به گفته عضو انجمن پوست و موی ایران مصرف ضد آفتاب و مرطوب کننده یکی از مهم ترین و اصولی ترین روش های مراقبت از پوست است که می تواند میزان درخواست عمل های زیبایی پوست در سنین بالاتر را کاهش دهد.

کلیدی ترین نکات درباره ضایعات پوستی / تأثیر داروهای جوان ساز و ضد آفتاب ها بر پوست

نیلوفر نجار به قدس آنلاین می گوید: بیماری های پوستی طیف گسترده ای از بیماری ها را شامل می شود و در دنیا حدود ۳۰۰۰ بیماری پوستی وجود دارد.

این متخصص پوست و مو بیان می کند: بزرگ ترین ارگان بدن به عنوان نخستین ارگانی که با پیرامون ما تماس دارد، پوست است و بسیاری از اتفاقاتی که در بدن ما می افتد می تواند به صورت تظاهرات پوستی خود را نشان دهد.

بیماری های پوستی شایع در کشور

عضو انجمن پوست و موی ایران درباره بیماری های پوستی شایع در کشور می گوید: برخی بیماری های پوستی مخصوص مناطق خاصی از اقلیم و جغرافیاست. برای مثال بیماری «لاین» بیشتر در نواحی اروپایی وجود دارد و بیماری «شاگاس» مخصوص قاره آمریکا و آفریقاست. در کشور ما نیز بیماری هایی مانند اگزما، لک و پیس، آکنه، ریزش مو، صدف، سالک و در مناطقی محدود، بیماری جذام شایع است.

وی ادامه می دهد: یکی از بزرگ ترین چالش هایی که در مراحل تشخیص و درمان ضایعات پوستی وجود دارد، تشابه تظاهرات در ضایعات پوستی است که این موضوع تخصص بالایی را می طلبد تا بتوان تظاهرات پوستی را از هم تفکیک کرد.

نجار عنوان می کند: یکی دیگر از بیماری های شایع پوست و مو، «لیکن پلان» است که افراد ۱۴ تا ۵۰ساله با تظاهرات پوستی متفاوت به آن مبتلا می شوند. این یک بیماری خود ایمنی است که به صورت ژنتیکی منتقل شده و مو را درگیر می کند. بنابراین چنانچه در مراحل اولیه بیماری به درستی تشخیص داده نشود، در قاعده مو ایجاد التهاب کرده و می تواند منجر به ریزش قطعی و همیشگی مو شود.

تأثیر تغذیه بر پوست

دارنده رتبه برتر برد تخصصی پوست و موی ایران در سال ۹۸ درباره غذاهای مؤثر بر سلامت پوست و مو می گوید: استفاده از غذاهای فست فودی، سرخ شده و پر چرب، غذاهای آماده و نیمه آماده با نگهدارنده های صنعتی می تواند تأثیر مستقیم بر سیستم ایمنی بگذارد و ما را دچار انواع بیماری ها کند. در حالی که بسیاری از بیماری ها با رعایت سبک زندگی و غذای سالم، بدون نیاز به دارو بهبود می یابند.

وی ادامه می دهد: برای مثال بیماری «صدف» در افراد چاق بسیار شدیدتر است و چنانچه این افراد رژیم غذایی سالم تری در پیش بگیرند، بدون استفاده از دارو می توانند بیماری را به خوبی کنترل کنند.

نجار درباره تأثیر استفاده از لوسیون ها و کرم ها تصریح می کند: استفاده از لوسیون و کرم به صورت یک درمان نگهدارنده و در راستای سبک زندگی سالم و معمول مراقبت های پوستی بسیار کمک کننده است. بویژه اینکه برخی از مردم جامعه درخواست اعمال زیبایی پوست از جمله لیفت صورت، حجم صورت و ... را دارند اما شاید در طول زندگی شان هرگز از ضد آفتاب و مرطوب کننده استفاده نکرده باشند.

ضد آفتاب ها

عضو انجمن پوست و موی ایران ادامه می دهد: مصرف ضد آفتاب و مرطوب کننده یکی از مهم ترین و اصولی ترین روش های مراقبت از پوست است که می تواند میزان درخواست عمل های زیبایی پوست در سنین بالاتر را کاهش دهد. 

این پزشک متخصص پوست و مو درباره تأثیر داروهای خوراکی جوان سازی پوست تصریح می کند: تاکنون شواهد متقنی در این باره وجود نداشته هرچند در مطالعات و مقالات علمی اخیر نشان داده شده که مصرف داروی کلاژن خوراکی می تواند در پیشگیری از افتادگی و شل شدن پوست مؤثر باشد اما خیلی نمی توان به این داروها به عنوان داروی خوراکی جوانساز استناد کرد.

چوب حراج بر سر سلامتی

دارنده رتبه برتر بورد تخصصی پوست و موی ایران در سال ۹۸ توصیه می کند: سلامت و ظاهر ما بسیار ارزشمندتر از این است که بی پروا چوب حراج به آن بزنیم. بنابراین چنانچه با علایمی غیر طبیعی در پوست و مو از جمله ریزش غیرمتعارف مو، تغییر ناگهانی رنگ و شکل خال یا هر ضایعه پوستی مواجه شدیم حتما باید با متخصصان پوست مشورت کنیم چراکه افراد زیادی برای درمان یا انجام اعمال زیبایی پوست با مراجعه به غیر متخصص، قربانی مداخلات نادرست و عوارض جبران ناپذیر ناشی از آن شده اند.

نجار در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که چگونه می توان به صحت ادعای تخصص پزشکان اعتماد کرد می گوید: مردم می توانند با مراجعه به سامانه های سازمان نظام پزشکی به راحتی در این باره صحت سنجی کنند چراکه تمام مشخصات کسی که ادعای پزشکی و تخصص دارد در این سامانه ثبت شده است.

منبع: روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.