رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تشریح جزئیات هدفمندی یارانه‌ها در تبصره ۸ بودجه ۱۴۰۳ تأکید کرد که تخصیص کالابرگ الکترونیکی با توجه به استقبال مردم و تاثیر آن در سفره و معیشت خانوارهای هف دهک اول امسال ادامه خواهد یافت.

طرح کالابرگ الکترونیکی امسال هم اجرا می‌شود / سند جهش تولید مردم‌پایه فردا در دولت نهایی می‌شود

داوود منظور در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص سیاست دولت در مورد تخصیص یارانه کالابرگ الکترونیکی با توجه به استقبال مردم و تاثیر آن در معیشت دهک‌های مشول در سال جاری و تمدید طرح فجرانه با بیان اینکه طرح کالابرگ(فجرانه) که از بهمن ماه شروع شد تا اردیبهشت منابعش تامین شده، گفت: برای ادامه این طرح هم در بودجه ۱۴۰۳ پیش بینی‌هایی کردیم که در مجلس در حال بررسی است و ما علاقه داریم این طرح را ادامه دهیم که کمک خوبی به معیشت و سفره به ۵ دهک اول است اگرچه تا ۷ دهک از آن استفاده می‌کنند و امیواریم  این خدمت را ادامه دهیم.

وی افزود: با اطلاع رسانیهایی که انجام شد خوشیختانه کالابرک مورد توجه مردم قرار گرفت و در چندین نوبت شاهد استقبال بیشتر از این طرح و افزایش تعداد فروشگاه‌های عرضه کننده کالاهای شامل این طرح و افزایش مراجعات مردم به فروشگاه‌ها هستیم. ضمن اینکه تامین منابع و کالاها هم به خوبی صورت گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در تشریح جزئیات یارانه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۳ توسط ریاست سازمان برنامه و بودجه نیز اظهار کرد: یکی از نقش‌های مهمی که دولت ایفا می‌کند، توجه به اقشار آسیب پذیر و سفره و معیشت مردم در قالب باز توزیع درآمد یا یارانه‌هایی است که پرداخت می‌شود، طبیعی است که در قالب‌های مختلفی در بودجه به این موضوع پرداخته می‌شود و بخش مهمی از منابع کشور، صرف باز توزیع و یارانه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه کل تبصره ۸ امسال که موضوع هدفمندی یارانه‌ها را دنبال می‌کند، افزود: منابعی که دولت از فروش بنزین، گازوئیل، صادرات فرآورده‌های نفتی به دست می‌آورد، صرف باز توزیع به خود مردم می‌شود؛ به این معنا که عملاً منابع حاصل از بخش نفت و گاز ما که در فروش انواع حامل‌های انرژی حاصل می‌شود، عیناً در قالب تبصره ۸ یا قانون هدفمندی یارانه‌ها به مردم بازپرداخت می‌شود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: یکی از انواع پرداخت‌ها، یارانه‌های نقدی است که بخش بزرگی از جامعه این یارانه‌های نقدی را دریافت می‌کنند که برخی ۳۰۰ هزار یا ۴۰۰ هزار تومان در ماه حسب آزمون وسع دریافت می‌کنند که کل منابع آن، ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است.

وی تصریح کرد: برای کمک هزینه‌های معیشتی ویژه افراد کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز هر ماه بالغ بر ۵ همت پرداخت می‌شود در حالی که سال گذشته مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی ۴۰ درصد رشد کرد که امسال نیز مجدد، ۳۰ درصد رشد کرده است تا این گروه خاص مورد توجه قرار گیرند.

دولت در انتظار نهایی شدن بودجه

معاون رئیس جمهور همچنین با یادآوری اینکه قانون برنامه هفتم  قبل از سال جدید به تصویب رسید اما پاره‌ای اختلافات بین مجلس و مجمع و شورای نگهبان بود که بخش عمده آن رفع شده اما برخی از اختلافات هنوز باقیست، اظهار داشت: امیدواریم بقیه اختلافات هم نهایی شود و ما به زودی برنامه هفتم را رسما دریافت و اجرای آنرا آغاز کنیم.

وی تأکید کرد: اتفاقات مهمی در این لایحه رخ داده و تغییر رویکردهای مهمی را برای اینکه بتوانیم رشد اقتصادی بالا را داشته باشیم پیش بینی شده. اما علی‌رغم اینکه هوز برنامه هفتم نهایی نشده و به دولت ابلاغ نشده، محتوای این برنامه را تلاش کردیم در بودجه ۱۴۰۳ لحاظ کنیم.

