کرج-دفن زباله در منطقه حلقه دره و نفوذ شیرابه ها به عنوان تهدید کننده منابع آب های زیر زمینی موضوع نشست پنجشنبه ستاد اقتصاد مقاومتی این استان بود.

زباله های البرز منابع زیر زمینی آب راتهدید می کند

به گزارش قدس آنلاین،در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی البرز روزپنجشنبه بصورت ویژه روند اجرایی موضوع مهم مدیریت پسماند را دراین استان مورد بررسی قرار گرفت.

 بررسی وضعیت مرکز دفن زباله های البرز درحلقه دره به مساحت ۱۲۳ هکتار و تخلیه روزانه یک هزار و ۲۰۰تن زباله دراین مرکز و فراخوان برای جذب سرمایه گذار از مهمترین موضوعات این نشست بود.

مدیرسازمان برنامه و بودجه استان البرز دراین نشست گفت : روزانه هشت تن پسماند عفونی و بیمارستانی در البرز تولید می شود که انتقال هرتن از این زباله ها هزینه های معادل ۱۲۰هزار تومان دربردارد و هزینه سالانه آن معادل ۸۰۰میلیون تومان برآورد شده است.

ذبیح الله قائمی افزود: افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست از ۲۵۰ به ۵۰۰ تن در روز به منظور افزایش کود کمپوست و گرانوله ،اجرای طرح پردازش پسماندهای خشک درمقصد به میزان ۵۰۰تن در روز از جمله اقدامات صورت گرفته از سوی شهرداری دراین زمینه است.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شده بود که شهرداری کرج به عنوان متولی پسماند استان ملزم به ارائه برنامه زمانبندی برای امحاء شیرابه های سایت حلقه دره شود که برای این امحاء از حوضچه های خاکی استفاده می شدو به دلیل ضریب نفوذ ناپذیری آنها نیاز به خشک کردن حوضچه ها است .

این مسئول گفت: براساس گزارش ها، اکنون طرحی برای ساماندهی حوضچه های فاضلاب با ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است.

قائمی اضافه کرد: اکنون عملیات احداث حوضچه های نگهداری شیرابه و بازچرخه آن به عنوان روشی مکمل در حال اجرا است و در بودجه سال ۹۵ نیز فاز دوم مدیریت شیرابه مبنی برتصفیه آن لحاظ شده است .

وی خاطرنشان کرد: اختصاص ۲۰۰هکتار زمین برای توسعه مرکز دفن حلقه دره که ۱۰۰هکتار آن تحویل شده از دیگر اقدامات انجام شده دراین زمینه به شمارمی رود.

مدیر سازمان برنامه و بودجه استان البرز گفت: قراردادی به مبلغ ۱۱۰میلیارد تومان درخصوص احداث کارخانه تبدیل نخاله به مصالح ساختمانی درسال ۹۲منعقد شده است .

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار البرز نیزاظهار کرد: البرزعرصه بسیار محدودی دارد که باید در زمینه پسماند به تاثیرمنفی زباله ها درآلودگی های منابع آب زیر زمینی نیز اشاره داشت.

خسرو ارتقایی افزود: مدیریت جامع پسماند در سطح استان ضروری است و کارهایی که شهرداری بصورت کوتاه مدت انجام می دهد باید با برنامه ریزی مشخص و تامین اعتباربیشتر توسعه یابد.

وی تاکید کرد: کارگروهی نیز برای این مهم با هدف بررسی هرچه بیشتر باید تشکیل شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.