سهیلی به عنوان یکی از روستاهای بخش حرا شهرستان قشم توانسته با داشتن ظرفیت‌های گسترده در حوزه گردشگری، به نمادی از مهاجرت معکوس تبدیل شده و از ویژگی‌های آن می‌توان به ظرفیت بالای اشتغال و بیکار نبودن افراد این روستا در کنار پتانسیل‌های مهم گردشگری آن اشاره کرد.

روستای سهیلی حتی یک نفر بیکار ندارد

میهن- جای جای بزرگترین جزیره خلیج فارس را ظرفیت‌های بی‌نظیر و کم نظیر طبیعی و تاریخی فراگرفته و در این میان روستای سهیلی به نگینی در حوزه گردشگری جنگل دریایی حرا تبدیل شده است.

سهیلی به عنوان یکی از روستاهای بخش حرا شهرستان قشم توانسته با داشتن ظرفیت‌های گسترده در حوزه گردشگری، به نمادی از مهاجرت معکوس تبدیل شده و از ویژگی‌های آن می‌توان به ظرفیت بالای اشتغال و بیکار نبودن افراد این روستا در کنار پتانسیل‌های مهم گردشگری آن اشاره کرد.

به گفته دست اندرکاران حوزه میراث فرهنگی طی یک دهه گذشته اتفاقات بسیار مهمی در روستاهای هدف گردشگری قشم به ویژه روستای سهیلی افتاده است.

شناخت جاذبه های طبیعی مانند کوه سموران (بام سهیلی)، جنگل های حرا (مانگرو)، موقعیت توپوگرافی روستا از عواملی هستند که در ایجاد مشاغل جدید نظیر اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی با خدمات بسیار مناسب و ارزنده و همچنین مراکز ارائه دهنده صنایع دستی بانوان هنرمند این روستا نظیر گلابتون دوزی، کیف، روبان دوزی، صنایع دستی دریایی و نظایر آن و آلاچیق‌های دریایی به همراه غذاهای سنتی بانوان این روستا موجب شده تا سهیلی به نگینی از گردشگری قشم تبدیل شود و باعث پیشرفت اقتصاد سالم در بین مردم این روستا شده است.

سهیلی جذاب برای گردشگران

در همین خصوص مجید صلغی دهیار روستای زیبای سهیلی در گفتگو با خبرنگار قدس گفت: روستای زیبای سهیلی با 2هزار و 400نفر جمعیت و سکونتگاه 560خانوار است.

وی ادامه داد: از 10 سال قبل که سایت جنگل حرا راه اندازی شد و معرفی بیشتر روستای سهیلی ما هر روز شاهد حضور هزاران گردشگر و بازدید کننده از این روستا هستیم.

صلغی ادامه داد: بخشی از مردم این روستا همانند دیگر مردمان جزیره در حوزه صید و صیادی فعالیت دارند، شماری در بخش گشت دریایی به مهمانان و توریست‌ها خدمات می‌دهند، عده‌ای از جوانان هم در غرفه های فروش صنایع دستی مشغول هستند.

دهیار روستای سهیلی اضافه کرد: گسترش متوازن صنعت گردشگری در جزیره قشم به همراه توسعه زیرساخت‌هایی مانند جاده و خدمات رفاهی، همچنین معرفی ظرفیت‌های گردشگری تمامی نقاط جزیره به همت دولت و سازمان منطقه آزاد قشم در سال‌های اخیر باعث شده گردشگران بیش از پیش با فرصت‌های طلایی این سرزمین آب و آفتاب که در دل خلیج فارس جای گرفته، آشنا شوند.

سهیلی نماد مهاجرت معکوس

وی ادامه داد:روستای سهیلی در 60 کیلومتری شهر قشم و 10 کیلومتری فرودگاه بین‌المللی قشم واقع شده است. این روستا دارای ظرفیت‌های گسترده ای در حوزه گردشگری است که باعث شده به نمادی از مهاجرت معکوس به دلیل ظرفیت بالای اشتغال، در جنوبی ترین جزیره ایران، تبدیل شود.

صلغی در ادامه با اشاره به ظرفیت های روستای سهیلی گفت: ۲۴۰ تن از جوانان سهیلی با صید میگو، ماهی‌های هوور، گاریز و شیر برای خانواده خود نان‌آوری می‌کنند و ۱۳۰ جوان دیگر به کار تردد گردشگران از بین آبراهه‌های این جنگل مسحورکننده، مشغولند.

سهیلی دارای ظرفیت های گردشگری فراوانی از جمله 130قایق و آلاچیقهایی در ۲ مدل دارای سوئیت و بدون سوئیت و یک فروند لنج گردشگری ویژه گردشگران و تعداد 25اقامتگاه بوم گردی و 10 رستوران محلی که در هر کدام بین ده تا پانزده نفر در آنها مشغولند است .

صلغی در ادامه افزود: اسکله تفریحی-گردشگری سهیلی با ۳۰ غرفه صنایع دستی و ایجاد اشتغال برای بین ۸۰ تا ۹۰ نفر شامل زن و مرد در کنار هم نیز فضایی برای توسعه گردشگری و اشتغال برای جوانان بومی فراهم ساخته است که هنرهای دست سه کارگاه صنایع دستی این روستا را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کند.

وی ادامه داد: جنگل حرا یکی از منابع طبیعی و گردشگری جزیره قشم و همچنین روستای سهیلی به حساب می‌آید که در خود انبوهی از درختان و پرندگان زیادی جای داده‌است و مردم روستا در آنجا مشغول صیادی و اشتغال زایی هستند و همواره یکی پربازدیدترین منطقه جزیره قشم به‌شمار می‌آید.

صلغی ادامه داد: تنوع جاذبه های طبیعی، میراث ملموس و ناملموس، اقامتگاه های بوم گردی، پخت و سرو غذاهای بومی و دریایی، گسترش و تولید صنایع دستی روستای نمونه گردشگری سهیلی جزیره قشم را به رنگین کمانی از جاذبه ها تبدیل کرده که می توانند لذت، آرامش و ساعت های خاطره انگیزی را در طول سفر و اقامت به گردشگران ورودی به نگین خلیج فارس هدیه کنند.

پر بازدید روستای کشور

دهیار روستای سهیلی با اشاره به ظرفیت‌های این روستا به ویژه جنگل‌های دریایی آن گفت: این روستا در صف اول پربازدیدترین روستاهای گردشگری کشور قرار داده است تا جایی که در نوروز سال 1403با حضور و بازدید 85هزار نفر گردشگر به عنوان نخستین و پر بازدید ترین روستای کشور نامیده شده است.

صلغی ادامه داد: سازمان جهانی جهانگردی از سال ۲۰۲۱ موضوعی را تحت عنوان معرفی بهترین روستاهای جهانی گردشگری مطرح کرد و در این میان 8 روستای ایران مثل کندوان، ابیانه، سهیلی ، میمند، قاسم آباد، کندولوس، پالنگان و بیشه به‌عنوان کاندیداها انتخاب شدند .امسال بار دیگر سهیلی در فهرست دهکده‌های جهانی سازمان جهانی گردشگری قرار گرفته است که تا روزهای آینده اعلام میشود .

 و نکته پایانی

 صنعت گردشگری مهمترین بخش اقتصاد جامعه محلی این روستا را شکل می دهد به نحوی که ۵۶۰ نفر از روستاییان تنها در اسکله گردشگری این روستا مشغول به فعالیت هستند.

منبع: روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.