قدس آنلاین: تعالیم و رفتارهای ائمه معصومین(ع) و شاگردان آنها در عرصه علوم انسانی در جای خود قابل استفاده است و لذا ما حتما می توانیم در رشته های مختلفی همچون تعلیم و تربیت، دفاع و مقاومت و ... از سیره و سلوک حضرت زینب (س) استفاده کنیم.

  از سیره علمی و رفتاری حضرت زینب(س) در تدوین علوم انسانی غفلت کرده ایم

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام رضا غلامی، به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب (س) در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه می توان از ابعاد مختلف رفتاری این بانوی بزرگ اسلام در الگوسازیِ سبک زندگی بهره جست، اظهار کرد: به نظر می رسد پس از شخصیت بی نظیر و منحصر به فرد حضرت زهرا (س)، حضرت زینب کبری (س) بزرگترین بانوی جهان اسلام بلکه جهان بشریت، محسوب می شوند.

 

وی با اظهار تاسف از این که هنوز ابعاد فراوانی از شخصیت و سیره حضرت زینب (س) برای ما ناشناخته باقی مانده است و متون قوی در راستای تبیین این شخصیت عظیم در دست نداریم، ادامه داد: آن حضرت (س) در ابعاد مختلف اعم از شخصیت علمی، مبارزاتی، اخلاقی و ... می توانند بهترین الگو در سبک زندگی باشند اما از این موضوع ما غافل مانده ایم.

 

وی افزود: نباید به همین میزان متونی که در این زمینه وجود دارد بسنده کرد و اما با منابعی که در دست داریم می توان اوج زندگی آن حضرت را تحلیل کرد ضمن آن که پژوهش های مناسبی در این راستا انجام شده و تا حدودی می توان عظمت وجود این بانوی بزرگوار را درک کرده و نقشی که در احیای اسلام ایفا کردند را واکاوی کرد.

 

حجت الاسلام غلامی با بیان این که اگر ما امام حسین (ع) پیشوای اسلام ناب محمدی (ص) محسوب می شوند، تصریح کرد: به این موضوع هم اعتقاد داریم که حضرت زینب (س) پیام رسان نهضت حسینی به حساب می آیند و از نقش احیاگری اسلام ناب برخوردار هستند و این امر افتخار و جایگاه کمی نیست از سوی دیگر آن حضرت (س)‌ با صبر و مقاومت مثال زدنی، ایثار، فداکاری و حکمت و اندیشه خود کاری کردند که تمام توطئه های یزیدی برملا، و عملا پیروز صحنه کربلا امام حسین (ع) شدند.

 

وی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان از سیره حضرت زینب (س) در تدوین برخی از رشته های علوم انسانیِ مرتبط با رفتار انسان بهره گرفت، به شبستان گفت: متاسفانه ما در این زمینه کم کار کرده ایم و معمولا وجود نازنین آن حضرت (س)‌ را تک بُعدی دیده ام یا شناخت بُعد علمی ایشان مغفول مانده است این در حالی است که در تاریخ نقل شده آن بانوی بزرگوار صاحب کرسی های درس عظیمی بودند و شاگردان بسیاری از بانوان را تربیت کردند.

 

به گفته رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانیِ اسلامی صدرا، حضرت زینب (س) با تأسی به رفتار مادرشان، می توانند بهترین سلوک علمی در الگوی سبک زندگی بشر باشند ضمن آن که وجودی مقاومت کننده، ایثارگر، هجوم برنده به دشمن با بیان و زبان و حکمت و شخصیتی مبارزه گر با ظلم و ستم داشتند و می توان در ساحت های مختلف از آن شخصیت عظیم الگوسازی کرد.

 

حجت الاسلام غلامی در پایان خاطرنشان کرد: تعالیم و رفتارهای ائمه معصومین علیهم السلام و شاگردان عظیم الشان آن ها در عرصه علوم انسانی در جای خود قابل استفاده است و لذا ما حتما می توانیم در رشته های مختلفی همچون تعلیم و تربیت، دفاع و مقاومت و ... از سیره و سلوک حضرت زینب (س) استفاده کنیم و حتی در متون درسی آن ها را بگنجانیم و به سادگی از کنار آن نگذریم.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.