حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز سه شنبه در یک کنفرانس تلویزیونی در واکنش به اظهارات اخیر عادل الجبیر علیه الحشد الشعبی گفت: اظهارات وزیر خارجه عربستان در خصوص نیروهای بسیج مردمی ارزش و اعتباری ندارد.

حیدر العبادی: اظهارات وزیر خارجه عربستان در خصوص الحشد الشعبی ارزشی ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رسانه های عراقی، حیدر العبادی افزود: اظهارات جبیر ادامه رفتار تنش زای عربستان با عراق است و ریاض نباید بغداد را وارد مشکلاتش کند.

وی در خصوص عملیات آزادسازی موصل گفت: تنها سه ماه برای نابودی گروه تروریستی داعش زمان نیاز است.
پیشتر احمد جمال سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز در واکنش به سخنان وزیرخارجه عربستان، تکرار ادعاهای منفی سعودی ها در خصوص فداکاری ها و قهرمانی های نیروهای الحشد الشعبی را تلاشی برای متهم کردن این نیروی مردمی و ادامه رفتار تنش آفرین سعودی ها درباره عراق دانسته و تصریح کرده بود که این نگرش و سخنان تفرقه انگیز از یک طائفه گرایی و تنگ نظری نشأت می گیرد.
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز گذشته با تکرار ادعاهایش در خصوص ایران، نیرو های داوطلب مردمی عراق موسوم به الحشد الشعبی را شبه نظامیان طایفه ای خوانده و مدعی شد که فرماندهان آن نیروها ایرانی هستند.
از سوی دیگر جاسم الجزائری یکی از فرماندهان الحشد الشعبی نیز امروز در واکنش به اظهارات عادل الجبیر گفت که، الحشد یک نیروی نظامی است که بر اساس فرامین دولت عراق عمل می کند و عربستان با نگاه قوم گرایانه به عراق می نگرد.
الجبیر که کشورش یکی از حامیان اصلی تروریسم در عراق و سوریه به شمار می رود، مدعی شد: شبه نظامیان فرقه ای، وحدت و امنیت عراق را در معرض تهدید قرار می دهند.
این در حالی است که در تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی بیش از ۲۰ هزار رزمنده از اهل سنت عراق عضویت دارند و این نهاد مردمی به تازگی با اکثریت آرای نمایندگان مجلس عراق به عنوان یک سازمان نظامی شناخته شد و بسیاری از نمایندگان اهل سنت و کُرد پارلمان عراق به آن رای دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.