یک دامپزشک حیات وحش در آستانه روز دامپزشکی به قدس آنلاین می گوید: متأسفانه در کشور به دلایل مختلف از جمله توجه نداشتن سازمان محیط زیست به این مهم، در بخش حیات وحش، دامپزشک نداریم.

یک دامپزشک حیات وحش: دامپزشک متخصص حیات وحش در ایران نداریم

دکتر ایمان معماریان ضمن بیان این مطلب در خصوص وجود متخصص کافی در زمینه حیات وحش اذعان می دارد: در دوره های دامپزشکی عمومی یا تخصصی، چنین رشته ای تدریس نمی شود و این کمبود در حوزه دامپزشکی بسیار جدی است؛ این در حالی است که تعداد دانش آموختگان و متخصصان رشته دامپزشکی حیوانات خانگی بیش از ظرفیت کشور است.

یک دامپزشک حیات وحش: دامپزشک متخصص حیات وحش در ایران نداریم
دکتر ایمان معماریان، دامپزشک حیات وحش

وی ادامه می دهد: نبود و یا کمبود متخصص در زمینه حیات وحش علاوه بر تهدید حیات وحش، برای سلامت انسان نیز تهدید بزرگی به حساب می آید. چراکه اگر نتوانیم محیط زیست و حیات وحش را سالم نگه داریم در نهایت سلامت انسان نیز با مخاطره مواجه می شود. بنابراین برای حال و آینده نیازمند متخصصان دامپزشکی حیات وحش هستیم.

وی با بیان اینکه سلامت انسان بسیار وابسته به سلامت محیط و حیواناتی است که با آن سروکار دارد، اضافه می کند: سلامت سراسر کره زمین به سلامت دام ها و حیوانات اهلی، سلامت حیوانات حیات وحش، سلامت انسان و کل محیط زیست وابسته است چراکه همه مانند زنجیره ای به هم متصل هستند و از این رو دانشمندان تأکید دارند هر کدام از حلقه های این چرخه ناسالم باشد بقیه آن را نمی توان سالم نگه داشت و در واقع سلامت انسان بسیار وابسته به سلامت حیوانات و محیطی است که در آن زندگی می کند.

چرا علم دامپزشکی مهم است؟

مدرس کارگاه های دامپزشکی حیات وحش می افزاید: علم دامپزشکی از این لحاظ که سلامت غذای انسان را تأمین می کند و از طرفی می کوشد تا حیواناتی که همراه انسانند مانند حیوان خانگی یا حیوان مزرعه یا حیوانات حیات وحش را سالم نگه دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

اگر نتوانیم محیط زیست و حیات وحش را سالم نگه داریم در نهایت سلامت انسان نیز با مخاطره مواجه می شود. بنابراین برای حال و آینده نیازمند متخصصان دامپزشکی حیات وحش هستیممعماریان درباره درمان حیوانات مختلف توضیح می دهد: موضوع درمان برای گونه های مختلف حیوانات با چالش های متفاوتی رو به رو است. پایه درمان برخی حیوانات که برای استفاده غذایی انسان نگهداری می شوند رابطه مستقیم به حفظ سلامت تغذیه ای انسان دارد و دامپزشک موظف است آن ها را سالم نگه دارد تا تغذیه انسان سالم بماند.

وی می گوید: بخشی دیگر از درمان مربوط به حیوانات خانگی و همراه انسان است که به دلایل مختلف توسط انسان نگهداری می شوند و از آن جا که صاحب حیوان، علاقه مند اوست، دوست دارد که حیوانش سالم بماند. در این بخش بیشترین توجه دامپزشکان به بیماری های مشترک انسان و حیوان است تا از طریق درمان های معمول ضدانگلی، واکسیناسیون و معاینات معمول دامپزشکی به رابطه سلامت انسان و حیوان کمک کنند.

این دامپزشک حیات وحش ادامه می دهد: موضوع درمان حیوانات حیات وحش گسترده تر از بقیه بخش هاست و حفظ سلامت این حیوانات به سادگی نیست چراکه به راحتی به آن ها دسترسی نداریم و نمی توانیم به طور مداوم آن ها را واکسینه کنیم یا درمان های معمول انجام دهیم بنابراین باید محیط زیست آنان را سالم نگه داشت.

وی می افزاید: چرای بی رویه، تعارضات انسانی از قبیل ساختن راه ها در مسیر زیستگاه های حیوانات، بحران خشکسالی، تکه تکه شدن زیستگاه ها، از دسترس خارج شدن منابع غذایی و مواردی از این دست می تواند مخاطرات زیادی برای زندگی و زیستگاه های حیات وحش ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.