قدس آنلاین: دفتر پژوهش‌هاي كاربردي معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در آخرین پژوهش خود با عنوان «بررسي فرهنگ پوشش و حجاب زنان ایرانی» به وضعیت پوشش و میزان باور و اعتقاد جامعه بانوان مسلمان ایرانی به مسأله حجاب در سطح ملی پرداخته است که نظر به اهمیت موضوع، همزمانی با هفته حجاب وعفاف چکیده مختصری از این پژوهش درباره خراسان رضوی است که برای بهره برداری علاقه‌مندان و تحلیلگران، تقدیم می‌شود.

آنچه در این مجمل آمده است، بر اساس فرمول برآورد حجم نمونه ۹۲۸ نفر به عنوان نمونه از خراسان‌رضوی انتخاب شده‌است. بخشی از ویژگی‌های فردی پاسخگویان دراین پژوهش بدین شرح است:  7/27 درصد پاسخگویان خراسان‌رضوی 15 تا 24 ساله هستند. 4/26 درصد 25 تا 34 ساله هستند.  3/74 درصد زنان پاسخگو متأهل هستند. بیشترین شمار زنان پاسخگو در خراسان‌رضوی یعنی 9/27 درصد کم‌سواد هستند و 3/24 درصد تا دیپلم و پیش‌دانشگاهی تحصیل کرده‌اند. همسران 3/83 درصد زنان پاسخگو شاغل هستند. 1/68 درصد زنان پاسخگو شهری و 9/31 درصد روستایی هستند. 71 درصد از زنان پاسخگو وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده‌ خود را متوسط می‌دانند.

• ویژگی‌های پوشش و حجاب جمعیت نمونه:

37 درصد در استان خراسان‌رضوی از سن تکلیف حجاب را رعایت کرده‌اند. 4/30 درصد زنان پاسخگو پیش از سن تکلیف حجاب را رعایت کرده‌اند.  6/49 درصد دوست دارند دخترشان از سن تکلیف و 9/28 درصد زنان پاسخگو دوست دارند دخترشان پیش از سن تکلیف حجاب را رعایت کند. 3/20 درصد دوست دارند دخترشان پس از سن تکلیف حجاب را رعایت کند.  6/78 درصد زنان استان چادر مشکی با مقنعه یا روسری می‌پوشند. 2/80 درصد زنان پاسخگو چادر، 9/10 درصد گاهی چادر و گاهی مانتو و 9/8 درصد مانتو می‌پوشند.

• پوشش و حجاب در فضاهای اجتماعی

8/63 درصد زنان پاسخگو در حضور اقوام نزدیک چادر می‌پوشند. 57/74 درصد زنان پاسخگو در حضور اقوامی مانند پسر خاله، پسر دایی، شوهر خاله و ... چادر می‌پوشند. 9/54 درصد زنان پاسخگو هنگام مهمانی رفتن به منزل اقوام مذهبی چادر مشکی با مقنعه می‌پوشند. 2/68 درصد زنان پاسخگو هنگام رفتن به مکان‌های مذهبی چادر مشکی با مقنعه می‌پوشند. 5/55 درصد زنان پاسخگو در خانه لباس‌های رنگ‌ روشن می‌پوشند. 54 درصد زنان پاسخگو در مجالس عروسی لباس‌های رنگ روشن می‌پوشند. 9/74 درصد زنان پاسخگو در محیط‌های رسمی لباس‌های مشکی می‌پوشند.

• نگرش به پوشش و حجاب

9/58 درصد چادر مشکی با مقنعه را زیباترین پوشش می‌دانند.  6/45 درصد چادر مشکی با مقنعه را راحت‌ترین پوشش می‌دانند.  4/68 درصد معتقدند بهتر است زنان در جامعه چادر مشکی با مقنعه پوشیده شود.  7/48 درصد مانتو و شلوار با مقنعه را حداقل حجاب می‌دانند. 9/90 درصد زنان پاسخگو معتقدند زنان نباید در جامعه از بلوز و شلوار با پوشش سر استفاده کنند.

• اعتقاد به حجاب

6/98 درصد پاسخگویان به حجاب اعتقاد دارند.  1/81 درصد پاسخگویان به طورکامل مخالف و مخالف با این اصل هستند که «آدم دلش پاک باشد نه اینکه حجاب کاملی داشته باشد». 6/95 درصد پاسخگویان بطورکامل مخالف و مخالف هستند با اینکه «حجاب صرفاً درباره‌ نحوه‌ لباس پوشیدن‌‌ زن‌هاست، نه لباس پوشیدن مردها». 8/91 درصد پاسخگویان به طورکامل مخالف و مخالف هستند با اینکه «آدم می‌‌تواند مسلمان باشد، اما اعتقاد چندانی به حجاب نداشته باشد». 3/64 درصد پاسخگویان به طورکامل مخالف هستند که «حجاب شکل ثابتی ندارد و مقدار پوشش را عرف هر جامعه و فرهنگ تعیین می‌کند». 9/92 درصد پاسخگویان به طورکامل مخالف و مخالف هستند که «اگر مردها نگاه‌شان را کنترل کنند، دیگر نیازی نیست که زن‌ها حجاب کامل داشته باشند».

• عمل به احکام حجاب

7/57 درصد مانتویی را انتخاب می‌کنند که نه گشاد و بلند و نه کوتاه باشد.  7/60 درصد پاسخگویان هنگام خروج از خانه به هیچ‌عنوان آرایش نمی‌کنند و بدون آرایش از خانه خارج می‌شوند. 2/87 درصد پاسخگویان گفته‌اند اگر به عروسی‌ای دعوت شوند که در آن گاهی داماد و محارم عروس به سالن زنانه بیایند به طورکامل حجاب‌شان را رعایت می‌کنند و در صورتی‌‌که آرایش داشته باشند در جایی می‌نشینند که دیده نشوند.

• اخلاق حجاب

2/65درصد پاسخگویان به طورکامل موافق و 2/33 درصد نیز موافق هستند که بیرون از خانه رنگی را برای لباس‌ خود انتخاب ‌کنند که جلب توجه نکند.  2/66 درصد پاسخگویان به طورکامل موافق و 3/33 درصد نیز موافق هستند که ظاهرشان طوری باشد که دیگران به آن‌ها خیره نشوند. 5/72 درصد پاسخگویان به طورکامل موافق و 5/27 درصد نیز موافق هستند که بیرون از خانه لباسی بپوشند که با آن احساس امنیت کنند.

*حسین مهدوی پارسا، مسؤول پژوهش اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.