دکتر اللواتی از کشور عمان و دانش آموخته جامعة المصطفی با اشاره به اینکه در دنیای کنونی دچار جاهلیت شده ایم، این اتفاق را «جاهلیت معاصر» توصیف کرد و گفت: «می‌گویند نماز چه فایده‌ای دارد؟ هم باید نماز خواند، هم صداقت داشت، هم روزه گرفت هم به مردم ظلم نکرد. خلط این مباحث یکی از مصادیق جاهلیت است.»

 جاهلیت معاصر/ نماز خواندن چه فایده ای دارد؟

قدس آنلاین - همایش علمی «اسلام و جاهلیت مدرن، چالش‌ها و بایسته‌ها» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد.

آیت الله محمدهادی عبدخدایی در این مراسم در توضیح جاهلیت مدرن گفت: سردمدار جاهلیت اولی در زمان پیامبر ابوسفیان بود که روی بسیاری از عقاید نادرست خود تعصب داشت، همان گونه که امروز غربی‌ها آزادی را که در معنای واقعی رها بودن از هوای نفس، پول پرستی و شهوت است با بی بندوباری یکی دانسته و روی آن تعصب دارند.

غرب، آزادی را در ولنگاری می داند

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: توده آمریکایی و اروپایی آزادی را در ولنگاری می‌داند و می‌خواهد آن را به دیگران تحمیل نماید، در حالی که نتیجه این نوع آزادی برای آن‌ها تا کنون چیزی جز از هم پاشیدن خانواده‌ها و فساد اخلاقی نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: در اروپا و آمریکا با نام آزادی بدترین خیانت را نسبت به حقوق زن روا داشته اند، چنانکه از زنان می‌خواهند خودنمایی کنند و این در حالی است که قرآن زنان را از تبرج و جلوه گری در برابر نامحرم برحذر داشته است.

آیت الله عبدخدایی تأکید کرد: پیش از اسلام نیز انواع تبرج و جلوه گری از سوی زنان در اجتماع جاهلیت وجود داشت، اما اسلام با قوانین رهایی بخش خود همه جنبه‌های زندگی زنان را در هاله‌ای از عفاف قرار داد، این در حالی است که امروز در غرب زن مانند برده‌ای جنسی است که تا زمان جوانی از او بهره کشی می‌کنند و در زمان پیری هیچ کرامتی برای او قایل نیستند.

جاهلیت معاصر دقیق‌تر است

دکتر اللواتی از کشور عمان و دانش آموخته جامعة المصطفی نیز در این همایش گفت: کاربرد «جاهلیت مدرن» را در این زمینه درست نمی‌دانم و گمان می‌کنم «جاهلیت معاصر» برای توصیف آن درست‌تر باشد، زیرا جاهلیت هیچ گاه مدرن نمی‌شود، بلکه این همان جهل زمان پیامبر است و بهتر است از اصطلاح جاهلیت معاصر در توضیح آن استفاده نماییم.

 وی با بیان اینکه قرآن کریم برای خارج کردن بشر از ضلال و گمراهی آمده است، تشریح کرد: در سوره فتح کلمه «جاهلیة الاولی» آمده است و این یعنی جهالت یک وجه ثانویه نیز دارد. کلمه «جاهلیت معاصر» دقیق‌تر از «جاهلیت مدرن» است، زیرا جاهلیت که مدرن نمی‌شود، جهل همان جهلی است که در عصر پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) وجود داشته، بنابراین بهتر است از واژه «جاهلیت معاصر» استفاده کنیم.

دکتر اللواتی افزود: طبق آیه ۲۶ سوره فتح نیز این‌قدر که جاهل به فکر و نظرش تعصب دارد، عالم ندارد، زیرا عالم همیشه نگاه می‌کند کدام نظر به صواب نزدیک‌تر است همان را برمی‌گزیند، اما جاهل نابیناست. شیطان رجیم نظرات درست و خطای ما را می‌پوشاند؛ نظر درست را از این بابت که منتشر نشود تا به گوش دیگران برسد و جامعه را اصلاح کند، نظر خطا را هم می‌پوشاند تا از دیده ما غافل بماند و ما به ابعاد گسترده بدی آن توجه نکنیم.

دانش آموخته جامعة المصطفی با اشاره به حدیثی از امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) تصریح کرد: در مقابل حکم خدا حکم طاغوت است. اگر ما حکم خدا را نپذیریم به‌طور خودکار وارد حکومت طاغوت می‌شویم. در سوره آل‌عمران و آیه ۱۰۴ خداوند می‌فرماید، کسی که خدا را نشناسد، جاهل است.

می‌گویند خواندن نماز چه فایده‌ای دارد؟

وی با بیان اینکه لفظ جاهلیت چهار وجه دارد، گفت: جهل یعنی عصبیت و اینکه ترجیحات شهوانی خود را بر حکم خدا ترجیح بدهیم. معنای دوم جهل، کوشش در رفتارهای نادرست و ظالمانه است. سوم گردن ننهادن بر دستورهای پروردگار است که این مرجع کل معانی جاهلیت است، زیرا خدا باتقواترین افراد را نزد خود بهترین بندگان می‌داند. چهارمین معنا نیز نداشتن معرفت صحیح است. امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) می‌فرماید: دو حکم بیشتر وجود ندارد؛ حکم خدا و غیر خدا. کسی که حکم خدا را کنار بگذارد، ناگزیر حکم غیر خدا را اختیار کرده است.

دکتر اللواتی درباره انسان و تفاسیر آن ‌که یکی از تجلیات و نمودهای جاهلیت معاصر است، گفت: می‌گویند نماز چه فایده‌ای دارد؟ نمازی که دروغ را از جامعه نمی‌برد و از ربا جلوگیری نمی‌کند چه فایده‌ای دارد؟ آدم باید راستگو باشد، با مردم خوب رفتار کند، حالا چه اهمیتی دارد که حج برویم یا نه؟ این‌ها حرف‌هایی است که در جامعه شنیده می‌شود. این چه مقایسه‌ای است؟ مگر ما می‌گوییم فقط نماز بخوانید، ولی از آن‌طرف هرچه خواستید دروغ بگویید؟ نخیر، این‌گونه نیست. هم باید نماز خواند، هم صداقت داشت، هم روزه گرفت هم به مردم ظلم نکرد. خلط این مباحث یکی از مصادیق جاهلیت است.

گفتنی است در پایان همایش، از برگزیدگان مقالات علمی تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.