یك منبع ارشد نظامی صهیونیست اعتراف كرد كه اسرائیل در جنگ سوم احتمالی علیه لبنان، با ورود زمینی و بمباران هوایی قادر نخواهد بود مانع فرود موشك های حزب الله در داخل اراضی فلسطین اشغالی شود.

جنگ احتمالی رژیم صهیونیستی علیه لبنان وعامل سوم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه صهیونیستی « هاآرتص» نوشت كه این سخنان محكم و قاطع را « عوزی مسكوویچ » رئیس بخش ارتباطات ستاد ارتش رژیم صهیونیستی ایراد كرده است كه ماه گذشته بعد از 34 سال فعالیت نظامی بازنشست شد. 
مسكوویچ به خاطر پست و جایگاهی كه داشت، از دسیسه های ارتش رژیم صهیونیستی و توانمندی های واقعی آن در جنگ احتمالی آینده علیه لبنان و رویاروئی با حزب الله باخبر است. 
رژیم صهیونیستی پس از شكست تجاوز تابستان سال 2006 علیه لبنان ( جنگ 33 روزه)، دهها كمیته تحقیقاتی و مطالعاتی برای بررسی و كشف عوامل این شكست راه اندازی كرد. 
نتایج مطالعات كمیته های یاد شده كه از آنها به عنوان «درس ها و عبرت های جنگ» یاد می شود، تاكید دارند كه « اسرائیل هر قدر هم نیروی هوایی قدرتمندی داشته باشد فقط از طریق بمباران نمی تواند تكلیف جنگ را یكسره كند». 
براساس نتایج مطالعات صورت گرفته قرار بر این شده است كه از « جنگنده اف 16 به همراه تفنگ ام 16» در جنگ احتمالی آینده علیه لبنان استفاده شود و به عبارت دیگر دركنار نیروی هوایی باید وارد نبرد زمینی نیز شد. 
حرف های زیادی در این زمینه گفته و وعده های فراوانی داده شده اما تاكنون هیچكدام عملی نشده است. 
مسكوویچ در مصاحبه با هاآرتص افزود: برای ورود به جنگ سوم علیه لبنان، علاوه بر نیروهای هوایی و دریایی، باید بر روی عامل سومی نیز كار شود. 
وی توضیح داد كه ارتش اسرائیل باید برای فعال سازی عنصر جاسوسی و جمع آوری اطلاعات اقدام كرده تا به عنوان یكی از پایه های اصلی جنگ آینده از آن استفاده كند، چون جنگ آینده مانند گذشته در برابر ارتش ها نخواهد بود بلكه در مقابل گروه های چریكی شبیه ارتش یعنی حزب الله اتفاق خواهد افتاد. 
مسكوویچ تاكید كرد: حزب الله از قدرت آتش باری فوق العاده قوی برخوردار است كه دست كمی از توان موشكی یك كشور اگر نگوییم یك كشور بزرگ و قدرتمند ندارد. 
توصیه مسكوویچ به استفاده از عنصر جاسوسی برای كسب اطلاعات به عنوان فقدان یك عامل اساسی در ارتش اسرائیل در جنگ پیش رو است و به معنای دیگر ارتش رژیم صهیونیستی دچار نقص اطلاعات درباره توانمندی ها و میزان آمادگی های دشمن خود در زمان های عادی و خارج از وضعیت جنگی است و از تاكتیك های طرف مقابل در زمان شروع جنگ اطلاعات كافی ندارد. 
درست است كه رژیم صهیونیستی بر مقوله جمع آوری اطلاعات از حزب الله و اهداف آن تاكید دارد و تمام شبانه روز برای رسیدن به این هدف در آسمان لبنان پرسه می زند و می گوید كه توانسته هزاران هدف را پیدا كند، اما صحت و سقم این اطلاعات و میزان دقت آنها همواره با شك و تردید و سوال هایی روبه رو بوده است، به ویژه اینكه طرف مقابل یعنی حزب الله كاملا بر این مساله واقف بوده و از آن غفلت نكرده است. 
مسكوویچ البته به طورغیرمستقیم به این مساله و ضعف اسرائیل اشاره و با بیان اینكه ارتش اسرائیل هزاران هدف را در لبنان شناسایی كرده است، می افزاید: اگر خوش بینانه نگاه كنیم اكثرشهروندان ساكن جنوب لبنان به سمت شمال كشور فرار خواهند كرد اما حتی در صورت بمباران همه اهداف شناسایی شده، باز هم موشك ها به سمت اسرائیل شلیك خواهد شد. 
وی اضافه می كند: این واقعیت ایجاب می كند كه در بحبوحه جنگ نیز جمع آوری اطلاعات و كار جاسوسی ادامه پیدا كند تا راه حلی برای حذف موشك اندازهایی كه از مكانی به مكان دیگر منتقل می شوند، پیدا كنیم چرا كه مكان سكوهای پرتاب موشك بجز بعد از شلیك قابل شناسایی نیست. 
با این وجود مسكوویچ به صهیونیست ها اطمینان داده است كه جنگ آینده علیه حزب الله یك تهدید فوری و ناگهانی به شمار نمی آید چرا كه حزب الله سرگرم جنگ سوریه است. 
این نظامی بازنشسته صهیونیست اعتراف كرده است كه « حزب الله در داخل لبنان بزرگترین چالش پیش روی اسرائیل است و از سال 2006 تاكنون در 150 تا 170 روستا و شهرك سامانه های جنگی و موشكی بنا كرده است». 
وی گفت: پیش بینی می شود درهر روستا و شهرك لبنان، حدود 40 تا 50 پایگاه برای درگیری نظامی با ارتش اسرائیل در زمان جنگ ساخته شده باشد. 
مسكوویچ همچنین افزود: ارتش اسرائیل از آمادگی بالایی برای ورود به جنگ برخوردار است اما موانع دشواری نیز پیش روی آن وجود دارد. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.