به هرحال در طول سه دهه گذشته علاوه بر سرمایه گذاری های صورت گرفته جهت توسعه هواپیماسازی و تربیت نیروی انسانی متخصص، آزمون و خطاهای لازم جهت تولید هواپیما انجام شده و زمان آن رسیده است که در سال های آینده با حمایت از این صنعت داخلی، به شکوفایی برسیم/ منطق انتقال تکنولوژی در قراردادهای صنعت هوایی دیده نمی شود.

دولت متن قرارداد خرید هواپیما را منتشر کند/ احتمال تکرار یک کرسنت دیگر!

اختصاصی قدس آنلاین- بیژن عبدی کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه درباره قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای جت ملخ دار "ای تی آر " از شرکتی ایتالیایی-فرانسوی و وجود هواپیماهای مشابه در شرکت "هسا " با ظرفیت ۱۰۰ نفر به خبرنگار قدس آنلاین گفت: خرید هواپیما از چند منظر قابل بررسی است. اول اینکه اولویت خرید هواپیما کجا و چگونه تعیین شده است؟ یعنی این موضوع آیا در مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام، برنامه ششم یا سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است؟ وی در ادامه افزود: تا جایی که به خاطر دارم در مفاد ۸۲ ماده ای سیاست های اقتصاد مقاومتی که توسط مقام رهبری ابلاغ شده  و بنا بود مجلس بر اساس آن برنامه ششم را تهیه کنند که - به نظر می رسد خیلی به این سیاست ها توجه نشده است- اولویت اول حمل و نقل کشور به مسائل ریلی مربوط می شد. عبدی با اشاره به اولویت جاده ها و بنادر و در انتها ناوگان هوایی در برنامه های کلی کشور اظهار داشت: متاسفانه دولت خیلی به این برنامه ها پایبند نبوده و هر چیزی را که بیشتر مورد پسند خود بوده و مانور رسانه ای بیشتری داشته باشد انجام می دهد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به علاقه دولت یازدهم به لوکس گرایی و تجمل گرایی خاطرنشان کرد: مشخص نیست چرا دولت در میان تمام گزینه های موجود، اول باید به ناوگان هواپیمایی و نوسازی آن بپردازد. وی افزود: به هرحال در طول سه دهه گذشته علاوه بر سرمایه گذاری های صورت گرفته جهت توسعه هواپیماسازی و تربیت نیروی انسانی متخصص، آزمون و خطاهای لازم جهت تولید هواپیما انجام شده و زمان آن رسیده است که در سال های آینده با حمایت از این صنعت داخلی، به شکوفایی برسیم، عبدی با انتقاد از رفتار دولت یازدهم در عدم توجه به این صنایع و انعقاد قرار داد با شرکت های خارجی تصریح کرد: آنچه بیش از تعطیل کردن انرژی هسته ای جای تأسف دارد، تعطیل کردن صنایع نوپایی مانند صنعت هوایی کشور است که به حمایت مستقیم دولت نیاز دارد. وی در ادامه با اشاره به آغاز به کار رئیس جمهور جدید آمریکا به قدس آنلاین گفت: متأسفانه نگاه آقای ترامپ به اقتصاد امریکا از نگاه دولت ایران به اقتصاد ایران ملی تر  است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: این ضعف ماست که کشوری مثل آمریکا که تکنولوژی آن در اوج بوده و سرمایه گذاری های هنگفتی در اقصی نقاط دنیا دارد، چون احساس نیاز می کند، با تمام نفوذش در اقتصادهای دنیا، حمایت از صنایع داخلی خود را  در اولویت قرار می دهد. مسئول کمیته راهبری اقتصاد مقاومتی صدا و سیما با اشاره به عدم توجه دولت به صنعت داخلی اظهار داشت: متأسفانه نگاه مدیریتی دولت کاملا به بیرون از مرزها است. و در این قرارداد ها نیز منطق انتقال تکنولوژی به هیچ وجه دیده نشده است. وی افزود: یکی دیگر از ایراد هایی که در این قرارداد ها دیده می شود موضوع طبقه بندی محرمانه این قراردادها است که اصلا معلوم نیست این قراردادها چرا و از دید چه کسانی محرمانه است؟ وی در خاتمه با اشاره به احتمال تکرار اتفاقاتی نظیر کرسنت و اعلام محرمانه بودن قراردادهای منعقد شده طی هشداری به دولت خاطرنشان کرد: معلوم نیست مردم تا چه زمانی باید هزینه ندانم کاری دولتمردان را بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.