قدس آنلاین-ساحل عباسی:تحریم ها ایران را پای میز مذاکره با غرب کشاند در حالی که به اذعان بسیاری از کارشناسان آمریکا و غرب بیش از ایران به نشستن پای میز مذاکره با ایران نیازمند بوده است .

با برداشتن تحریمها نیز اتفاق بزرگی دراقتصاد نمی افتد/انتخابات پیش رو باعث توجه دولت به رفاه اقتصادی زودگذر شده است/دروازه های اقتصادی کشور میتواند مسیر نفوذ دشمن شود

به گزارش قدس آنلاین ،با اجرایی شدن برجام برخی منتظر افزایش روابط با آمریکا هستند در حالی که ورود آمریکا به فرموده مقام معظم رهبری یعنی نفوذ در فرهنگ ،اقتصاد و سیاست ایران .قدس آنلاین در گفتگو با دکتر محمد حسن قدیری ابیانه به بررسی رفتارهای لازم مردم و مسئولان در دوران پس از برجام پرداخته است.

-به نظر شما مهمترین دلیل مشکلات اقتصادی ایران در تحریم ها است یا در سوء مدیریت؟

بی تردید تحریم های غرب در سالهای گذشته اقتصاد کشور را تاحدودی دچار آسیب کرد اما آسیب های اقتصاد ایران را نمی توان یک جا به اعمال تحریم ها ارتباط داد ، مبرهن است که ضعف اقتصاد ایران به سوء مدیریت و عوامل داخلی بسیاری بستگی دارد. متاسفانه دشمن با سوء استفاده از سوء مدیریت ها و مسائل ناشی از بی تدبیری مدیران و مسولان و عوامل دیگر بسیاری با تحریم ها ایران را پای میز مذاکره آورد.وابستگی اقتصاد به نفت ،وابستگی بودجه به نفت ،بزرگی دولت و درصد بزرگی از بودجه که به کارکنان و امور اجرایی دولت اختصاص داده می شود،عدم شفافیت اقتصادی و یارانه ای بودن بسیاری از کالاها به ویژه سوخت اثرات سوء زیادی بر اقتصاد کشور گذاشته است ، فرهنگ ضعیف کار و بی توجهی به مقوله کار بهینه موجب شده که ایرانی ها از نظر تنبلی اجتماعی  بعد از اعراب مقام داشته باشند .پایین بودن راندمان کاری و بالا بودن تعداد روزهای تعطیل ،مصرف زده بودن دولتی ها و مردم  ایرانیان را جزء مسرف ترین ملت ها کرده است  .بی تردید اگر ایرانی ها به  امتیازات بالای خود توجه کرده  و کاستی های یاد شده را رفع می کردند ایران می توانست جزء پیشرفته ترین کشورها باشد . بودجه پیش بینی شده امسال  برای کشور 53هزار میلیارد تومان است یعنی برای هر ایرانی 56 هزار تومان . این در حالی است که از مبلغ اشاره شده مبلغی به دلیل تحریم وکاهش قیمت نفت نیز محقق نشده است .حتی در صورت برداشته شدن تحریم ها نیز می توان با قاطعیت گفت تحول بزرگی در عرصه اقتصاد اتفاق نمی افتد ، بود از آن جهت که اقتصاد مقاومتی مورد توجه مسئولین و مردم قرار نگرفته در حالی که باید مردم و مسئولین در کنار یکدیگر در اجرایی کردن همه بندهای آن نهایت اهتمام ر به خرج می دادند .متاسفانه  به دلیل فرهنگ ضعیف کار مردم  در این عرصه برای خود نقش زیادی قائل نیستند.

