فضای مجازی
-
دادستان کل کشور: هدف ما در مدیریت فضای مجازی فیلترینگ نیست
دادستان کل کشور گفت: وقتی در ارتباط با مدیریت فضای مجازی صحبت میکنیم برخی بحث فیلترینگ را مطرح میکنند که اصلا هدف ما نیست.
-
خط تولید محتوای رسانهای در جهان چه چیزی تولید میکند؟ / فیلم
نظام رسانهای دارای سلسله مراتبی است که محصول نهایی خود را که همان محتوا و خبر است با توجه به اهدافش به مخاطب ارائه میدهد. اگر فرد همه اطلاعات دریافتی از رسانه را حقیقت محض بداند آنگاه به یک مصرفکننده بدل میشود در صورتی که محصول نهایی یک رسانه ممکن است بخشی از جهان یا شکل تحریفشدهای از آن باشد. بهتر است با بهرهمندی از سواد رسانهای از سفره رسانهها انتخابهای دقیق و درستی داشته باشیم.
-
در فضای مجازی سوهان روح دیگران نباشیم / فیلم
استفاده از فضای مجازی برای خواندن مطالب مختلف، پیگیری اخبار و افزایش اطلاعات مفید است اما اشتراکگذاری و ارسال دائمی محتوا برای دیگران میتواند آزاردهنده باشد. اطلاعرسانی خوب است اما زیادهروی در آن باعث آزار روحی اعضای خانواده و دوستانتان میشود. پس در فضای مجازی سوهان روح دیگران نباشیم...!
-
مروری بر تبِ داغ تحلیلهای آماری انتخابات ریاستجمهوری در فضای مجازی
دادهکاوی در خیابان پاستور
انتخابات ریاستجمهوری امسال هم تمام شد. این دوره با وجود تمام حاشیههای رسانهای و تبلیغاتی خاص خود اما یک مورد متفاوت از دورههای قبل داشت.
-
ماجرای اقناعسازی با نامههای ایتالیایی / فیلم
پس از جنگ جهانی دوم، آمریکاییها با یک ترفند رسانهای ایتالیاییهای مقیم آمریکا را ترغیب کردند تا به خانواده و اقوامشان در ایتالیا نامه بنویسند و از آنها بخواهند به نامزد موردنظر آنها رأی بدهند. اگر میخواهید از ماجرای نامههای ایتالیایی باخبر شوید این ویدئو را ببینید.
-
تسخیر افکار به روش برچسبزنی / فیلم
برچسبزنی از روشهایی است که امروزه در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی کاربرد بسیار زیادی دارد. برخی افراد و فعالان در فضای مجازی با ایجاد القاب مثبت یا منفی، برداشت اولیه مخاطب را نسبت به موضوعات موردنظرشان تحت تأثیر قرار میدهند و هدف خود را به مخاطب القا میکنند. در روش برچسبزنی فرصت بررسی و نقد شواهد از مخاطب گرفته میشود. توجه داشته باشید که شما بهعنوان یک مخاطب با هوشیاری بیشتری به الفاظ و القاب اعلام شده از رسانهها دقت کنید تا تحت تأثیر آنها دچار برداشتها و تصمیمات اشتباه نشوید.
-
اعلام جزئیات پوشش گسترده برنامههای دهه کرامت توسط رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی؛
مخاطبان از طریق ۳۷ شبکه داخلی و بین المللی و بستر فضای مجازی، میهمان جشنهای دهه کرامت هستند
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی جزئیات برنامه های ویژه دهه کرامت برای پخش از رسانه های داخلی و برون مرزی را تشریح کرد.
-
بهنام چهرهها بهکام دیگران / فیلم
تکنیک «ارجاع به منبع یا گواهی» از روشهای رسانهها برای جذب و اقناع مخاطبان است. در این تکنیک، رسانهها برای اعتباربخشی به اخبارشان از نقلقول چهرههای معروف استفاده میکنند. در این شیوه، هدف این است که شخصیتهای شناختهشده، فکر، برنامه و یا سیاستی را تأیید یا نفی کنند. به این ترتیب مخاطب خود را با فرد مورد استناد یکی دانسته و باورها و ایدههای او را بهمنزله باورها و عقاید خود میداند. در مواجهه با پیامهای اینچنینی از منبع و ارجاعات رسانه اطمینان پیدا کنید.
-
مطالبهگری آداب دارد! / فیلم
امروزه با گسترش رسانهها، اخبار و مطالب مختلفی در کسری از ثانیه در جهان منتشر میشوند. تلفنهای همراه، رسانههای کوچک و سریعی هستند که رویدادها را با سرعتی بالا انتشار میدهند و باعث ایجاد موجی از واکنش در میان مردم و حتی مسئولان میشوند. با مطالبهگری درست و استفاده صحیح از رسانه، میشود بسیاری از مشکلات اجتماعی را برطرف کرد. البته مطالبهگری آداب و قوانینی دارد که برای یادگرفتن آن نیاز به فراگیری سواد رسانه است.
