۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 499102

نگاهی به وضع بیمارستان‌های کشور بیانگر این است که متوسط عمر ۵۷۰ بیمارستان دولتی کشور، بالای ۳۵ سال است، بیمارستان‌هایی با سازه‌هایی ضعیف به لحاظ ایمنی. این در شرایطی است که ۸۷ بیمارستان کشور قدمتی برابر یا بیش ازساختمان پلاسکو دارند.

بیمارستان هایی از جنس پلاسکو!

قدس آنلاین - نباید منتظر ماند تاحادثه ای ناخوشایند ما را به پاسخ این پرسش برساند که چرا دیر اقدام کردیم! حادثه ریزش ساختمان قدیمی و فرسوده پلاسکو مشت نمونه خروار از وضعیت ساختمان هایی است که نمونه آن در کشورمان کم نیست و تنها به مراکز تجاری نیز ختم نمی شود و شامل بیمارستان ها و مراکز آموزشی و مدارس نیز می شود ولی انگار زنگ خطر برای گوش برخی مسوولان چندان ناخوشایند نیست.

نگاهی به وضعیت بیمارستان‌های کشور بیانگر این است که متوسط عمر ۵۷۰ بیمارستان دولتی کشور، بالای ۳۵ سال است، بیمارستان‌هایی با سازه‌هایی ضعیف به لحاظ ایمنی. این در شرایطی است که ۸۷ بیمارستان کشور قدمتی برابر یا بیش ازساختمان پلاسکو دارند.

حساب کنید اگر تنها یکی از این بیمارستان‌ها دچار حریق شود، به دلیل وجود کپسول‌های گاز اکسیژن، تجهیزات پزشکی، الکل و منابع سوختی، آتش‌سوزی تشدید خواهد شد. حالا تصور کنید یک بیمارستان ۴ طبقه را با متوسط ۲۰۰ تخت، حداقل ۱۷۰ بیمار، ۳۰ پزشک، ۲۵۰ پرستار، ۶۰۰ کادر درمانی و اداری، با ۱۴۰ میلیارد تومان تجهیزات سبک، سنگین و متوسط؛ فقط یک لحظه است و بعد فاجعه‌ای انسانی، اقتصادی و اجتماعی.

با این حساب سرانگشتی اهمیت نوسازی، استانداردسازی و ایمن‌سازی بیمارستان‌ها بیش از پیش نمایان می شود.

قدمت ۵۰ ساله بیمارستان‌های کشور

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با هشدار نسبت به فرسوده بودن بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور می گوید: حادثه پلاسکو تجربه سنگین و پرهزینه ای برای کشور ایجاد کرد که باید از آن برای جلوگیری از وقوع حوادثی مشابه استفاده کرد چرا که امروزه بافت بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور نیز فرسوده است.

محمد حسین قربانی با بیان اینکه اولویت در بازنگری بافت فرسوده در وهله نخست باید متوجه بیمارستان ها باشد، گفت: بسیاری از بیمارستان ها از قدمتی بیش از ۵۰ سال برخوردارند لذا لزوم بازنگری این مراکز اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه می دهد: در هرگونه حادثه غیرمترقبه ای از جمله زلزله، نخستین جایی که محل مراجعه قرار می گیرد بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند این درحالی است که بسیاری از بیمارستان ها فرسوده بوده و احتمال تخریب آن ها در زمام وقوع بحران وجود دارد.

قربانی تاکید می کند: دولت باید سیاستی در بازه زمانی مشخص برای بهسازی بافت فرسوده درنظر بگیرد و به دنبال مقاوم سازی یا تجدید بنای این ساختمان ها باشد؛ زمانی که در بیمارستانی فرسوده هشدار برای خروج افراد از بیمارستان ها به صدا در بیاید انتقال بیماران به بیرون با سرعت زیاد ممکن نخواهد بود که همه این مسایل سبب می شود اولویت مقاوم سازی ساختمان ها بیش از گذشته مورد توجه واقع شود.

