فقط رشد اقتصادی سه درصدی در بخش کشاورزی را می توان یک رشد واقعی دانست. یعنی تنها بخش واقعی اقتصاد ایران بخش کشاورزی است چنانچه می بینیم ما به جزء چند محصول خاص بقیه محصولات کشاورزی را در داخل کشور تولید کرده و صادرکننده عمده این محصولات هستیم.

رشد اقتصادی در ایران بر مبنای حجم پول و نه میزان تولید تعیین می شود / نقدینگی ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومانی یکی از دلایل افزایش رشد اقتصادی است/ رشد اقتصادی سالم باید اشتغال ایجاد کند

علی اکبر مهرابی فارغ التحصیل اقتصاد توسعه از دانشگاه مون‌پولیه فرانسه در واکنش به نرخ ۷.۴ درصدی رشد اقتصادی اعلامی از سوی بانک مرکزی به قدس آنلاین گفت: باید از دولت و کسانیکه این رشد را محاسبه و اعلام کردند پرسید که این نرخ را چگونه و بر چه اساسی محاسبه کرده و شاخصه های شما برای رسیدن به چنین رقمی چه بوده است؟ وی با اشاره به بخش های مختلف تشکیل دهنده رشد اقتصادی تصریح کرد: نرخ رشد به طور کلی از رشد اقتصادی چند بخش مانند رشد خدمات، رشد پولی یا همان نقدینگی و رشد اقتصاد واقعی یا همان تولید تشکیل می شود.  

مهرابی با تاکید بر این موضوع که تمام فعالیت های اقتصادیپیرامون تولید شکل می گیرد خاطرنشان کرد: در گذشته در کشورهای اروپایی رسم بر این بود که میزان حجم تولید در اعلام آمار نرخ رشد اقتصادی مطرح بود مثلا اگر در سال گذشته ۱۰ عدد خودکار تولید و امسال ۱۱ خودکار تولید شود. به لحاظ حجم و وزن تولید ما شاهد یک رشد ۱۰ درصدی هستیم. این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: متاسفانه هیچ تضمینی وجود ندارد که ما در سال بعد هم بتوانیم به این رشد اقتصادی دست یابیم. لذا از سال های ۱۹۶۰ میلادی تا حدود سال ۱۹۹۰  درکشورهای اروپایی در کنار اعلام نرخ رشد اقتصادی حجم تولید نیز بیان می شد. وی افزود: از آن تاریخ به بعد چون میان حجم تولید اقتصادی و حجم پول توازنی برقرار شد اروپایی ها می توانستند رشد اقتصادی را صرفا با معیار پول  یا همان ارزش افزوده اندازه بگیرند. مهرابی با اشاره به محاسبه پر خطای شاخص ارزش افزوده در ایران به خبرنگار قدس آنلاین گفت: از آنجا که ما نحوه محاسبه نرخ رشد اقتصادی را از کشورهای اروپایی برداشت کرده ایم آقایانی که صرفا نرخ رشد اقتصادی را اعلام می کنند باید بگویند که میزان حجم تولید در ۶ ماهه اول سال ۹۵ به چه میزانی افزایش داشته که چنین رشد رشدی را اعلام کرده اند. این اقتصاددان با اشاره به احتمال افزایش رشد اقتصادی در بخش خدمات بیان داشت: اگر چه افزایش رشد اقتصادی در بخش خدمات تا حدودی طبیعی است اما این افزایش باید متناسب با افزایش تولید باشد.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با انتقاد از رشد اقتصادی بدون ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری خاطرنشان کرد: تولید بدون برو برگردد و تبصره و ماده باید باعث ایجاد اشتغال شود. در حالی که افزایش دلالی و واسطه گری صرفا به معنای افزایش حجم خدمات است و اشتغال چندانی ایجاد نمی کند. یعنی یک کالا دست به دست می گردد تا به دست خریدار برسد. وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته افزایش تولید به عنوان ملاک اصلی  افزایش اشتغال و رفع بیکاری به شمار می رود که البته این تولید متنوع بوده و از تولید یک خودکار ساده تا تولید فکر و اندیشه را در بر می گیرد.

