سرخک از مسری‌ترین بیماری‌های عفونی است که افراد حساس با تماس با فرد مبتلا به این بیماری دچار می‌شود.

شیوع بیماری سرخک / هشدار به خانوده‌هایی که تاخیر در واکسیناسیون کودکان خود دارند

مدیر گروه پیشگری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار تحریریه جوان قدس در  مورد بیماری سرخک(سرخجه) گفت: بیماری سرخک از بیماری‌های بثوری تبدار است که عوامل آن ویروسی به همین نام از خانواده پارامی‌کسوویروس‌ها است. راه انتقال آن از طریق ترشحات تنفسی فرد مبتلا به بیماری و بسیار مسری است.

زهرا نهبندانی افزود: دوره نهفتگی، یعنی دورانی که ویروس وارد بدن فرد شده ولی هنوز علائم ایجاد نشده است، به طور متوسط 14روز است که در تمام این دوره تا 4روز بعد از بروز راش و بثورات، لکه‌های موقتی بر روی پوست است که معمولا با سرخی یا خارش همراه است. راش به تغییری در پوست مانند رنگ، نما و بافت گفته می‌شود و مجموع راش‌ها بتوراث نمایده می‌شود، فرد مبتلا ناقل بیماری سرخک می‌باشد.

وی همچنین در مورد علائم این بیماری تصریح کرد: علایم بیماری شامل تب، سرفه، آبریزش بینی و راش‌های پوستی در نقاط مختلف بدن است. وجود راش کوپلیک در داخل دهان علامت مشخصه ابتلا به سرخک است.

مدیر گروه پیش‌گیری از بیماری‌های واگیر در مورد پیشگیری از بیماری و درمان آن بیان کرد: بهترین راه پیشگیری از سرخک انجام واکسیناسیون است که در ایران  در سن یکسالگی و 18ماهگی انجام می‌شود. بیماری سرخک مثل اغلب بیماری‌‌های ویروسی خود محدود شونده است و در افراد عادی نیاز به درمان خاصی ندارد اما برای افراد مبتلا به سرخک استفاده از داروهای ضد تب و ویتامین آ(A) علائم بیماری را کاهش می‌دهد.

نهبندانی در زمینه پیشگیری از بیماری در کشور گفت: با اقدامات مستمر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحت هدایت مرکز مدیریت بیماری‌ها از جمله واکسیناسیون، پیگیری موارد تاخیر تزریق واکسن، نمونه گیری از موارد مشکوک، مراقبت از اطرافیان فرد مبتلا وغیره بیماری سرخک در کشور ایران در مرحله حذف قرار دارد.

زهرا نهبندانی در مورد اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور حفظ دستاوردهای حذف سرخک کشور علاوه بر اقدامات فوق در کلیه مبادی  مرزی هوایی و زمینی به اتباع کشورهای دارای همه‌گیری بیماری سرخک واکسن تزریق می‌شود. انجام واکسیناسیون سرخک در مناطق تعیین شده و مرتبط با سکونت‌گاه‌های مهاجرین یکی‌دیگر از اقدامات کنترلی بیماری سرخک توسط دانشگاه مشهد است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر با توصیه خانوده‌ها گفت: به خانواده‌های عزیز ساکن در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد توصیه می‌کنم ضمن خودداری از تاخیر در واکسیناسیون سرخک کودکان و انجام به موقع واکسیناسیون فرزندانشان، چنانچه تاخیری در واکسیناسیون عزیزانشان داشته‌اند، هرچه سریعتر برای انجام واکسیناسیون در مراکز جامع خدمات سلامت اقدام نمایند.

پیشتر هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره آمار سرخک ناشی از مهاجرپذیری خراسان رضوی به روزنامه خراسان گفته بود: شیوع سرخک در عراق و افغانستان طی ۱۰ سال اخیر بی سابقه بوده؛ موضوعی که به علت مهاجرپذیری خراسان رضوی زنگ هشدار را برای استان به صدا درآورده است.

همچنین آمارهای ابتلا به سرخک در سال گذشته نشان می‌دهد که بیش از نیمی از موارد ابتلا مربوط به اتباع افغانستان و پاکستان بوده است. آبله مرغان نیز به دلیل عفونت زخم منجر به ثبت آمار فوت در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده است؛ آماری که در این راستا جزئیات آن داده نشد.

خدابخش حکیمی- خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.