این خطر از جانب اسرائیل هم باشد، اردن همین اقدام را انجام خواهد داد. وی گفت: اردن به دنبال تنش با ایران نیست و ما خواهان روابطی خوب با ایران متکی بر اصل دخالت نکردن در امور داخلی و اصل احترام هستیم.

اما نماینده الجزایر در سازمان ملل با تاکید بر شرایط حساس خاورمیانه و ملزم دانستن همه کشورها به تسلیم شدن در برابر قوانین بین المللی، اقدام اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران را خودسرانه دانست و تاکید کرد: اسرائیل کاری کرد که اوضاع منطقه به اینجا برسد. ما نسبت به سیاست دوگانه (آمریکا) هشدار می‌دهیم، چون سیاست‌ها باید برای همه یکسان باشد و نمی‌شود اول به خاک یک کشور حمله شود و با آرامش برخورد کنیم و وقتی پاسخ دادند نوع دیگر رفتار کنیم. هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز با بیان اینکه جنگ در غزه پشت بحران میان ایران و رژیم صهیونیستی است و در صورتی که آتش‌بس در نوار غزه برقرار نشود، شرایط وخیم‌تر خواهد شد از رژیم صهیونیستی خواست، از تشدید تنش‌ها خودداری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.