منظور با اشاره به اینکه بررسی بخش دوم بودجه هنوز در مجلس جریان دارد و احتمالا هفته آینده در دستور کار صحن مجلس قرار خواهد گرفت،خاطرنشان کرد: با توجه به آنچه در قانون بودجه به دولت تکلیف شده بود و بر اساس مفاد و محتوای قانون بودجه و ضرایب حقوقی و افزایش حقوق، اجرای قانون بودجه از ابتدای سال آغاز شده است و بر اساس جداول سال گذشته پرداخت‌ها انجام شده و با ابلاغ جداول قانون بودجه در بخش دوم، این ارقام را به صورت قطعی ثبت خواهیم کرد.

جهش بودجه فرهنگ، ورزش و جوانان در ۱۴۰۳

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یکی از مطالبات مردم اعتبارات بیشتر برای بخش فرهنگ جوانان و ورزش است، افزود: ما سعی کردیم به خوبی به آن بپردازیم و اعتبارات این بخش ۴۵ درصد رشد کرد در حالی که رشد بودجه دولت ۲۳ درصد است.

اعتبارات ویژه برای حل مشکلات بخش درمان

وی با اشاره به اینکه اعتبارات حوزه ورزش از ۸ همت به ۱۶ همت  افزایش یافته، گفت: همچنین اعتبارات بخش سلامت با ۳۰ درصد افزایش به ۴۰۹ همت رسیده است ضمن اینکه در سال جاری  ما ۲۵ هزار نیرو برای کادر درمان استخدام می کنیم، ۱۸۰۰ عضو هیئت علمی پزشکی جذب خواهند شد و ۴ همت برای تکمیل کادر درمان اعتبار داده‌ایم.

منظور اضافه کرد: برای تغذیه دانشجویان پرشکی ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیده ایم که ۲ برابر سال گذشته است. علاوه بر این دستیاران پرشکی با تنگناهایی مواجه بودند و برای امسال ۳ همت اعتبار تخصیص داده ایم برای انها در قالب کمک هزینه و پژوهانیه دانشگاه ها به این دستیاران.

برای مناطق محرویم ۱.۵ همت حق ماندگاری و قیمی پرداخت شود تا پزشکان در مناطق محریم حضور بیشتری داشته باشند و اعتبا رات بخش پژوهش از درمان جدا شد .همچنین ۴ همت برای خرید خدمات بهداشت و درمان از بخش خصوصی بخصیص داده شده است.اعتبارات آموز عالی و دانشکاه ها هم بیش از بودجه عمومی رشد داده شد دانشکاه های درجه اول تا ۴۰ درد و رتبه دوم تا ۳۰ درصد رشد بودجه داشتند.

رئیس سازمان برنامه و وبدجه با تاکید بر اینکه ما در حوزه علم و فناوری برای مرزهای دانش فناوری به ویژه میکروالکترونیک و هوش مصنوعی یک ردیف اعتباری به مبلغ ۷ همت پیش بینی کرده‌ایم که با توجه به اینکه هوش مصنوعی و میکرو الکترونیک در دنیا به سرعت در حال رشد است و مرزهای علم را جابجا می‌کند، ما هم با معاونت علمی و وزارت صمت و آموزش عالی هماهنگ کرده‌ایم که شاهد شکوفایی و فعالیت گسترده در این حوزه باشیم.

وی افزود: در حوزه خوابگاه‌های متاهلی و تغذیه دانشجویان اعتبارات خوبی در نظر گرفته‌ایم. در آموزش و پرورش ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد؛ ضمن اینکه در حوزه‌های زیربنایی نیز شاهد افتتاح طرح‌های زیادی خواهیم بود که در سالهای گذشته شروع شده و در دو سال گذشته اعتبارات آنها تقویت شده و امسال تا پایان سال بهره برداری خواهیم کرد؛ ضمن اینکه تقویم افتتاح‌های زیربنایی را در سازمان اعلام کرده‌ایم.

سند توسعه اقتصاد مردم پایه در دولت

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: تعیین نقش‌ها و مسئولیت‌ها را برای تک تک دستگاه‌ها انجام داده و فرآیندهایی که مشارکت مردمی را در اقتصاد بیشتر خواهد کرد را توسعه خواهیم داد اقتصاد مردم پایه را گسترش داده و همه دستگاه‌ها باید تکالیف خود را در جهش تولید انجام دهند تا این سند که بالغ بر ۴۰ صفحه احکام و جداول و اهداف کمی است فردا ابلاغ می‌شود.

وی گفت: در این سند پیوست طرح‌های خاتمه عمرانی در سال جاری را فردا منتشر خواهیم کرد ضمن اینکه طرح‌هایی که بخش خصوصی در بخش تولید امسال به بهره برداری می‌رساند و در حوزه صنعت، معدن و نیروگاهی متمرکز است در پیوست دیگری اطلاع رسانی خواهند شد.

منظور اضافه کرد: امسال ۶۷۰ همت سرمایه گذاری باید از سوی شرکتهای دولتی انجام گیرد که فهرست این سرمایه گذرای ها به عنوانی یک پیوست دیگر منتشر می‌شود.

