کرج-در کنار دیدنی های طبیعی و فرهنگی استان البرز می توان عصاره ایران را در تنوع قومیت های آن دید، عصاره ای که نام ایران کوچک را برقامت البرز برازنده کرده است اما چه سود که این استان با وجود این ظرفیت فاقد موزه ای برای به نمایش گذاشتن میراث هزاران ساله است.

البرز مملو از آثار باستانی خالی از موزه

قدس آنلاین: با وجود میراث ۹ هزار ساله و برخورداری از با قدمت ترین تپه خاکی جهان با عنوان تپه ازبکی و هزاران شی به دست آمده در کاوش های این استان اما محلی برای به نمایش درآوردن این آثار در قالب موزه موجود نیست و البرزنشینان برای آشنایی با میراث و تمدن خود باید به موزه های پایتخت سفر کنند.

فاجعه فرهنگی  

سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی استان البرز نبود موزه باستان‌شناسی در استان را یک فاجعه فرهنگی عنوان کرده و می افزاید: در حال حاضر و به دلیل نبود موزه باستان‌شناسی اشیاء تاریخی استان البرز در موزه‌های پایتخت نگهداری می‌شود.

مهناز طاهری با اشاره به اشیاء تاریخی «خوروین» بیان می کند: پس از سه دهه پیگیری مستمر مقامات ایران این مجموعه تاریخی نفیس که به‌صورت قاچاق از کشور خارج‌شده بود به کشور بازگردانده شد این در حالی است که این مجموعه تاریخی متعلق به استان البرز است ولی به دلیل نبود امکانات در موزه ملی ایران واقع در تهران نگهداری می‌شوند.

طاهری با تأکید بر اینکه مجموعه اشیاء تاریخی خوروین ترکیبی از سفال و فلز و متعلق به عصر آهن است، گفت: این مجموعه پس از بازگشت به کشور به مدت دو ماه در نمایشگاهی در معرض دید همگان قرار گرفت.

سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در پاسخ به این پرسش که آیا مکانی برای احداث موزه در استان البرز جانمایی شده است یا خیر، گفت: مکانی در مجتمع ایثار واقع در منطقه کوهسار توسط فرمانداری شهرستان ساوجبلاغ پیشنهاد شد ولی به دلایل امنیتی و حفاظتی امکان استقرار این مجموعه تاریخی در این مکان میسر نشد.

طاهری به دلیل موقیت جغرافیای استان البرز که در مسیر ۱۳ استان کشور قرارگرفته است، احداث موزه باستان شناسی را ضروری می داند.

وی می افزاید: اداره کل میراث فرهنگی البرز با اداره کل راه و شهرسازی استان مکاتباتی در خصوص واگذاری زمین برای احداث موزه باستان‌شناسی انجام داده است در صورت واگذاری زمین سازمان میراث فرهنگی برای احداث موزه کمک خواهد کرد.

طاهری با تأکید بر اینکه در استان‌های محرومی مثل سیستان و بلوچستان و ایلام موزه باستان‌شناسی وجود دارد، گفت: این در حالی است که در استان البرز استانی که در مجاورت پایتخت است موزه باستان‌شناسی وجود ندارد و نبود موزه در البرز فاجعه فرهنگی است.

البرز در سایه پایتخت

مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز نیز با ابراز تاسف از اینکه استان سه میلیون نفری البرز موزه مردم شناسی ندارد بیان می کند: البرز سالیان سال در سایه پایتخت قرار داشت و به عنوان گوشواره‌ای در گوش مرکز کشور می‌درخشید. در طی چند سال گذشته به خصوص از زمان استان شدن البرز شرایط تغییر کرده و حالا البرز به گوشی تبدیل شده که خود نیاز به گوشواره دارد.

عبدالناصر میرچی ادامه می دهد: البرز پتانسیل‌های زیادی در بخش گردشگری دارد که اگر شرایط به فعلیت رسیدن آنها فراهم شود این استان به جای استانی گذری به مقصد و هدف گردشگری بسیاری از مسافران تبدیل می‌شود.

وی یادآورمی شود: البته برای رسیدن به این هدف راه طولانی و دشواری درپیش است، چراکه زیرساخت‌های گردشگری دراستان به هیچ وجه مناسب نیست.

میرچی اظهار می کند: این استان هنوز مکان اقامتی مناسب و هتل‌های چهار ستاره و پنج ستاره برای اسکان گردشگران داخلی و خارجی ندارد.

وی ادامه می دهد: البرز با وجود اینکه اقوام مختلفی از کشور را در خود جای داده هنوز موزه مردم‌شناسی ندارد که این موضوع برای این استان خوب نیست.

وی بیان می کند: برای بهبود شرایط فعلی در کنار بخش دولتی، بخش خصوصی نیز باید وارد عمل شود تا نواقص موجود در طول زمان رفع شود.

تابلوی آفرینش

دامنه رشته کوه های البرز از دیر باز به دلیل آب و هوای مناسب و رودخانه های جاری و پناهگاه های مطمئن ، محل استقرار موقت و دائم اقوام مختلف در طول تاریخ بوده است طبق منابع و اسناد تاریخی و مطالعات باستان شناسی قدیمی ترین نشانه های حضور انسان ها در این استان مربوط به دوران نوسنگی است و آثار آن در تپه ازبکی به دست آمده است.

از عصر برنز سایت های متعددی در این استان به خصوص در ساوجبلاغ و نظرآباد شناخته شده است. از هزاره اول پیش از میلاد مسیح ده ها گورستان در نقاط مختلف استان به خصوص در طالقان و ساوجبلاغ مشاهده شده است.

وجود آثاری چون تپه ها و محوطه های باستانی و بناهای تاریخی در مناطق کرج ، طالقان ، ساوجبلاغ و نظرآباد همگی بیانگر و معرف آن است که از گذشته ها این منطقه همواره دارای غنای فرهنگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.