درست است که می خواهید سه روز بی خیال دنیا شوید. اما قصد شکنجه دادن خودتان را که ندارید. غارنشینی هم که نمی خواهید بروید.

مواد لازم برای اعتکاف

 به همین خاطر باید یکسری وسایل را حتما با خودتان ببرید. وسایلی که روزهای اعتکاف حاضرید برای پیدا کردنش به هر دری بزنید. پس همین الان قبل از آنکه شال و کلاه کنید، توشه راهتان را جمع کنید. فراموش نکنید در اعتکاف وسایل زیر از نان شب هم واجب تر هستند.

ساک کوچک

در انتخاب کیف مخصوص اعتکاف دقت کنید. نباید آنقدر بزرگ باشد که در مسجد جای یک نفر را اشغال کند، نباید هم آنقدر کوچک باشد که با دو تا لباس پر شود. بهترین کار در این مواقع برداشتن دو ساک کوچک است. یکی برای لباس و سجاده، دیگری هم برای لوازم متفرقه ای که در ادامه می خوانید.

نکته ضروری: می توانید از ساک لباستان بعنوان بالش هم استفاده کنید.

زیرانداز

اگر این یکی را فاکتور بگیرید، سرتان کلاه می رود! همان ساعت اولی که وارد مسجد می شوید باید محل نشستن خودتان را تعیین کنید. اگر فکر می کنید بدون زیرانداز جای خوبی انتخاب می کنید و هیچ کس چپ نگاهش نمی کند، سخت در اشتباهید. وقتی یک تک پا رفتید دستشویی و برگشتید، خواهید دید چطور چند نفر دراز به دراز سر جای شما خوابیده اند! آن وقت دیگر هیچ مدرکی برای اثبات اینکه جای شما آنجا بوده است ندارید، پس زیرانداز را فراموش نکنید.

مهر و تسبیح

همیشه یکسری وسایل مانند مهر و تسبیح و سجاده در مساجد پیدا می شوند. اما اگر اینها را با خودتان ببرید دو فایده دارد: ۱ـ از اعتکاف یادگاری های خوبی می شوند. ۲ـ ممکن است مسجد شلوغ شود و این وسایل را روی هوا بزنند. باور کنید بارتان را سنگین نمی کند. همه این موارد روی هم دویست گرم هم نمی شود.

برای پرواز

یک قرآن و مفاتیح کوچک شما با خودتان ببرید. قرآن بزرگ تا دلتان بخواهد در مساجد هست و طالب ندارند. هر کس این قرآن و مفاتیح ها را چند دقیقه دست بگیرد از نفس می افتد. یک قرآن و مفاتیح سبک خیلی به کارتان می آید.

نکته ضروری: «کلیات مفاتیح الجنان» را با خود ببرید. بیشتر دعاهای اعتکاف در کلیات آمده است.

دمپایی

هیچ چیز به اندازه این مورد در اعتکاف دوست داشتنی نیست. حالا گفته اند معتکف نباید از مسجد خارج شود اما این حرف دلیل نمی شود که شما با خودتان دمپایی نبرید. برای وضو گرفتن حتماً به این مورد نیاز خواهید داشت. فقط یادتان باشد یک کیسه مناسب هم با خودتان ببرید تا مجبور نشوید دمپایی را جلو در مسجد، کنار صدها لنگه دیگر رها کنید. البته بیشتر مساجد به صندوق های مخصوص قرار دادن کفش مجهز شده اند اما شما باز هم احتیاط را از دست ندهید.

هدیه به معده

بعضی از مساجد روز اول سحری نمی دهند. به همین دلیل شما باید چند کنسرو و البته در بازکن با خودتان ببرید. در این صورت اگر لازم شود می توانید سحری بخورید. مقداری آبلیمو و کمی نان هم با خودتان ببرید. آبلیمو برای جلوگیری از مسمومیت و گرمازدگی. نان هم برای آنکه ممکن است غذای مسجد کفاف شما را ندهد.

سقوط با شارژ!

اگر توانستید سه روز بی خیال موبایل شوید،خیلی خوب است. مطمئن باشید اگر موبایل همراهتان باشد پیامک و بولوتوث مجال هیچ کاری را به شما نمی دهند. ولی اگر کار ضروری با اطرافیان دارید، فقط شارژر یادتان نرود.

خوددرمانی

از آنجا که پزشکی در خون ما ایرانی هاست، می توانید یکسری داروی دم دستی با خودتان ببرید. اگر به کارتان نیاید، احتمالا اطرافیانتان استفاده می کنند. قرص سردرد و دل درد و ....

