معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: سلامت کودکان یکی از اولویت های وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت است که اقداماتی را در جهت بهبود سطح سلامتی کودکان انجام می دهد.

سلامت کودکان یکی از اولویت های وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، علی اکبر سیاری گفت: سلامت کودکان یکی از اولویت های وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت است که اقداماتی را در جهت بهبود سطح سلامتی کودکان انجام می دهد.

دکتر سیاری با اشاره به موضوع کارگاه مشورتی برنامه ادغام یافته سلامت کودکان افزود: حدود بیش از ۱۲ سال از طراحی این برنامه توسط تعدادی از اساتید دانشگاه گروه کودکان در وزارت بهداشت می گذرد ؛ این برنامه نهایی و اجرا شد ؛ و مجدد به علت گذشت زمان تصمیم به بازنگری این برنامه گرفته شد.

سیاری با اشاره به شاخص های سلامت کودکان و نوزادان گفت: یکی از این شاخصها، شاخص مرگ و میر نوزادان، کودکان زیر یک سال و زیر ۵ سال است که به ازای هر هزار تولد در سال محاسبه می شود؛ این به عنوان یک شاخص سلامتی و توسعه ایی در نظر گرفته می شود ؛ که خوشبختانه به علت وجود سیستم بهداشتی فعال در کشور ، دستاورد های بسیار خوبی داشتیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با ارائه مثال از آمار مرگ و میر نوزادان در ایران و سایر کشور های جهان ابراز داشت : مرگ نوزادان به ازای هر هزار تولد زنده متوسط جهانی ۴۳ و در کشور ما ۱۰ است ؛ در کشور های صنعتی این عدد ۴ و در کشور های عقب مانده و یا کشور های جهان سوم حدود ۵۰ تا ۷۰ است ؛ بنابراین ما نسبت به کشورهای توسعه یافته وضعیت خوبی نداریم؛ ولی نسبت به کشورهای مشابه خودمان وضعیت خوب و قابل قبولی داریم .

وی عنوان کرد : باید تلاش کنیم تا شاخص مرگ و میر کودکان در کشور را بهبود ببخشیم . در برنامه ششم هم این موضوع لحاظ شده است. در طرح تحول سلامت هم نیز برنامه هایی داریم که این شاخص و شاخص مرگ کودکان  زیر یک سال که در کشور حدود ۱۴ و نیم است ؛ به ازای هر هزار تولد زنده و مرگ کودکان زیر ۵ سال ۱۷ است این هم نسبت به متوسط  جهانی ما خیلی جلوتر هستیم ؛ ولی نسبت به کشور های پیشرفته دنیا نیاز به کار و تلاش بیشتر داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.