قدس آنلاین-شهرکرد،صادق بیاتی؛قبل از عملیات والفجر مقدماتی در سال 1361نقطه عطفی برای رزمندگان استان به وجود آمد و گردان مستقلی به نام ذوالفقار متشکل از رزمندگان استان چهارمحال وبختیاری به فرماندهی سردار شهید مجید بیاتی اشکفتکی تشکیل شد.

درخشش رزمندگان و بسیجیان استان چهار محال و بختیاری در قالب تیپ خط شکن قمربنی هاشم(ع)

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد،تیپ خط شکن قمر بنی هاشم (ع) با تدبیر و به دستور ریاست جمهوری وقت حضرت آیت الله خامنه ای تشکیل شد ودر 8 سال دفاع مقدس جوانان،رزمندگان و بسیجیان استان چهار محال و بختیاری در قالب این تیپ خوش درخشیده و همواره مورد عنایت مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا بوده اند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حمله عراق به ایران تنها شش روز از شروع جنگ تحمیلی در مهرماه سال 59 اولین گروه از جوانان استان چهارمحال و بختیاری برای حراست از دستاوردهای انقلاب به سرپرستی سردار شهید  "حسینعلی ترکی " به اهواز اعزام و به جمع رزمندگان پیوستند
با ادامه جنگ گروه گروه جوانان غیرتمند استان برای یاری رزمندگان و دفاع از ناموس و میهن اسلامی عازم جبهه های حق علیه باطل شدند..
در سال های اول جنگ استان چهارمحال وبختیاری یگان مستقلی نداشت و نیروهای اعزامی استان بیشتر در یگان های لشکر 8 نجف، 14 امام حسین(ع) و تیپ های 25 کربلا و 17علی ابن ابیطالب ساماندهی می شدند.
این نیروها در عملیات های شکست حصرآبادان، فتح المبین، بیت المقدس، طریق القدس، محرم، رمضان، مطلع الفجر، ثارالله وحسین بن علی (ع)رشادت های فراوانی نشان دادند.
قبل از عملیات والفجر مقدماتی در سال 1361نقطه عطفی برای رزمندگان استان به وجود آمد و گردان مستقلی به نام ذوالفقار متشکل از رزمندگان استان چهارمحال وبختیاری به فرماندهی سردار شهید مجید بیاتی اشکفتکی تشکیل شد.

گردان ذوالفقار اولین امتحان خود را در عملیات والفجر مقدماتی به فرماندهی لشکر 8 نجف با موفقیت انجام داد و با شکست خط دشمن توانست به عنوان موفق ترین گردان به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کند.
تا جایی که فرمانده لشکر 8 نجف، سردار شهیداحمد کاظمی نجف آبادی و فرمانده نیروی زمینی ارتش سرتیپ شهید صیاد شیرازی در ارزیابی این عملیات، رشادت های گردان ذوالفقار را ستودند و اظهار داشتند که اگر سه گردان مثل گردان ذوالفقار وارد عمل می شد، می توانستیم العماره را محاصره کنیم.
بعد از این عملیات بود که نیروهای استان چهارمحال وبختیاری از سایر گردان ها جدا و به تیپ قمر بنی هاشم (ع) ملحق شدند و در عملیات خیبر جوانان استان به استعداد سه گردان توحید به فرماندهی سردار شهید'سهراب نوروزی'، گردان حضرت علی اکبربه فرماندهی سردار شهید' سیدکمال فاضل' و گردان یازهرا(س)به فرماندهی سردار غلامرضا کاوسی قهفرخی به قلب دشمن زدند و پس از وارد کردن خسارت زیاد به دشمن و تثبیت جزایر مجنون تا کنار رود اروند پیشروی و قسمتی از خاک عراق به تصرف درآوردند.
در این عملیات بود که دشمن به تلافی خسارت متحمل شده برای نخستین بار اقدام به استفاده از انواع سلاح های شیمیایی کرد و گردان توحید اولین قربانیان سلاح های شیمیایی در جنگ بودند که فرمانده آن به همراه تعدادی از نیروهایش بر اثر عوارض بمب شیمیایی به شهادت رسیدند.
حضور چشمگیر و گسترده جوانان استان که مقاومت و ایستادگی را از کوه های استوار زاگرس آموخته بودند باعث شد تیپ مقدس 44قمر بنی هاشم(ع) به عنوان یگان خط شکن در بیشتر عملیات های مهم آسایش را از دشمن سلب کنند.
عملیات بدر و انهدام پل جبیر، والفجر 8 و تصرف شهر استراتژیک فاو و کربلای 4 و پشتیبانی از یگان های رزم و کربلای 5 و تثبیت اراضی متصرف شده در شلمچه، والفجر 10 و فتح قله های شاخ شمیران و شاخ سومر و دیگر عملیات های پدافندی وآفندی در مناطق غرب و جنوب کشور از افتخارات لشکر قمر بنی هاشم(ع) است که هیچ کدام رزم بی امان و جانفشانی های رزمندگان چهارمحال و بختیاری را از یاد نخواهند برد.

