قدس آنلاین/ سینا حسینی : یکی از دغدغه‌های مدیران ورزش خراسان رضوی در ماه‌های پایانی سال گذشته، نبود منابع مالی کافی برای سرمایه‌‌گذاری درحوزه تیمداری و باشگاهداری حرفه‌ای بود و مشکلات و معضلاتی که برای بیشتر مؤسسه‌های مالی و اعتباری فعال در استان در جریان سال گذشته به وجود آمد، باعث شد موضوع تیمداری و باشگاهداری با چالشی بزرگ روبه‌رو شود، اما با این حال مسؤولان اجرایی ورزش با سیستم مراعات، شرایط بحرانی را پشت سر گذاشتند تا سال به پایان برسد.

 قحطی سرمایه‌گذار در برهوت بی پولی!

با فرا رسیدن سال جدید، همان‌طور که انتظار می‌رفت، زمزمه کناره‌گیری بنگاه‌های اقتصادی از ادامه تأمین هزینه‌های باشگاهداری جدی شد تا جایی که مسؤولان اجرایی این بنگاه‌ها انصراف رسمی خود را از ادامه حضور در میادین ورزشی اعلام کردند تا یکباره بحران نبود اسپانسر و سرمایه گذار ورزشی به شکلی محسوس احساس شود. مدیران ورزشی استان که بحران را جدی می‌دیدند، تلاش خود را برای انتخاب سرمایه گذاران دیگر آغاز کردند، اما به نظر می‌آید مدیریت ورزش در متقاعد ساختن صاحبان صنایع تا به اینجا ناکام بودند و خطر کوچ سرمایه گذاران حالا به یک دغدغه اساسی تبدیل شده است.

 والیبال
برای اثبات این ماجرا می‌توان به اظهارات برخی مسؤولان ورزشی اشاره داشت. رئیس هیأت والیبال خراسان رضوی، در آستانه سومین هفته سال جدید در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور اعلام کرده است آماده واگذاری امتیاز نماینده لیگ برتری استان در لیگ والیبال هستیم، اما تاکنون هیچ بنگاه اقتصادی و مجموعه صنعتی برای تأمین هزینه‌های تیمداری اعلام آمادگی نکرده است.

 فوتبال
در حوزه فوتبال هم همین مسأله صادق است. مالک یکی از دو باشگاه خصوصی فوتبال خراسان رضوی در لیگ برتر در گفت و گو با خبرنگار قدس ضمن اشاره به زیاندهی بالای تیمداری در مقطع کنونی، از احتمال انصراف از ادامه تیمداری در این حوزه خبر داد، چون به تنهایی قادر به تأمین هزینه‌های جاری مجموعه سیاه جامگان خراسان رضوی نیست. البته حال و روز دیگر نماینده لیگ برتری فوتبال خراسان هم بهتر از سیاه‌جامگان نیست، از این رو به نظر می‌رسد با تغییر و تحولات مدیریتی در سیستم پروژه پدیده شاندیز بحران مدیریتی گریبانگیر این باشگاه شود تا آن‌ها نیز برای ادامه فعالیت با چالشی بزرگ گرفتار شوند. به جز سرنوشت نامعلوم تیم‌های لیگ برتری فوتبال استان، سرنوشت دیگر تیم‌های فوتبال خراسان رضوی در لیگ‌های پایین تر هم مشخص نیست. پیام وحدت و طلوع نسل ابومسلم که بحران‌های بزرگی را در سال گذشته پشت سر گذاشتند، در سال جدید سرنوشت روشنی ندارد، به همین علت می‌توان این دو باشگاه فوتبال استان را هم در ردیف باشگاه‌های بلاتکلیف ورزش خراسان رضوی قرار داد.

 هندبال
در حوزه‌های دیگر نیز همین اتفاق در حال وقوع است. پس از کناره گیری یکی از مؤسسه‌های مالی و اعتباری در رشته هندبال مشخص نیست سرنوشت نماینده لیگ برتری استان در لیگ برتر این رشته چه خواهد شد؟ در کشتی نیز همین مشکل وجود دارد، نماینده استان که سال گذشته توسط یک شرکت عمرانی حمایت می‌شد، در برهه کنونی بدون سرپرست و حامی رها شده است تا نگرانی در بین اهالی کشتی نیز وجود داشته باشد.

 بسکتبال
در لیگ برتر بسکتبال، تنها نماینده ورزش خراسان نیز با مشکلاتی روبه‌روست اما هنوز مدیران این مجموعه به ادامه فعالیت در این بخش علاقه دارند، اما وجود موانع و مشکلات فراوان در مسیر پیش روی تیم ثامن مشهد می‌تواند چالش‌های بزرگی را برای مالک این مجموعه به وجود آورد تا آن‌ها نیز از ادامه فعالیت در این رشته صرف‌نظر کنند.

 فوتسال
در رشته فوتسال هم همین شرایط پایدار است. پس از سقوط تیم فوتسال فردوسی مشهد از رقابت‌های لیگ برتر، مدیرعامل این باشگاه صراحتا تأکید  کرد، هیأت مدیره مجموعه فردوسی تمایلی به تیمداری در لیگ دسته اول ندارد، به همین دلیل ممکن است در صورت موافقت نکردن هیأت مدیره این مؤسسه مالی و اعتباری، سهمیه لیگ یکی استان در لیگ فوتسال به فروش گذاشته شود. سرنوشت دیگر نماینده فوتسال خراسان نیز به همین ترتیب است. تیم فوتسال شهرآرا که با تلاش و پشتکار بازیکنانش توانست در رقابت‌های لیگ برتر فوتسال باقی بماند حالا با بحران مالی روبه‌رو شده است تا جایی که حالا هیأت مدیره این باشگاه نیز سخن از واگذاری تیم به مجموعه دیگری را مطرح می‌کنند تا مشخص شود این باشگاه ریشه‌دار و قدیمی فوتسال خراسان نیز برای ادامه فعالیت حرفه‌ای با بحران رو به رو شده است.
شرایط فعلی ورزش خراسان در حوزه تیمداری و باشگاهداری به هیچ وجه ایده آل نیست، بلکه به قدری بغرنج و نگران کننده شده است که پیش بینی می‌شود در هفته‌های پیش رو اگر فکری به حال آن نشود، با تراژدی اسفباری رو به رو خواهیم شد که نتیجه آن خروج نمایندگان ورزش خراسان از لیگ‌های معتبر ورزشی کشور است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.