تبریز- نماینده شهرداران کشور با بیان این‌که سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده به نصف رسیده است، گفت: دولت باید نقش تسهیل‌کننده را در اجرای ماموریت‌های شهرداری داشته باشد.

سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده به نصف رسیده است

به گزارش قدس آنلاین از  تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، صادق نجفی در جمع  کارشناسان برنامه‌ریزی شهرداری تبریز اظهار داشت: عمده درآمدهای پایدار شهرداری‌ها، ریشه در منابع و قوانین دولتی دارد، اما قوانین و مقررات تدوین‌شده، در راستای محدود کردن این درآمدها تدوین می‌شود.

شهردار تبریز خاطرنشان کرد: برنامه ششم توسعه، درآمدهای مستقل شهرداری‌ها را نادیده گرفته و در حساب خزانه پیش‌بینی کرده که این امر در تضاد با اصل استقلال شهرداری‌ها است.

نجفی با بیان این‌که موضوع مدیریت واحد شهری، مطالبه جدی کلان‌شهرها است، اضافه کرد: در چنین وضعیتی،  ساز و کار بودجه شهر به استانداری‌ها محول شده که این موضوع، بازگشت به نقطه ۲۰ سال پیش شهرداری‌ها است؛ امروز شهرداری‌ها، در برنامه‌های مختلف عمرانی و اجتماعی شهر دست‌تنها مانده‌اند اما شاهدیم که جریان عمرانی و خدماتی شهرها بی‌وقفه تداوم دارد.

شهردار تبریز تصریح کرد: متروی تبریز در آستانه بهره‌برداری در مرکز شهر است، پروژه‌های عظیمی مثل مرکز همایش‌ها، مقبره‌الشعرا و میدان آذربایجان با شتاب اجرا می‌شود، فضای سبز شهر متحول شده، خانه‌های سلامت و کتابخانه‌ها در جای‌جای شهر توسعه یافته و تبریز به «شهر بدون معتاد متهاجر» شهرت یافته است؛ این در حالی است که بخشی از این دستاوردها، از وظایف احصا شده شهرداری نبوده و شهرداری، صرفاً به خاطر رفع نیازهای شهر و پیگیری مدیریت هماهنگ شهری، وارد چنین حوزه‌هایی شده است.

نماینده شهرداران کشور در شورای سازمان‌ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با اشاره به محدودیت‌های دولتی در اجرای برنامه‌های توسعه شهر ادامه داد: با وجود تداوم اقدامات عملیاتی در بیشتر کلان‌شهرهای کشور، سهم شهرداری از جرایم رانندگی اغلب با تاخیرهای چندین ماهه محقق می‌شود، تزریق‌های دولتی به پروژه‌های مترو کند است، سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده به نصف رسیده، منابع کلان‌شهرها روانه شهرهای کوچک و روستاها می‌شود و لایحه برنامه ششم توسعه، درآمدهای مستقل شهرداری را این چنین محدود می‌کند.

وی با اشاره به این‌که با روند رو به توسعه شهرها، دامنه انتظارات از شهرداری‌ها هر روز در حال افزایش است، اظهار داشت: وضعیت اقتصادی دولت را درک می کنیم اما انتظار نداریم این وضعیت، به محدود ساختن درآمد شهرداری‌ها بیانجامد، چرا که در این صورت، خدمت به شهروندان، مخدوش خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.