فرماندار گناباد گفت: زنگ خطر موج چهارم کرونا در این شهرستان به صدا در آمده است و عادی انگاری مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی این مساله را تشدید می‌کند.

زنگ خطر موج چهارم کرونا در گناباد به صدا در آمده است

به گزارش قدس آنلاین، حامد قربانی شب گذشته در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در گناباد افزود: به دنبال افزایش حجم سفرها و ورود مسافران نوروزی و ناقلان بیماری کووید ۱۹ از سایر نقاط کشور به این شهرستان،  شیوع ویروس همه گیر کرونا زیادتر شد و تعداد مبتلایان و میزان موارد بستری در بیمارستان بهلول گنابادی و مراجعه به مراکز  درمانی افزایش یافت.

وی با اشاره به این که شهرهای اطراف گناباد در وضعیت نارنجی کرونا هستند و با استمرار وضعیت موجود رنگ این شهرستان هم به نارنجی تغییر می یابد ادامه داد: مردم و بخشهای مختلف جامعه باید با احساس مسوولیت بیشتر نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی و زدن ماسک در کاهش تبعات بیماری کووید ۱۹ نقش‌آفرین باشند و مانع از تغییر  رنگ وضعیت کرونایی این شهرستان شوند چون در غیر این صورت علاوه بر اعمال دوباره محدودیتهای کرونایی مشکلات زیادی برای مردم و کسبه ایجاد می شود.

فرماندار گناباد انجام بیماریابی علمی و شناسایی و معاینه  ۱۰ نفر از اطرافیان بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ توسط دانشگاه علوم  پزشکی این شهرستان را از اقدامات مهم در کاهش تبعات این بیماری دانست و خواستار اجرای استمرار طرح شهید سلیمانی توسط ناحیه مقاومت بسیج برای کاهش تبعات این  بیماری طی ۶ ماه آینده  شد.

قربانی افزود: همه فعالیتها و برنامه‌های نهادها و ادارات باید پیوست کرونا داشته باشد و علاوه بر الزام مسوولان و پرسنل دستگاههای اجرایی به استفاده از ماسک و رعایت پروتکلهای بهداشتی، خدمات  به ارباب رجوع باید مبتنی بر استفاده آنان از ماسک ارایه شود.

وی ادامه داد: همه بخشهای دولتی و خصوصی باید برنامه مدون برای کاهش تبعات بیماری کووید ۱۹ داشته باشند و نظارتهای مسوولان و دست اندرکاران ذیربط بر اماکن عمومی و اصناف به خصوص در ماه مبارک رمضان افزایش یابد و با متخلفان بهداشتی  به صورت قاطع برخورد شود و اجازه داده نشود عادی انگاری و فقدان توجه به رعایت پروتکلهای بهداشتی تبعات این بیماری را افزایش دهد.

او اهتمام  بیشتر متولیان فرهنگی به فرهنگ سازی و استفاده بیشتر از ظرفیت رسانه‌ها برای اطلاع رسانی عمومی جامعه نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی و افزایش نظارت بر سیستم حمل و نقل عمومی و روند جا به جایی مسافر در پایانه مسافربری این شهرستان را خواستار شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد هم با اشاره به این که زنگ خطر موج چهارم کرونا در شهرستانهای گناباد و بجستان هم مانند سایر نقاط کشور و استان خراسان رضوی به صدا در آمده است گفت: افزایش سفرهای بی ملاحظه در نوروز امسال در تشدید گردش این ویروس همه گیر نقش زیادی داشته به طوری که موارد ابتلا و بستری بیماری کووید ۱۹ طی یک هفته گذشته در این منطقه افزایش یافته است.

دکتر جواد باذلی افزود: اثرات سفرهای نوروزی حداقل از ۱۰ روز آینده بیش از  پیش خود را در  افزایش بیشتر موارد ابتلا و بستری کرونا نشان می دهد و  در صورت فقدان توجه لازم به رعایت پروتکلهای بهداشتی و هر گونه عادی انگاری از سوی مردم شاهد افزایش ابتلا به این بیماری خواهیم بود.

وی ضمن تاکید بر افزایش هوشیاری نسبت به تبعات ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی ادامه داد: تاکنون موردی از این نوع ویروس در گناباد مشاهده نشده است ولی باید سطح آمادگی عمومی برای مواجهه با تشدید بیماری کووید ۱۹ افزایش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گناباد گفت: از مجموع ۱۴ هزار و ۴۲۳ تست کرونا که از ابتدای شیوع این ویروس همه گیر در شهرستانهای گناباد و بجستان انجام شده هشت هزار و ۲۰۰ مورد مثبت بود و از هفت  هزار و ۸۱۷ مراجعه بیماران به بیمارستان علامه بهلول گنابادی سه هزار و ۳۵۱ مورد بستری شدند.

باذلی افزود: ۶۱۵ نفر از پرسنل و ۱۳۸ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد تاکنون به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و ۱۱۸ هزار و ۳۸۴ نفر معادل ۹۸.۳۷ درصد جمعیت شهرستانهای گناباد و بجستان نیز غربالگری کرونا شده اند.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۸۱ نفر با تست مثبت کرونا در این شهرستانها جان خود را از دست داده اند و میانگین سنی متوفیان ۷۵ سال بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد همچنین بر پرهیز از دورهمی ها و دید و بازدیدهای خانوادگی و فامیلی به خصوص در ماه  رمضان امسال و افزایش نظارتها بر افطارگشایی در تالارها و رستورانها برای جلوگیری از شیوع ویروس همه گیر کرونا تاکید کرد.

دکتر باذلی افزود: بخش جدید مراقبتهای ویژه بیمارستان علامه بهلول گنابادی تا نیمه اردیبهشت ماه امسال به بهره برداری می رسد و بیمارستان دوم تخصصی درمان کرونا در شهر بیدخت گناباد هم آماده  ارایه خدمات در مواجهه با اوج شیوع کروناست  و مراکز ۱۶ ساعته تشخیص بیماری کووید ۱۹ نیز در شهرستانهای گناباد و بجستان افزایش می یابند.

هم اکنون سه بخش با گنجایش ۱۷۰ تخت و یک بخش مراقبت‌ ویژه در بیمارستان علامه بهلول گنابادی برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ فعال است.

بیمارستان دوم تخصصی درمان بیماران کرونایی در گناباد نیز با ظرفیت ۶۰ تخت طی دهه فجر در شهر بیدخت این شهرستان به بهره برداری رسید و پذیرای بیماران مبتلا  به کروناست.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.  

بر طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با فوت ۱۷۴ تن دیگر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۳ هزار و ۵۰۶ تن رسیده است.

در این مدت ۱۷ هزار و ۴۳۰ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۲ هزار و ۳۶۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۹۶۳ هزار و ۳۹۴ نفر رسید.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها