گیلان- استاندار گیلان با اشاره به اینکه همیشه نمی توانیم متکی به سد سفیدرودی باشیم گفت: اهتمام دولت برای ساخت سدهای کوچک و بزرگ در جلگه گیلان برای مقابله اساسی با کم آبی های کشاورزی است.

ساخت سدهای کوچک و بزرگ در جلگه گیلان برای مقابله با کم آبی است

به گزارش قدس آنلاین؛ محمدعلی نجفی اظهار داشت: بر اساس آمارها، گیلان استانی پرباران است که به طور متوسط طی ۱۵ سال گذشته، یک هزار و ۲۶۵ میلیمتر بارش را داشته ایم.

وی تصریح کرد: در استان بارش سالانه بین یک هزار و ۵۰ تا یک هزار و ۵۰۰ میلیمتر بوده اما بخش اعظم آن، بلااستفاده از استان خارج می شود.

نجفی گفت: گاهی استفاده از این منابع عظیم الهی در حد ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیمتر است چراکه ابزار مناسب برای استفاده صحیح از آن را پیدا نکرده ایم.

وی با بیان اینکه اهمیت آب در کشور بسیار بالاست، ادامه داد: در استان سرسبز و زیبای گیلان این موضوع، اهمیت دو چندانی دارد و یکی از بحث هایی که در جلسات مکرر استانی و کشوری طی سال های گذشته داشته ایم، بحث استفاده از منابع و بارش هایی است که در استان داریم.

استاندار گیلان گفت: تلاش مان این بوده تا این رحمت الهی موجب زحمت برای شهروندان نشود و شاهد آبگرفتگی های سطحی در شهرها نشویم.

وی تصریح کرد: همچنین تلاش کرده ایم تا با آبخیزداری مناسب و حفظ اراضی جنگلی و محیط زیست بتوانیم منابع آبی استان را حفظ کنیم از این رو ، در کنترل منابع آبی بایستی جدیت داشته باشیم.

به گفته نجفی، امروز ۸۰ درصد آب ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان به سد سفید رود وابسته است.

وی با بیان اینکه حداکثر آبی که سد سفیدرود در خودش می تواند جای دهد، یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب است، افزود: سد سفیدرود قبلا تامین کننده ۱۶۵ هزار هکتار زمین زراعی گیلان بود ولی اکنون ظرفیت آن به یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

وی به استفاده از آب این سد از طریق سدهای مجاز و غیرمجاز، آب بندان های فراوان و چاه های غیرمجاز طی سه دهه اخیر و استفاده هشت استان از آب این سد اشاره و بیان کرد: باید تلاش کنیم تا از باران در جلگه بهره بگیریم چراکه در درازمدت نمی توانیم وابسته به سد سفید رود باشیم.

نجفی به احداث سدهای شفارود، پلرود، لاسک و دیوش و سدهای لاستیکی اشاره و بیان کرد: سدشفارود برای تامین آب شرب بخشی از غرب استان در حال احداث است.

وی اضافه کرد: همچنین سد پلرود آب بخشی از زراعت شرق گیلان را تامین می کند و برای احداث دیگر سدها ، اهدافی پیش بینی شده است.

دکتر نجفی با اشاره به اینکه برای تأمین آب سد سفیدرود همیشه نگران بارش در استانهای دیگر هستیم خاطرنشان کرد: در ۳ سال اخیر فقط در سال گذشته سرریز سد را شاهد بودیم که نشان می دهد باید در کنترل وضعیت منابع آبی باید جدیت به خرج دهیم.

وی با بیان اینکه  ما برای همیشه نمی توانیم متکی به سد سفیدرودی باشیم تصریح کرد : با تقویت سدهای در حال ساخت همچون سدشفارود،پلرود، دیورش، لاسک و سدهای لاستیکی باید به تأمین آب های پایین دست در سطح جلگه بیاندیشیم که در این دولت اهتمام ویژه وجود دارد.

وی با تاکید بر ضرورت بهره گیری اصولی و صحیح از فرصت آب در استان گفت: اندیشه مان این است آبی که استان مان دارد را کنترل کنیم.

نجفی با یادآوری اینکه گیلان جزو دو استانی است که برنج کاری در آن تعریف شده، افزود: در کانال های آبی و مکانیزه کردن هدایت آب در حد یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر تعریف شده که ۸۰۰ کیلومتر آن اجرا شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت بهره گیری از فرصت آب ورودی به استان از طریق بارش تأکید و اظهار داشت: گیلان جزء ۲ استانی است که به عنوان تأمین کننده ی برنج کشور تعریف شده که نیازمند تلاش های بیشتر در این حوزه هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.