همایون هاشمی نماینده مردم تکاب، شاهین دژ و میاندوآب در مجلس نیز می گوید: متاسفانه بسیاری از بیمارستان ها در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ از فرسودگی زیادی رنج می برد که این می تواند زنگ خطری جدی در حوزه سلامت محسوب شود درحالی که بارها این هشدارها داده شده اما کمتر تلاشی برای مقاوم سازی این مراکز درمانی صورت می گیرد.

هاشمی تصریح می کند: از سویی دیگر نباید از این نکته غافل شد که بیمارستان ها به خودی خود جزو مراکز خاص و بازوی مدیریت بحران هستند و در زمان وقوع هر حادثه ای آماده باش نیروی های پزشکی و پرستاری در مراکز درمانی می تواند کمک ویژه ای به مدیریت در آن حادثه کند.

وی می گوید: هدف آن نیست که ساختمان های ناایمن حتماً تخریب شود بلکه باید متخصصان ساختمان ارزیابی دقیقی انجام دهند تا در صورت ضرورت، این ساختمان ها بهسازی شوند چراکه در همه کشورها نیز وضع این چنینی وجود دارد به گونه ای که با انجام آزمایش های تخصصی میزان مقاومت ساختمان ها را بررسی و براساس آن چگونگی مقاوم سازی آن را عملیاتی می‌کنند.

*بازسازی به شرط تأمین اعتبارات

معاون اجرایی آموزشی وزارت بهداشت نیز می گوید:بازسازی بیمارستان‌های فرسوده در دستور کار معاونت توسعه و آموزش وزارت بهداشت قرار گرفته و این کار با تأمین اعتبارات لازم هر چه سریع‌تر شروع می‌شود.

امیر احمد اخوان با اشاره به وضعیت بیمارستان‌های فرسوده،اظهار می دارد:با توجه به اتفاقی که برای ساختمان پلاسکو افتاد،اگر چنین حادثه‌ای برای یکی از بیمارستان‌های کشور که پذیرنده بیماران و حادثه‌دیدگان است بیفتد تلفات جانی زیادی در پی خواهد داشت و این گونه حوادث می‌تواند علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین بر حوزه سلامت کشور، مصدومان زیادی را برجای بگذارد.

 وی بیان می کند:برای تعیین وضعیت بیمارستان‌های کشور از نظر فرسودگی معاونت توسعه وزارت بهداشت با بررسی‌های لازم و تهیه نقشه بیمارستان‌های سراسر کشور تصمیمات خوبی برای بازسازی بافت‌های فرسوده و مقاوم‌سازی بیمارستان‌های آموزشی سراسر کشور به شرط تأمین اعتبارات لازم از سوی دولت و مجلس کرده است.

 معاون اجرایی آموزشی وزارت بهداشت عنوان می کند: معاونت توسعه بر اساس نقشه‌هایی که وجود دارد به شرط تأمین بودجه و اعتبار کافی اقدام به بازسازی بیمارستان‌های آموزشی کشور می‌کند و من از مسوولان بیمارستان می‌خواهم هر چه زودتر با تأمین اعتبارات این بخش از بسیاری از حوادث جلوگیری شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی نیز از لحاظ  مقاومت سازه ای  وضعیت بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور را اورژانسی توصیف می کند و می گوید:بسیاری از این مراکز در وضعیت بحرانی ، بحران زده می شوند .

علیرضا زالی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره وضعیت مراکز درمانی کشور از لحاظ ایمنی و مقاومت در مقابل حوادث طبیعی می گوید:از  نظر سازه ای  و زیر ساختی بسیاری از بیمارستان های اصلی کشور در مناطق بحران خیز قرار دارند و آسیب پذیر هستند و مطلقاً نمی توانند در وضعیت بحرانی خوب عمل کنند چرا که در چنین وضعیتی  خود بحران زده می شوند .

وی اضافه می کند:طول عمر برخی از بیمارستان های کشور به نیم قرن می رسد، بنابراین،این مراکز درمانی ظرفیت ایمن سازی ندارند و باید تخریب شوند و در محل آن ها سازه  جدید احداث شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.