شهرکرد-فاز اول مجتمع آموزشی تحقیقاتی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری با حضور رئیس جهاد دانشگاهی کشور، استاندار و جمعی از مدیران استانی افتتاح شد.

ساختمان جهاد دانشگاهی چهار محال و بختیاری افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، استاندار چهارمحال و بختیاری صبح شنبه در آئین افتتاحیه فاز اول مجتمع آموزشی تحقیقاتی جهاد دانشگاهی استان گفت: استان چهارمحال و بختیاری در بحث کشت گیاهان دارویی گردو، بادام،درختان مثمر کم آب رتبه برتر را در کشور به خود اختصاص داده است اما شاهد بهروری و بازدهی کم در این زمینه هستیم.

قاسم سلیمانی افزود: در کشت گردو چهارمحال و بختیاری، استان شاخص می باشد اما از نظر مرغوبیت احتیاج به اصلاح نژاد و تولید نهال ها با کیفیت بالا است.

وی تصریح کرد: ادارات دولتی از جمله صنعت و معدن، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، مراکز رشد و مراکز پژوهشی باید با جهاد دانشگاهی همکاری داشته تا نتایج خوبی در بخش پژوهش حاصل شود.

وی در خصوص اینکه استان چهارمحال و بختیاری در بخش صنعت و کشاورزی با کم آبی مواجه است تصریح کرد: ۵۷ درصد قنات های استان خشک شده و برداشت آب از مجموع ۱۲ قنات تنها از ۴ قنات مجاز است و مابقی ممنوع و غیر قابل برداشت است.

استاندار  با اشاره به آب و هوای خوب استان در مقایسه با استان های دیگر گفت: ریزگرد هایی که از استان های همجوار همچون اصفهان و خوزستان وارد استان ما می شود سبب شده تا تغییراتی در شرایط آب و هوایی استان به وجود آید.

در ادامه این آئین رئیس جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه اساس کار الگوسازی،در تحقیقات علمی باید در جهت توسعه کشور باشد افزود: مجموعه جهاد دانشگاهی در راستای توسعه و ترویج علم گام برداشته و علم را به فن و فن را به تولید رسانده است.

سید حمیدرضا طیبی افزود: در راستای تولید داروهای نوترکیب و تولید فرستنده های رادیویی و همچنین در صنعت نفت و سیمان تحولات زیادی داشته ایم.

وی تأکید کرد: جهادهای دانشگاهی باید در سراسر کشور فعالیت های شاخصی در سطح ملی و بین المللی داشته باشند.

طیبی اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری در بحث توسعه گیاهان دارویی، بومی سازی، اصلاح نژاد و تولید عصاره گیاهان دارویی فعالیت های زیادی داشته، اما باید از نظر زیر ساخت ها تقویت شود.

وی با بیان اینکه طرح محوری کشت گردو در کشور اجرا می شود گفت: در حوزه کشاورزی و در بحث باغات گردو و بادام باید اصلاح نژاد با پیوند و یا کشت بافت صورت گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور در پایان گفت: باید در همه زمینه ها توسعه فیزیکی را بسنجیم و بعد در زمینه های اشتغال زایی و کارهای پژوهشی الگوسازی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.