-
رئیسی در دانشگاه تهران
رقیبم از ۱۹۸ نفر شکایت کرد/ به طرح افزایش قیمت بنزین معترض بودم
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: قبل از اجرای تصمیم افزایش قیمت بنزین، در نامهای به صورت رسمی هشدار داده بودم.
-
در زمین شایعات بازی نکنیم / فیلم
شایعه، پدیدهای اجتماعی و روانی است که به بیان مسائل پوچ و بیاساس و نشر و گسترش آن میپردازد. شایعات وقتی درباره حریم خصوصی افراد باشد اهمیت و ریسک بالاتری پیدا میکنند و بازنشر آن برای مردم جذاب و جالبتر میشود. اگر خبری را قبلاً در جایی ندیدهاید و در رسانههای رسمی و معتبر نشر پیدا نکرده است پس این خبرِ بدون منبع بهاحتمال زیاد جعلی و شایعه است. فراموش نکنید که اخبار جعلی معمولاً ظاهری احساسی دارند و تلاش میکنند بر مخاطب خود تأثیر بگذارند. پس مراقب نشر شایعات باشید!
-
در فضای مجازی چند چندیم؟ / فیلم
سواد رسانهای از مهمترین مهارتهای عصر جدید است. زیرا به ما میگوید در مقابل زمان و هزینهای که در فضای مجازی صرف میکنیم، چه منافعی به دست میآوریم یا احیاناً چه چیزهایی را از دست میدهیم؟ یکی از اهداف اصلی سواد رسانهای استفاده مبتنی بر آگاهی همراه با فایده از سپهر اطلاعات است. سواد رسانهای به ما کمک میکند که بفهمیم در فضای مجازی چند چندیم؟
-
گوشیهای هوشمند، پیامهای هوشمند، مخاطبان باهوش / فیلم
تمام پیامهای تولید شده در رسانهها و فضای مجازی با اهداف مشخصی تولید و منتشر میشوند. بعضی پیامها در شبکههای اجتماعی با هدف جلبتوجه و برخی دیگر با اهداف بزرگتری مانند انجام کارهای فرهنگی و اطلاعرسانی به جامعه تولید میشوند. عکسالعمل شما در برابر این پیامها چگونه است؟ توجه به این نکته مهم است که در مواجهه با پیامهای رسانهای بهصورت هوشمندانه عمل کرده و نسبت به هر پیام واکنش مناسبی داشته باشید.
-
حکایتی جالب از رسیدن دو برادر به هم بعد ۳۲ سال
در یک اتفاق جالب دو برادر که سال ها بود از هم جدا شده بودند، یکدیگر را از طریق فضای مجازی پیدا کردند.
-
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
خبرهای خوبی در حوزه فضایی در راه است/ فعالیت نامزدها در فضای مجازی اتفاق خوبی است
وزیر ارتباطات گفت: به زودی خبرهای خوبی را در حوزه صنعت فضایی به ملت ایران خواهیم داد.
-
بازارگرمی در فضای مجازی با شایعهسازی / فیلم
گسترش ارتباطات و افزایش شبکههای اجتماعی باعث به وجود آمدن اجتماعات و گروههای مختلف در فضای مجازی شده است. همانقدر که سرعت دسترسی به اطلاعات در این فضا بالا رفته به همان میزان هم امکان انتشار اخبار غلط، غیرواقعی و شایعه زیاد شده است. بهتر است قبل از توجه و بازنشر اخبار مختلف با مراجعه به خبرگزاریها و رسانههای معتبر از صحت آن مطمئن شوید.
-
مهمترین مصادیق جرایم انتخاباتی در فضای مجازی چیست؟ ایجادشعبه ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی فضای مجازی در مشهد
سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۷ مشهد ضمن بیان مهمترین مصادیق جرایم انتخاباتی در فضای مجازی، از ایجادشعبه ویژه رسیدگی به تخلفات انتخاباتی فضای مجازی در این دادسرا خبر داد.
-
رهایی از پرخوری رسانهای / فیلم
عبارت «رژیم گرفتن» برای بیشتر افراد تداعیکننده رژیم غذایی است. جالب است بدانید برای استفاده از شبکههای اجتماعی و حضور در فضای مجازی هم باید از نوعی رژیم پیروی کنیم که به آن «رژیم مصرف رسانهای» میگویند. همانطور که در رژیم غذایی مواظبیم هر غذایی را نخوریم، در رژیم مصرف رسانهای هم باید مراقب باشیم که در مواجهه با رسانههای مختلف از خود مراقبت کنیم و ورودیهای ذهنمان را بر روی اطلاعاتی که نباید دریافت کنیم، ببندیم.
