کرمان- رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان با اشاره به برگزاری چهارمین همایش ملی معادن روباز از ۲۶ تا ۲۹ اردیبهشت ماه سال آینده در دانشکده فنی کرمان گفت: همه فرصت‌های سرمایه‌گذاری معادن استان به صورت واقعی برای ارائه در این همایش جمع آوری شود.

فرصت های سرمایه گذاری معادن روباز کرمان ارائه می شود

به گزارش قدس آنلاین، عباس جبالبارزی در نشست بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری معادن روباز استان کرمان که صبح شنبه برگزارشد،  با اشاره به سیاست های کلی معادن گفت: در این حوزه ارتقا سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی با اولویت دادن به تامین کالای مورد نیاز صنایع داخلی کشور، صادرات مواد معدنی فرآوری شده، استفاده از موقعیت ویژه زمین شناسی ایران، گسترش همکاری‌های بین المللی علمی، فنی و اقتصادی برای جلب و جذب دانش و منابع امکانات داخلی و خارجی در زمینه اکتشافات معدنی، ایجاد واحدهای فرآوری و تبدیل مواد معدنی به موارد مصرفی عنوان شده است.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان گفت: یکی از راههای جذب سرمایه گذاری استفاده از فرصت برگزاری چنین همایشی‌های ملی است.

وی بیان کرد: با وجود ذخایر معدنی بسیار زیاد در استان، تاکنون تنها ۱۰ درصد پهنه ها اکتشاف شده و سهم معدن در تولید ناخالص ملی ۱.۲ درصد است که این آمارها نشان می دهد در بخش معدن چندان کار نشده است.

جبالبارزی با اشاره به مشکلات معادن افزود: در حوزه جذب سرمایه گذار برای معادن ضعف وجود دارد زیرا یک سرمایه‌گذاری زمان‌بر و گاهی اوقات زیان‌ده است و شاید اگر دولت جبران بخشی از این زیان ها را بپذیرد، روند سرمایه گذاری در معادن تسهیل شود.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان بیان کرد: پروانه بهره‌برداری از معادن یک سند رسمی است و قاعدتا باید به عنوان یک وثیقه از سوی بانک ها مورد پذیرش قرار گیرد اما متاسفانه وثایق معدنی را نمی پذیرند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این است که دولت در اکتشاف تعهدی ندارد اما به محض اینکه اکتشافی در معادن صورت می گیرد حقوق معدنی را تعیین می کنند که به نظر بخش خصوصی مبلغ تعیین شده در این بخش زیاد است.

جبالبارزی، به موضوع معارضین معدن که افراد و دستگاه‌های بسیاری را شامل می شود، اشاره کرد و گفت: اگر سرمایه‌گذاران داخلی در معادن با این همه مشکل روبرو باشند ممکن است به جای سرمایه‌گذاری در معادن سرمایه خود را در بانک ها سپرده کنند.

وی با تاکید بر ایجاد جذابیت در فضای سرمایه گذاری استان بیان کرد: سرمایه گذاران خارجی نیز پیش از ورود به هر موضوعی آن را تحلیل و ارزیابی می کنند که باید این مشکلات پیگیری و رفع شود.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمان ادامه داد: رشد صنعت وابسته به صنایع معدنی است و معدن هم یکی از پتانسیل‌ها و فرصت‌های بسیار خوب استان است که باید تلاش شود تا سرمایه گذاری در آن اتفاق بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.