اقدام حزب الله برای مقابله با استراتژی کشتار هدفمند اسرائیل از طریق ضربه زدن به دارایی‌های با ارزش این رژیم و نمایش دستاوردهای خیره کننده در زمینه جمع آوری اطلاعات، تحقیر تل آویو را مدنظر قرار داده است.

تحقیر تلاویو؛ پیام اهداف دور جدید عملیات پیچیده اطلاعاتی حزب الله لبنان

قدس؛ چهارشنبه هفته گذشته برابر با ۱۷ آوریل، حزب الله یک سری عملیات نظامی کیفی را در بخش غربی مرز لبنان و اسرائیل آغاز کرد و این سری عملیات‌ها با حمله‌ای پیچیده با استفاده از موشک‌های هدایت شونده و یک پهپاد مملو از مواد منفجره که مقر یگان شناسایی اسرائیل در روستای «عَرب الارَمْشه» در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد، به اوج خود رسید.

 در ساعات ابتدایی بعد از این حمله، گزارش‌هایی از سوی رسانه‌‎های صهیونیستی مبنی بر برخورد مستقیم یک پهپاد انتحاری به یک مرکز تجمع نظامیان صهیونیست در منطقه «عَرب الاَرْمشه» و زخمی شدن ۶ نظامی مخابره شد در حالی که حال یکی از آنها وخیم، یک مجروح دیگر در وضعیت متوسط و بقیه در وضعیت خفیف قرار دارند. روز بعد از حمله اما رسانه‌های عبری در گزارش خود اعتراف کردند که طی این حمله ۱۸ نفر از جمله یک ژنرال ارتش کشته شدند.

طی روزهای بعد نیز با ادامه یافتن عملیات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در مناطقی از خاک لبنان، و همزمان با حمله‌های هوایی سنگین رژیم به جنوب لبنان ، حزب الله نیز حملات دقیق به مراکز و پایگاه‌های ارتش صهیونیستی را ادامه داد و روز گذشته حزب الله دو ساختمان در آویویم، یک پایگاه نظامی در شهرک تنوعا  و یک ساختمان نظامی در زرعیت در شمال فلسطین اشغالی را به شکل مستقیم هدف حمله موشکی قرار داد.

هدف اولیه حزب الله از آغاز این دست عملیات‌ها، رساندن این پیامی جدی به اسرائیل بود که کشتار هدفمند اعضای حزب الله به هیچ عنوان تحمل نخواهد شد؛ چنانکه حملات  واکنشی مقاومت به طور مشخص با ترور رزمندگان آن در روستاهای عین بعل و چهابیه در روزهای اخیر انجام شد که در آن پهپادهای رژیم صهیونیستی چند رزمنده مقاومت را به شهادت رساندند.

تحقیر تلاویو ؛ پیام اهداف دور جدید عملیات پیچیده اطلاعاتی حزب الله لبنان

حملات پیچیده حزب الله و بهت کارشناسان صهیونیست

صبح روز عملیات تلافی جویانه در روستای عَرب الارَمْشه ، حزب الله حملات قابل توجه دیگری را هم در بخش غربی انجام داد. حمله به پادگان برانیت با موشک قدرتمند بورکان و پرتاب موشک الماس ۳ به سمت واحد کنترل هوایی پایگاه مرون، اولین مورد استفاده گزارش شده از این موشک با برد بیش از ۱۰ کیلومتر بود؛ این حمله همچنین یک رادار AN/TPQ-۳۷ را که یک رادار برای شناسایی پرتابه‌ها و شناسایی منشاء آنها ضروری است، منهدم کرد.

علیرغم اکراه اولیه، ارتش اسرائیل به دنبال شواهد گسترده ارائه شده در فیلم های ضبط شده متعدد، مجبور شد موفقیت عملیات مقاومت لبنان را تائید کند؛ این عملیات، مانند بسیاری از حملات حزب‌الله در هفته‌های اخیر، یک پاسخ کیفی محسوب می‌شد که توجه رسانه‌ها و تحلیل‌های قابل توجهی را در اراضی اشغالی به خود جلب کرد؛ چنانکه مفسران برجسته خاطرنشان کردند که حزب‌الله عملاً سیستم‌های هشدار اسرائیل را دور زده و به راحتی و در فراغ بال حمله کرده است، و این نشان می‌دهد که ترورهای قبلی توسط ماشین ترور رژیم مانع از عملیات استراتژیک حزب‌الله نشده است.

عملیات «عَرب الارَمْشه» به دقت توسط رسانه‌های اسرائیلی، هم از لحاظ تاکتیک‌های به کار رفته توسط حزب الله و هم از منظر نحوه پاسخ‌های اسرائیل، مورد تحلیل قرار گرفت؛ کانال ۱۲ اسرائیل، به ویژه، بر دو نکته مهم در این باره اشاره کرد: نخست اینکه، حزب الله به سرعت از درگیری‌های گذشته درس می‌گیرد و تاکتیک‌ها و سلاح‌های جدیدی را وارد میدان جنگ می‌کند. این امر با استقرار موشک‌های سنگین بورکان علیه پایگاه‌های ارتش اسرائیل، نشان‌دهنده تغییر در رویکرد آن و نشان دادن توانایی آن در نوآوری و به کارگیری فناوری‌های جدید در سناریوهای جنگی نشان داده شد. دوم، توانایی جنبش مقاومت لبنان برای ترکیب موثر چندین سیستم تسلیحاتی به طور همزمان برای هدف قرار دادن یک مکان خاص نیز مورد توجه قرار گرفت. این استراتژی با هدف غلبه بر اقدامات دفاعی دشمن و به حداکثر رساندن تأثیر آن صورت گرفته است.