-آیا با اجرایی شدن توافق برجام می توان انتظار داشت دشمنی های غرب با ایران پایان بپذیرد؟

-حال که ایران تصمیم گرفته برجام را عملی کند باید با نهایت احتیاط با طرفهای خارجی رفتار کند .همچنین زیر ذره بین قرار دادن رفتارهای طرف غربی برای انجام تعهداتشان بسیار مهم است،  بنابراین باید به اجرای توافقات از پیش تعیین شده از سوی غرب مطمئن شویم  ، در صورتی که غرب همچنان به تعهدات خود پایبند نباشد لازم است که جمهوری اسلامی ایران نیز در کم ترین زمان تعهدات خود را زیر پا بگذارد .بی شک توافق برجام دلیل قانع کننده ای برای دست کشیدن دشمن از دشمنی علیه ایران نیست زیرا دشمن  برای ضربه زدن به اقتصاد کشور تمام تلاش خود را حتی بعد از برجام نیز به کار می گیرد .همچنین بعد از اجرایی شدن برجام در صورت غفلت مسئولان و مردم یقینا دشمن درصدد است که توافق برجام به رونق اقتصادی ایران منتهی نشود از این رو بهانه تراشی هایش برای مانع تراشی بر سر راه پیشرفت کشور آغاز می شود.  کما اینکه آقای اوباما به آقای نتانیاهو قول داده است که برجام موجب بهبود وضعیت اقتصادی ایران نمی شود.بنابراین دشمن در تلاش است تا با همه داشته هایش برای ضربه زدن به کشور و نظام آماده باشد . از این رو مقابله همه جانبه با دشمن بسیار جدی است .دولت و مردم هر یک در این رابطه نقش و وظایفی دارند .یکی از اهداف از پیش تعیین شده غرب برای دیگر کشورها ، سیاستی  بر مبنای  آلوده سازی در کنار مهار و تغییردرآن کشور است   .آلوده سازی از منظر غرب یعنی مصرف گرا کردن مردم و همچنین رواج مصرف کالاهای مصرفی خارجی تا جایی که به نابودی صنایع و تولیدات داخلی آن کشور منتهی شود  کشور وابسته اقتصادی صرف به آمریکا و غرب شود .در حالی که از مسئولان با توجه به شناخت دیرینه ای که از توطئه ها و سیاست های ضد بشری آمریکا دارند انتظار می رود  سرمایه های داخلی و خارجی به سمتی هدایت شود که تولید ثروت ف، طرحهای عمرانی و اشتغال زای  درون زا را کشور نهادینه کند .

-عملکرد دولت پس از برجام باید چگونه باشد؟

-قرار گرفتن در  آستانه انتخابات یکی از شرایط حساسی است که کشور آن را تجربه می کند از این رو  ممکن است دولت برای فتح مجلس برخی از  سرمایه های کشور رابه سمت رفاهیات زود گذر و مصرف گرایانه سوق بدهد تا بتواند از این طریق رفاه نسبی کوتاه مدت  ایجاد کند. متاسفانه آمارها نشان می هد  درطی دو سال گذشته دولت 55هزار میلیارد تومان بدهی به بار آورده در حالی که پیش بینی رقم نفت امسال ما کمتر از این رقم است .در عین حال دولت با پرداخت یارانه ها، این روزرا ، روز مصیبت عظمای دولت  توصیف می کند از ان جهت که باید پولی را توزیع کند که ندارد!! از ان سو رفتارهای متناقض دولت قابل توجه است کند بودن حذف یارانه ثروتمندان از مسائلی است که در رفتارهای دولت مورد  توجه قرار گرفته است.اگریارانه مقدار معدودی ازثروتمندان حذف شده  با کندی و  تحت فشار مجلس و افکار عمومی بوده است .اقتصاد مقاومتی و خروج از رکود که باید در اولویت ترین برنامه های دولت باشد  متاسفانه  مورد بی مهری قرار گرفته از این رو  نمی توان گفت دولت در راستای اقتصاد مقاومتی فعالیتهای قابل توجهی داشته  است .بلکه می توان گفت عملکرد دولت خارج از اقتصاد مقاومتی بوده و  مردم را در انتظار نگه داشته که با توافق هسته ای اوضاع اقتصادی دگرگون می شود به نحوی که رئیس دولت اعلام کرد که آب خوردن مردم هم با موضوع توافق حل خواهد شد .متاسفانه برخی از دیدگاه های دولتمردان را نه به لحاظ سیاسی می توان قبول کرد و نه به لحاظ اقتصادی .چنین اظهار نظرهایی نه تنها در زمان مذاکرات بلکه بعد از آن هم می تواند موجب وقاحت غرب و ادعاهای بی جا از ایران شود .