فارغ التحصیل دانشگاه مون پلیه فرانسه با انتقاد از عملکرد دولت یازدهم مبنی بر وابستگی کشور به تکنولوژی های وارداتی تصریح کرد: وقتی از نوسازی صنایع حرف می زنیم، این اقدام به معنی واردات ماشین آلات مدرن و جدید به داخل کشور است، اما این نوسازی زمانی کارساز و اشتغال زا است که ما کالاهای مدنظر را در داخل کشور تولید کنیم. یعنی تولید تکنولوژی در کشور که قدیم ترها به آن صنعت صنعت ساز می گفتند انجام شود. این اقتصاددان افزود: وقتی می خواهیم کارخانه ای را مستقر کنیم باید تمام زنجیره آن را داشته باشیم. در این صورت است که این صنعت، یک صنعت اشتغال زا خواهد بود.  

مهرابی با تاکید براین موضوع که رشد اقتصادی در ایران بر مبنای قیمت و حجم پول محاسبه می شود خاطرنشان کرد: وقتی حجم پول شما که نقدینگی شماست به شدت افزایش یافته و به بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان می رسد معلوم است که رشد اقتصادی شما نیز افزایش خواهد یافت. وی در ادامه این گفتگو با تاکید بر عدم حضور این نقدینگی در فعالیت های تولید محور به قدس آنلاین گفت: در اقتصادهایی مانند اقتصاد ایران که با کمبود تکنولوژی مواجه هستیم، باید ۵ تا ۱۰ سال با یک برنامه مدون به سمت ساخت و بومی سازی تکنولوژی های مورد نیاز حرکت کنیم. این استاد اقتصاد با ذکر مثالی از صنعت خودروسازی ایران تصریح کرد: برای مثال با ادامه روند موجود خودروهای قدیمی و از رده خارج شده را کنار گذاشته و ماشین های جدید پژو یا رنو را وارد کشور می کنیم، در این صورت تولیدی نیز از جانب ما اتفاق نخواهد افتاد. مهرابی  در ادامه خاطرنشان کرد: ما می خواهیم از رکود خارج شویم اما همین خروج ما از رکود که هنوز هم اتفاق نیفتاده، قرار است با کمک پژو و رنو و شرکت های خارجی رخ دهد که حتی در صورت وقوع هم فایده ای ندارد.

 فارغ التحصیل اقصاد توسعه از دانشگاه مون پولیه فرانسه با بیان این نکته که توجه به صنعت در دنیای امروز ایجاد اشتغال می کند اظهار داشت: از آنجا که نرخ رشد اقتصادی در ایران بر مبنای حجم پول محاسبه می شود آقایان نیز مدعی وجود این ارقام و افزایش رشد اقتصادی هستند. یعنی افزایش افسارگسیخته نقدینگی می تواند رشد اقتصادی هم ایجاد کند.

مهرابی با طرح این موضوع که دولت باید رشد اقتصادی مطرح شده را به صورت تفکیک شده اعلام نماید به خبرنگار قدس آنلاین گفت: فقط رشد اقتصادی سه درصدی در بخش کشاورزی را می توان یک رشد واقعی دانست. یعنی تنها بخش واقعی اقتصاد ایران بخش کشاورزی است چنانچه می بینیم ما به جزء چند محصول خاص بقیه محصولات کشاورزی را در داخل کشور تولید کرده و صادرکننده عمده این محصولات هستیم. این کارشناس اقتصادی با بیان این مطلب که باید مبنای محاسبه رشد اقتصادی تغییر کند افزود: متاسفانه مبنای اعلام رشد اقتصادی در دولت یازدهم و  مراکز آماری آن قیمت است در حالیکه قیمت به واسطه قابلیت بالا و پایین شدن تعیین کننده نیست. مهرابی بیان داشت: وقتی شما یک اتومبیل ساخته و آن را صادر می کنید کلی اشتغال ایجاد می شود اما وقتی این تکنولوژی را نداشته و بخواهید آن را وارد کرده و بعد از ۵۰ سال همچنان یک مونتاژ کار باشید هیچ فایده ای ندارد. این استاد اقتصاد دانشگاه تهران در خاتمه با اشاره به صنعت نساجی ایران خاطرنشان کرد: صنعت نساجی ما در ۴۰ سال اخیر می توانست زیر و رو شود ولی ما با فرسوده شدن ماشین آلات قدیمی به سمت واردات ماشین آلات از سایر کشورها رفتیم که این به معنای وابستگی تکنولوژی ما به سایر کشورها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.