گروه «جامعه» قدس آنلاین/فروغ طاهری: «خُرخُر» نامی که می‌شناسیم اما نه تنها به آن اعتماد نداریم، بلکه خیلی هم به آن آلرژی داریم. این کلمه چهار حرفی این قابلیت را دارد که بسیاری از زندگی‌های مشترک را تلخ و حتی به جدایی برساند. با یک سرچ ساده در اینترنت متوجه می‌شویم که قسمت مهم و نگران کننده آن تنها صدای ناهنجارش نیست، بلکه این روزها طب و پزشکی حرف‌های مهم‌ وجدی‌تری برای ما دارد. در این زمینه با دکتر مسعود احتشام، فوق تخصص ریه به گفت‌وگو نشستیم که در زیر می‌خوانید.

این نشانه را جدی بگیرید!

آقای دکتر، بفرمایید که خروپف چیست و اصلاً چرا خروپف می کنیم؟

خروپف صدایی اکثراً ناهنجار است که فرد در زمانهای مختلف خواب از خود ایجاد می‌کند و اغلب برای اطرافیان آزار دهنده است. در حالی‌که خود فرد متوجه آن نمی‌شود و لیکن ممکن است بسته به علت و شدت آن خود فرد نیز از آن مطلع شود. از نظر علت خروپف اکثراً ناشی از اختلالاتی است که در مسیر مجاری تنفسی فوقانی یعنی حلق و گلو و بینی انسداد ایجاد می‌کند و در درجات بعد، بیماری‌هایی است از سیستم‌های دیگر مانند سیستم عصبی که موجب خروپف و گاه قطعی تنفس می‌شود. در حقیقت خروپف را می‌توان گاه واکنش دفاعی بدن دانست، چرا که وقتی اکسیژن به میزان لازم نباشد، فرد با ایجاد صدا راه تنفس را به سختی باز می‌کند.

 

این خروپف چه خطراتی را برای فرد به همراه دارد؟

بحث در مورد خطرات خروپف مقداری پیچیده است و هنوز اطلاعات در این زمینه کامل نشده ولیکن بیشترین موارد احتمالی و شناخته شده از این قرار است که بیان می شود. ارتعاشات ناشی از خروپف می‌تواند روی عروق قلبی و سایر اعضای بدن اثر گذاشته و باعث کنده شدن ذرات چربی و لخته‌ها و انسداد عروق و عوارضی مثل افزایش سکته‌های مختلف شود. خروپف در صورتی‌که نشانه بیماری انسدادی باشد به دنبال آن قطعی تنفس ادامه دار شده و اگر فرد پیگیری نکند منجر به عدم اکسیژن رسانی به ارگان‌های مهم بدن مانند مغز و حتی فوت خواهد شد.

 

با فردی که هنگام خواب خروپف می کند چطور رفتار کنیم؟

کلیه کسانی که خروپف می‌کنند باید مورد ارزیابی پزشکان مرتبط با بیماری‌های خواب به ویژه متخصصین ریه قرار بگیرند و در صورت نیاز تست خواب یا سومنوگرافی شوند. در صورتی‌که بیماری خاصی رویت نشود توصیه‌هایی به طور کلی می‌توان انجام داد مانند کاهش وزن، خوابیدن به پهلو، استفاده از بالشت محکم، عدم خوابیدن با فاصله کم از غذا خوردن و یکسری ورزش‌های تنفسی.

 

بیشتر افراد قبول نمی کنند که در خواب خروپف می‌کنند. شما چطور متوجه می‌شوید که بیمارتان این مشکل را دارد؟

به طور کلی برای تشخیص خروپف تست خواب بهترین وسیله است. با میکروفون و تغییرات جریانی که در این تست مشاهده می‌شود می‌توان این اختلال را تشخیص داد.

 

روشهای سنتی درمان خروپف کارایی دارند؟ شما چه درمانی را پیشنهاد می‌کنید؟

به طور کلی درمان خروپف بستگی به علت زمینه‌ای دارد که در تست خواب مشخص می‌شود و ممکن است فرد نیاز به دستگاه‌هایی که کمکی با ماسک می‌باشد داشته باشد.یا گذاشتن وسایل دهانی تا مجرا را باز نگه دارد و گاه درمان دارویی. از نظر استفاده از داروهای گیاهی هیچ تحقیقی صورت نگرفته است و نباید انتظار بهبود آنچنانی از طریق طب سنتی برای این مشکل داشت.

 

این بیماری میتواند پیش زمینه یا نشانه‌ای از بیماری دیگر باشد؟

خروپف قطعاً نشانه‌ای از یک اختلال دیگر است که شایع‌ترین آن انسداد مجاری تنفسی است. این انسداد نیز بسیار متنوع است و از بزرگی زبان تا افزایش چربی یا ضایعه‌ای در مسیرهای مختلف را در بر می‌گیرد. حتی می‌تواند زنگ خطری برای افزایش وسعت یک بیماری باشد. طبق تحقیقات انجام شده در صورتی‌که همراه با آپنه یا قطع تنفس‌های مکرر باشد زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و دیابت و فشار خون بالا می‌باشد.

 

این روزها بالشت های ضد خروپف و گیره ضد خروپف و سایر محصولات بسیار تبلیغ شده و توصیه می شود. آنها را تایید می کنید؟

محصولات تبلیغی فقط مواردی را می‌تواند بهبود ببخشد که علت زمینه‌ای دیگری نداشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.