مشهد- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به نامناسب بودن وضعیت منابع آبی خراسان رضوی خواستار مدیریت مصرف و همراهی شهروندان در خروج از بحران آب شد.

وضعیت منابع آبی خراسان رضوی در وضعیت مناسبی نیست/پساب تصفیه خانه «خین عرب» به کشف رود می ریزد

به گزارش قدس آنلاین، سید علیرضا طباطبایی ظهر شنبه در نشست خبری با اشاره به ورود پساب تصفیه شده تصفیه خانه «خین عرب» مشهد به کشف رود، اظهار کرد: پساب این تصفیه خانه به شرکت آب منطقه ای برای فروش به کشاورزان تحویل می شود اما آن شرکت هنوز برای انتقال این فاضلاب به زمینهای کشاورزی مسیر خروجی ایجاد نکرده لذا پساب به کشف رود ریخته می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: طبق برنامه ریزی این پساب باید به زمینهای کشاورزی چناران منتقل می شد و در ازای آن آب شرب این منطقه که برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد در اختیار شرکت آب و فاضلاب مشهد قرار گیرد.

وی ظرفیت کنونی تصفیه خانه های فاضلاب مشهد را ۲۶۳ هزار مترمکعب در شبانه روز اعلام و بیان کرد: در افق سال ۱۴۲۰ پیش بینی شده باید ۸۱۱ هزار متر مکعب در شبانه روز به ظرفیت تصفیه خانه های این کلانشهر افزوده شود.

طباطبایی ادامه داد: از سال ۱۳۷۲ اجرای شبکه فاضلاب در مشهد در دستور کار قرار گرفته لذا تاکنون ۶۴ درصد جمعیت این کلانشهر زیر پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب قرار گرفته اند و ۲۰۰ کیلومتر شبکه دیگر در داخل شهر باید اجرا شود.

وی به وجود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت حاشیه نشین مشهد نیز اشاره و بیان کرد: از سال ۱۳۹۳ اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در حاشیه شهر در دستور کار قرار گرفت و تاکنون ۱۰۰ کیلومتر شبکه در این مناطق اجرا شده، ۲۰۰ کیلومتر در دست اجراست و ۷۰۰ کیلومتر دیگر باید اجرا شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده سالانه ۲۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در این مناطق اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: ۳۳ درصد تامین آب این کلانشهر از محل سد دوستی، ۵۵ درصد آن از چاهها و بقیه از سدهای کارده، ارداک و چشمه ها تامین می شود.

طباطبایی افزود: پارسال ۲۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آب برای این کلانشهر تولید شد که ۲۰ درصد آن در قالب هدر رفت ظاهری ناشی از انشعابات غیرمجاز و هدررفت واقعی ناشی از نشتی در شبکه و اتفاقات در مرحله توزیع هدر رفت.

وی ادامه داد: ۸ و ۴۷ صدم درصد از این میزان هدررفت مربوط به هدررفت واقعی ناشی از نشت شبکه و اتفاقات و مابقی مربوط به ظهری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد نیاز آبی این شهر را در افق ۱۴۲۰ حدود ۳۹۶ میلیون مترمکعب برآورد و بیان کرد: پروژه های مختلف نظیر حفر چاه های جدید، لایروبی و وارد مدار کردن چاههای خاموش و اجرای پروژه اصلاح شبکه جداسازی آب شرب از فضای سبز در دستور کار است.

وی گفت: برای اجرای پروژه های برنامه ریزی شده در این افق حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

طباطبایی افزود: طول انشعابات آب بیش از ۶۰ هزار کیلومتر است و سالانه بیش از ۱۰۰ کیلومتر اصلاح شبکه برای جلوگیری از هدررفت آب انجام می شود.

وی ادامه داد: از تابستان امسال هدفگذاری برای گذر از بحران سال بعد در دستور کار است و طبق برنامه ریزی و اجرای پروژه های مربوط نظیر حفر، تجهیز و مهندسی مجدد چاهها حدود هزار و ۴۷۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آبی فعلی افزوده می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: هم اکنون ۹۹ و ۹ دهم درصد جمعیت این کلانشهر شامل یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک زیر پوشش شبکه آب شرب هستند، میزان باقیمانده بهره مندی از آب شرب مربط به روستاهای متصله اطراف شهری است که مشکل قانونی دارند و شرکت از خدمترسانی به این مناطق تا رفع مشکل منع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.