-نقش مردم در این میان چیست؟

- اگر حتی دولت نیز  بهترین عملکرد را داشته باشد و مردم به وظیفه خود عمل نکنند باز هم ما اقتصاد کشور مشکل خواهد داشت .چنانکه ا جرات می توان گفت مردم در بازسازی اقتصاد  نقش مهمی دارند. اگر مردم و مسئولین در تمامی این سالها با جدیت و تلاش  به شعارهای سالی که مقام معظم رهبری تعیین کرده عمل می نمودند می کردند . اصولا دشمن امیدی به تحریم نمی بست . لذا لازم است درک اقتصادی و فرهنگی زندگی در ایران اصلاح شود ودر کنار ان  کار و رفتار اجتماعی نیز  بهبود بیابد . دراین صورت است که وضعیت اقتصادی می تواند بهبود چشمگیری داشته باشد و  شاهد جهش اقتصادی باشیم .

-به نظر شما غرب چگونه می تواند در ایران نفوذ کند؟

-باز کردن درهای کشور به روی اروپایی ها صرفا به معنای توسعه اقتصادی نیست . یکی از راههای نفوذ دشمن ورود از طریق خصوصی سازی است .مثلا  توسعه مخابرات  با هدف خدمت به کشورنیست  بلکه با هدف جاسوسی و لطمه زدن به کشور است .بسیاری  از کودتاهای صورت گرفته در دنیا توسط شرکت های مخابراتی امریکایی انجام گرفته و آنها با هدف  شنود از دیگر کشورها جاسوسی می کنند . حتی با کشورهای دوست خود نیز چنین رفتاری دارند کما اینکه اسناد زیادی در این باره نیز منتشر شده است .سوق دادن مردم از نظر فرهنگی به خود و دخالت در امور داخلی کشورها  همانند  فتنه 88 نتیجه ورود و نفوذ آمریکایی ها در کشور به انحاء مختلف است .همانگونه که خانم هیلاری کلینتون نیز از اینکه به اندازه کافی فتنه سبز را مورد حمایت قرار نداده ابراز پشیمانی کرده است.آنها  با صرف میلیون ها  دلار چند هزار نیرو را در ایران آموزش داده اند تا بتوانند  در امور انتخابات مجلس ،ریاست جمهوری، خبرگان و شوراها همچنین از طریق تخریب چهره اصولگرایان و تحریک اصلاح طلبان به منویات مورد نظر خویش دست بیابند .امام خمینی (ره) نکته بسیار قابل توجهی را درباره آمریکا فرمودند و آن اینکه   اگر دشمن از شما راضی است بفهمید در مسیر اشتباه هستبد و اگر ناراضی است در مسیر صحیح هستید.از این رو  دولت و مسئولان اگر مورد توجه دشمن قرار دارند باید بدانند در مسیر اشتباهی هستند .  مثلا شنیده شده سفارت انگلیس در ایران دویست نفر را مامور کرده تا  خود را به مسئولین نزدیک کنند و راه های اثر گذاری بر آنها را مورد مطالعه قرار بدهند کم نیستند. کسانی در ایران که مسئولیت های حساس داشتند اما به مرور زمان به واسطه  این تبلیغات از مسیر اصلی خارج شده اند. چنین مسائلی نشان می دهد باید مراقب بود و درست عمل کرد و  در عرصه های مختلف بهترین تصمیم ها را اتخاذ نمود. بهترین کار برای مقابله با دشمن در حوزه اقتصادی و فرهنگی و ترویج کار اصلاح فرهنگ مصرف ، ایجاد تعصب در مردم برای نخریدن کالای خارجی ، حمایت از تولید از طریق ترویج  فرهنگ کار و وجدان کاری است  .متاسفانه مردم ما باور دارند بهترین کار تفریح است در حالی که امام علی (ع) می فرمایند بهترین تفریح کار است .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.