-
معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
هیچ مجوزی برای برگزاری نمایشگاه در فضای مجازی صادر نشده است
معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدور هرگونه مجوز برای برگزاری نمایشگاه کتاب در فضای مجازی را تکذیب کرد.
-
آزارهای مجازی، زنگ خطر جدی برای والدین / فیلم
فضای مجازی به همان اندازه که فرصتهای آموزشی و سرگرمی را برای مخاطبان خود بهویژه کودکان و نوجوانان فراهم میکند، میتواند به فضای آزار دهندهای برای خانوادهها تبدیل شود. پدر و مادرها باید درباره خطراتی که میتواند در فضای مجازی فرزندانشان را تهدید کند اطلاعات کامل و درستی داشته باشند و همیشه این احتمال را بدهند که هرلحظه ممکن است بچهها در معرض آزارهای مجازی قرار گیرند. برای حفظ فرزندانتان از خشونتهای سایبری شما به داشتن سواد رسانهای و ارتباط صمیمی با آنان نیاز دارید.
-
جلیلی:
محدودیت توئیتر باید برداشته شود
نامزد انتخابات ریاستجمهوری گفت: برخی محدودیتهای فضای مجازی توجیه ندارد مثلاً بین اینستاگرام و توییتر چندان فرقی نیست و اگر محدودیتی در این حوزه هست حتما باید برداشته شود.
-
چگونه گنجشک رنگ شده را به ما میفروشند؟
امروزه بسیاری از کارهای ما با یک کلیک و در فضای مجازی انجام میشود. از پرداخت قبوض گرفته تا خریدهای اینترنتی. نکته با اهمیت خصوصاً در خریدهای اینترنتی این است که باید در برابر تبلیغات فریبنده فروش کالا یا خدمات در فضای مجازی هوشیار باشیم. همیشه در خریدهای مجازی خصوصاً از پیجها و کانالها مراقب تبلیغات غیرواقعی باشید. بهقولمعروف حواستان باشد تا گنجشک رنگ شده را بهجای قناری به شما نفروشند.
-
چرا سواد رسانهای برای والدین اهمیت دارد؟
از ویژگیهای زندگی در عصر دیجیتال، این است که بچهها از سنین کم با گوشی تلفن همراه آشنا و با بازیهای رایانهای و موبایلی سرگرم میشوند. ناآشنایی از خطرات فضای مجازی، مشکلاتی را برای کودکان به همراه دارد، بنابراین والدین باید ضمن افزایش سواد دیجیتالی و رسانهای خود، این مفاهیم را به فرزندانشان آموزش دهند و فعالیت آنها را در فضای مجازی مدیریت کنند.
-
با هر گونه اقدامات غیرقانونی درعرصه انتخابات برخورد خواهد شد
همدان- معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه در فضای مجازی با هرگونه تخریب و اخبار غیرواقعی انتخاباتی برخورد خواهد شد گفت: همه برنامهها باید با مجوز فرمانداری و بر اساس قانون صورت گیرد.
-
فیلم | ضربهفنی مخاطب با تکنیک اقناع
رسانهها با شیوههای اقناعسازی مخاطب سعی میکنند بهوسیله منطق یا احساس یا هر دو بر مخاطب خود تأثیر بگذارند.
-
پلیس فتا موارد مجرمانه انتخاباتی در فضای مجازی را اعلام کرد
رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا برخی از اقدامات مجرمانه فضای مجازی در ایام انتخابات را تشریح کرد.
-
بازتاب روز پایانی نامنویسی از نامزدهای انتخابات در بین کاربران شبکههای اجتماعی و فعالان سیاسی
بحث داغ کاربران درباره شباهت لاریجانی به روحانی
نام نویسی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری عصر شنبه به پایان رسید و به گفته وزارت کشور ۵۹۲ نفر ثبتنام کردند.
-
فیلم/
بخوان و باور نکن
هرلحظه در فضای مجازی بهخصوص شبکههای اجتماعی شاهد انتشار خبرهای مختلفی هستیم که بسیاری از آنها واقعی نیستند. اخبار جعلی، بهگونهای طراحیشدهاند که قابلباور به نظر برسند. بهتر است به هر مطلبی که در شبکههای اجتماعی میخوانید اعتماد نکنید و منبع خبر را از پایگاههای رسمی جستوجو کنید.
-
اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به هارونیه/ برنامههای بزرگداشت فردوسی در فضای مجازی برپا شد
امروز ۲۴ اردیبهشت ماه زادروز فردوسی و روز بزرگداشت حکیم توس است و برنامههای ویژه این روز در فضای مجازی دنبال میشود.
-
نسخه روانشناسان کودک و نوجوان برای درمان نگرانی روزهای کرونایی والدین
ترس از پرسه زدنهای پنهانی در فضای مجازی
ارسطو در کتاب سیاست خود از «آرخیتاس» ریاضیدان بزرگی یاد میکند که تبحری عجیب در اختراع ابزارهای سرگرمکننده کودکان داشته است.