خواب و بیدار

برق مسجد که ۲۴ ساعته روشن نیست. بالاخره مردم خواب هم دارند. اما از آنجایی که ممکن است برنامه خواب شما در این سه روز حسابی به هم بریزد، حتماً چراغ قوه و چشم بند با خودتان ببرید. بالاخره یک موقع دیگران بیدارند و شما خوابتان می آید، یک موقع هم برعکس.

قهوه خانه همراه

این مورد فقط مخصوص عشق چایی هاست. همان ها که اگر دو ساعت چایشان به تأخیر بیفتد، سردرد می گیرند. یک فلاسک چای همراه یک کیسه کوچک قند باید همراه این افراد باشد. فلاسکتان را به خادمان مسجد بدهید تا پر کنند. آن وقت تا موقع سحر هم خیال خودتان از چایی راحت است، هم اطرافیان.

همراهان همیشگی

حوله، شانه، مسواک و ... هم که نیاز به یادآوری ندارد. همه می دانند این وسایل را باید در سفرهای بلند و کوتاه برد. مقداری نمک هم با خودتان ببرید. چون در اعتکاف از خمیردندان های معطر نمی توان استفاده کرد. نمک بهترین گزینه برای جانشینی خمیردندان است.

مکان یابی در اعتکاف

تقریبا همه مساجدی که اعتکاف برگزار می کنند، امکانات مناسبی دارند. با این حال وقتی وارد مسجد می شوید و می خواهید مکان مستقر شدنتان را انتخاب کنید باید چند نکته را در نظر بگیرید:

۱ـ کنار بلندگوهای مسجد ننشینید. چون آرزوی یک خواب راحت برایتان می ماند.

۲ـ کنار دیوار بنشینید تا تکیه گاه داشته باشید.

۳ـ اگر موبایل و رادیو دارید، حتماً به پریز برق نزدیک باشید.

۴ـ کنار ورودی مسجد ننشینید. مطمئن باشید هر روز چند نفر روی لوازم شما را لگد خواهند کرد.

چند توصیه برای بانوان

۱ـ با ظاهری ساده در اعتکاف حاضر شوید. قرار است چند روز از دنیا فاصله بگیرید، پس لطفا بی خیال چهره آرایی شوید. رعایت کردن شأن مسجد یکی از واجبات اعتکاف است.

۲ـ اگر بچه کوچک دارید، خیر دنیا و آخرتتان در این است که معتکف نشوید. سر و صدای فرزند شما نه تنها خودتان را از زندگی می اندازد، بلکه باعث آزار مردم هم می شود. مراقب باشید این چند روز نفرین کسی را به جان نخرید.

۳- در بعضی از مساجد، فاصله بین خانم ها و آقایان با پرده مشخص شده است، البته روشن است که پرده نمی تواند جلو صدا را بگیرد. پس مراقب گفت و گوهایتان و سر و صدا باشید.

۴- یکی از مهم ترین توصیه های همیشگی مسئولان برگزاری اعتکاف به خانم ها این است که وسایل غیرضروری و اضافه را با خود به مسجد نبرید، فقط وسایل شخصی. یادتان باشد قرار است فقط سه روز در مسجد بمانید.

چند توصیه برای آقایان

۱- معتکف شدن در مساجد ویژه آقایان هم خوب است هم بد. خوب از این جهت که از خانم ها در آن مساجد خبری نیست و طبیعتا صدای صحبت کردن و گریه کردن بچه هایشان نمی آید، از طرف دیگر هم احتمال دارد در یک محیط مردانه امکانات در حداقل ها خلاصه شود. از ساده ترین غذاها گرفته تا امکانات رفاهی محدود. اگر این مسائل برایتان اهمیت دارد، حتما در مساجدی معتکف شوید که اعتکاف را به صورت مشترک برگزار می کنند.

۲ـ اعتکاف می تواند فرصت خوبی باشد برای ترک سیگار. دست کم می توانید از خدا بخواهید اراده این کار را به شما بدهد. اما اگر کسی پیدا شد و خواست سیگار دود کند، باید مکانی را انتخاب کند که از معتکفان دیگر دور باشد. مردم آزاری همیشه حرام است و حتما در اعتکاف بیشتر.

۳ـ چک های برگشتی و حساب و کتاب های سالانه تان را جای دیگری جمع و جور کنید، اعتکاف جای این کارها نیست.

۴ـ یادتان باشد که شما مهمان خصوصی خداوند هستید اما هنگام نماز، مهمان عمومی هم وارد مسجد می شود. اگر دوست ندارید میان غیر معتکفان با لباس های خانگی ظاهر شوید، می توانید با یک عبا خیال خودتان را راحت کنید. البته فراموش نکنید نماز خواندن با عبا مستحب است. در ضمن می توانید از آن به عنوان روانداز هم استفاده کنید.

نویسنده: مریم مرتضوی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.