منظور همچنین از برنامه تخصیص ۸۵ همت یارانه دارو در سال جاری خبر داد و گفت : در بخش تولید هم برای اینکه کالاهی دامی و کشاورزی ارزانتر به دست مردم برسد دولت ۶ همت از منابع خود را به تامین نهاده ها و کود و بذر اختصاص داده و این اقلام با ارز ۲۸۵۰۰ تومان تامین خواهند شد. 

تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی به کالاهای اساسی

به گفته منظور، امسال بنا است که ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی وارداتی اختصاص یابد که اختلاف این عدد با نرخ بازار مبادله‌ای شامل ۱۵۰ همت می‌شود که دولت می‌پردازد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی از ۹ درصد به ۱ درصد هم یک یارانه است؛ ضمن اینکه کمک به طرح‌های آبخیزداری و کشاورزی نیز از جمله کارهایی است که برای تولید محصولات کشاورزی ارزان‌تر اختصاص می‌یابد که ۴ همت یارانه در این بخش امسال اختصاص می‌یابد که مجموع کل این موارد، بخش بزرگی از بودجه دولت یعنی ۷۵۰ همت در تبصره ۸ خواهد بود.

مسال کسری بودجه نخواهیم داشت

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی نسبت به پیش‌بینی‌هایی از کسری بودجه در سال جاری گفت: برخی‌ها در سال گذشته نیز پیش‌بینی می‌کردند که دولت در اجرای بودجه نتواند بصورت کامل اقداماتی را انجام دهد.

وی افزود: در سال گذشته ۹۵ درصد بودجه محقق شد و به طور مشخص‌تر در بخش هزینه‌های جاری ۹۹.۲ درصد تحقق داشتیم. در برخی از دستگاه‌های اجرایی مانند وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی بالغ بر ۱۱۰ درصد تحقق داشتیم.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: در حوزه بودجه عمرانی نیز ۳۰۴ هزار میلیارد تومان محقق شد که معادل ۸۵ درصد بودجه مصوب است. این تحقق بودجه با وجود افزایش هزینه‌های جاری و تملک دارایی‌ها در بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بود.

وی با بیان اینکه امسال وضعیت بودجه‌ای از سال گذشته بهتر است، گفت: رشد بودجه نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود ۲۳ درصد است. یعنی وقتی رشد بودجه را محدود می‌کنیم امکان تحقق کامل آن بیشتر می‌شود.

منظور اظهار کرد: دولت در سال ۱۴۰۳ تلاش کرد ارقام درآمدی خود را واقع بینانه‌تر عمل کند. به عنوان مثال درآمدهای نفتی در بودجه امسال نسبت به سال قبل کمتر پیش‌بینی شده. در بخش مولدسازی و واگذاری شرکت‌ها نیز پیش‌بینی درآمدها نصف شده است.

اولویت دولت طرح‌های عمرانی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال اولویت بودجه‌ای دولت پرداخت‌های عمرانی است تا رشدهای پیش‌بینی شده بتواند بخشی از زیر ساخت‌های کشور را ارتقا دهد.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه تلاش کردیم به معنای واقعی به اقتصاد مقاومتی عمل کنیم تا اقتصاد کشور به تکانه خارجی مقاوم شود از این رو به سمت اتکا بودجه به منابع پایدار رفتیم، گفت: ۵٢ درصد بودجه از منابع پایدار تأمین می‌شود از جمله از محل درآمدهای مالیات، حقوق گمرکی و.... و از این طریق بخش قابل توجهی از بودجه به منابع پایدار تبدیل شده و همچنین تراز علمیاتی را از ۴۵٠ همت به ٣٠٠ همت کاهش دادیم یعنی ٣٠ درصد در تراز علمیاتی کاهش داشتیم.

وی تاکید کرد: البته در عین حال که سهم نفت در بودجه را کاهش دادیم، دولت تلاش کرد که ظرفیت‌های تولید نفت را افزایش دهد به ٣.۵ میلیون بشکه در روز رسیدیم در حالی که این عدد در سال ١۴٠٠ حدود ٢ میلیون بشکه بود اما در این دولت ظرفیت تولید نفت را به قبل از تحریم رساندیم.

منظور ادامه داد: از ظرفیت درآمد های نفت و گاز برای پیشرفت و توسعه کشور استفاده می‌کنیم و نه برای پرداخت حقوق و دستمزد این در حالی است که دشمن بسیار تلاش کرد که بازار نفت را برای ایران تنگ کند البته که زحمت خود را زیاد کردند و دیدیم که تحریم صادرات نفت کم اثر شد و امروز نفت روی کشتی و آب نداریم و خریدار آن مشخص است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه از درآمد نفت به عنوان یکی از روش‌های تأمین پول پر قدرت استفاده می‌کنیم، گفت: جهش قابل توجهی در صادرات نفت و گاز داریم و خوشبختانه امروز قیمت نفت در بازار جهانی به بالای ٩٠ دلار رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.