استان چهارمحال وبختیاری افتخار دارد بیش از 70 هزار رزمنده دلیر را در دامان خود پرورش دهد که حدود سه هزار نفر آنان از جمله سرداران شهید  مجید بیاتی اشکفتکی ، اسماعیل بیاتی اشکفتکی ، الیاس ارجمند، سهراب نوروزی، سیدکمال فاضل، محمد علی شاهمردای، ایرج آقابزرگی، جمشید براتپور، خداکرم رجب پور، غلامرضا کاووسی،یدالله تاجی ، علی شیر لهرابی، مصطفی آذریان، فریدون ابوالحسنی، عبدالصمد امیریان، رضا رحمانی، نوروز صالحی، اردشیر غریب، محمد ذوالفقاری ' را تقدیم نظام کنند.
در این دوران جهادگران جهاد سازندگی و داوطلبان جمعیت هلال احمر استان نیزپای به پای همرزمان نظامی خود در قالب گردان مهندسی قمر بنی هاشم(ع) همواره پشتیبان و حامی رزمندگان در نقاط مرزی جنگ تحمیلی به خصوص مناطق سخت گذر غرب کشور بوده و افتخارات زیادی را برای استان و ایران به دست آوردند.
رییس بنیاد شهیدو امور ایثارگران استان چهارمحال وبختیاری گفت: استان چهارمحال وبختیاری در طول دوران دفاع مقدس 144 سردار و فرمانده به جبهه های حق علیه باطل تقدیم کرد 
قدرت الله رییسی نافچی افزود: بیش از 6 هزار جانباز، 444 آزاده و 3 هزار و 400شهید سند افتخار این استان در دوران دفاع مقدس هستند.
رئیسی نافچی گفت: همچنین 600شهید از استان چهارمحال وبختیاری نیز در دیگر استان های کشور در خاک آرمیده اند
وی تعداد گلزار شهدای استان را 287 گلزار شهید با 3 هزار و 400مزار برشمرد وگفت: از این تعداد گلزار شهدا 177گلزار نیاز به بازسازی و مرمت دارد و 2 هزار و 333 مزار شهید در 77 گلزار شهید مرمت و بازسازی شده است
رییس اداره تحقیقات و جمع آوری آثار بنیاد شهید و امور ایثارگران استان نیز گفت: تا کنون بیش از 230 هزار برگ آثار باقیمانده از شهدا شامل اصل وصیت نامه، خاطره، دست نوشته، اسناد سجلی، کارت شناسایی، زندگینامه و مصاحبه انجام شده قبل از شهادت جمع آوری شده است.

'جواد تاجی افزود: این آثار برای استفاده آیندگان و حفظ آنها به منظور گندزادیی و مرمت تحویل موزه ملی شهدا در تهران داده شده که در صورت نیاز به استفاده از این اسناد به راحتی می توان اسناد را در اختیار گرفت
وی گفت: در این راستا 200 ساعت مصاحبه صوتی وتصویری از والدین، همسران، فرزندان و همرزمان شهدا انجام شده است
وی ساخت مستند از شهدا، انجام پژوهش های فرهنگی، برگزاری یادواره ها، چاپ کتاب و تهیه نرم افزار از دیگر فعالیت های انجام شده و در حال اجرا در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یاد کرد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.