 اطلاعات بیشتری که توسط خبرنگار نظامی روزنامه عبری معاریو ارائه شد، اشاره کرد که ترورهای متعدد اعضای حزب الله توسط اسرائیل نه فقط مانعی بر سر عملیات‌های حزب الله ایجاد کرده و نه تأثیر قابل توجهی بر توانایی این سازمان برای انجام حملات پیچیده علیه نقاط حساس نظامی اسرائیل داشته است.

 اساساً، تصویر رسانه‌های عبری تصویری از نگرانی در مورد استراتژی‌های نظامی کنونی ارتش اسرائیل و اثربخشی آنها ترسیم می‌کند. اکنون مجموعه‌ای از بررسی‌ها به این نتیجه می‌رسند که نه یورش‌های عمیق به خاک لبنان و نه هدف قرار دادن قابلیت‌های عملیاتی حزب‌الله مانع از دسترسی و استفاده این سازمان از تسلیحات پیشرفته یا اجرای حملات هماهنگ نشده است.

تقویت  قابلیت جمع آوری اطلاعات حزب الله

قابلیت‌های اطلاعاتی حزب الله به وضوح قوی است و در طول سالیان متمادی پرورش یافته است. سطح بالای قابلیت‌های مبارزان حزب الله در زمینه اطلاعات، در پیام سیدحسن نصرالله دبیرکل این سازمان خطاب به رژیم صهیونیستی برجسته شد جایی که اعلام کرد:: مهم نیست که شما از مقاومت چه می دانید، مهم این است که مقاومت در مورد شما چه می‌داند.

درواقع عملیات «عَرب الارَمْشه» و عملیات‌های بعدی حزب الله نمونه قانع کننده‌ای برای نشان دادن این قابلیت‌هاست. اطلاعات قبلی حزب‌الله از یک سایت شناسایی نسبتاً جدید و حمله موفقیت‌آمیز بعدی، کار اطلاعاتی دقیق آن را به نمایش می‌گذارد. البته که این مورد به هیچ وجه یک مورد اتفاقی نبود و عملیات‌های اطلاعاتی مشابه دیگر طی روزهای بعد دارایی‌های نظامی حیاتی اسرائیل از جمله مقرهای عملیاتی و مواضع گنبد آهنین را در نقاط مختلف هدف قرار داده‌اند.

پیچیدگی عملیات اطلاعاتی حزب الله در وضوح و ابهام

حزب الله همچنین توانسته است اهداف بسیار حساس و کمتر قابل مشاهده از جمله پایگاه‌های نظامی مانند پایگاه «یااو» و پادگان «کیلا» در بلندی‌های جولان اشغالی قرار دارد و به عنوان مقر فرماندهی دفاع هوایی و موشکی اسرائیل شناخته می‌شود را شناسایی و به آنها حمله کند.

به طور خاص باید گفت که این مراکز نظامی پس از بازگشت نیروهای تیپ گولانی که پس از ارتکاب جنایات جنگی در نوار غزه در آنجا آموزش می‌دیدند، هدف قرار گرفتند.

درواقع پیچیدگی عملیات اطلاعاتی حزب الله در وضوح و ابهام آن است؛ در حالی که اهداف عملیات مشخص است، نحوه جمع آوری اطلاعات دقیق و مشخص تا حد زیادی نامشخص و مرموز باقی مانده است؛ این توانایی برای شناسایی و اقدام بر روی آسیب‌پذیری‌ها در اعماق خاک دشمن صهیونیست به شبکه پیچیده‌ای از جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات اشاره دارد که احتمالاً شامل نظارت فناوری و اطلاعات انسانی می‌شود.

حزب الله در حملات اخیر چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اما حزب الله در عملیات عَرب الارَمْشه و سایر حملات اخیر، دستیابی به چندین هدف از طریق حمله ترکیبی را دنبال کرده است؛ این اهداف شامل ایجاد نوعی بازدارندگی در برابر ترور مبارزان مقاومت توسط اسرائیل و تاکید بر تمرکز مقاومت بر ضربه زدن به اهداف مهم و با ارزش برای وارد کردن خسارات قابل توجه است.

علاوه بر این، حزب‌الله در این عملیات‌ها توانایی خود را در جمع‌آوری اطلاعات دقیق نشان داد که به آن امکان داد مکان‌های حساس و استراتژیک دشمن را مشخص کند.از طرفی تشدید فعالیت‌های مقاومت لبنان با هدف تعیین خطوط قرمز و حد و مرز برای ارتش اشغالگر است که به استراتژی ترور و حملات خود علیه غیرنظامیان لبنانی و مناطق کشاورزی دولتی ادامه داده است.

 و در نهایت این اقدامات حزب الله از سوی جبهه لبنان، برای تقویت و حمایت از مقاومت در نوار غزه طراحی شده است و حزب الله از طریق استقرار تسلیحات و تاکتیک‌های نظامی مختلف، از زمان آغاز طوفان الاقصی در سال گذشته، به هدف خود در به چالش کشیدن و مهار تجاوزات اسرائیل به لبنان و در عین حال حمایت همزمان از مقاومت فلسطین در غزه - از نظر سیاسی و نظامی – با قدرت ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.