به نظر می رسد تلاش های خانم ابتکار آنچنان که باید نتیجه نداده که پس از سال ها او با مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به نظر مشترک رسید؛ «ورود خودروی آلاینده به تهران ممنوع!» هرچند مسئولان شهرداری تنها درخواست شان ممانعت از ورود خودروهای فاقد معاینه فنی به محدوده طرح ترافیک بود!

شاید با منع تردد خودروهای بدون معاینه فنی، تهران بتواند نفس بکشد/خانم ابتکار، ۲۱ سال دیر نیست؟

 قدس آنلاین- مرضیه جامیری/ اگرچه تا پیش از آن‌هم برای مسئولان و حتی مردم به‌خوبی روشن بود که یکی از علت‌های تنگ شدن نفس آدم‌ها، تیرگی و دودآلودی آسمان و گرفتار شدن به انواع و اقسام بیماری‌ها، درست نسوختن سوخت و ایراد و اشکال خودروهاست، اما گویا این مسائل برای خیلی‌ها آن‌چنان مهم نبود؛ مساله ای که می‌شد آن را از خودروهایی که با کوچک‌ترین حرکت، سرفه‌ای نصیب مردم می‌کردند متوجه شد.

روی دیگر این ماجرا این است که سال‌هاست دریافت معاینه فنی خودرو برای رانندگان الزامی است اما گویا همین ۵۰ هزار تومان ناقابل تأثیرش خیلی بیشتر از دیدن تعداد زیادی از کودکان و بزرگسالان وزنان و مردان مبتلا به انواع و اقسام بیماری‌ها است.

بزرگترین معضل آلودگی هوای تهران، ذرات کمتر از ۱۰ میکرون هستند، ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون از بافت ریه عبور می کنند، وارد خون می شوند و در مغز رسوب می کنند و بیماری های برگشت ناپذیر ایجاد می کنند. همه اینها را بگذارید کنار این مساله که نداشتن معاینه فنی و البته مراجعه نکردن خودروها به مراکز معاینه فنی در تهران و شهرهای بزرگ با تشدید آلودگی هوا و مرگ و میر رابطه معناداری دارد.

*وقتی خودورها ۵ سال از معاینه فنی معاف شدند، آلودگی هوا فاجعه بارتر شد

بنابراین افزایش مدت زمان معافیت از معاینه فنی خودروها از ۲ سال به ۵ سال توسط مجلس موجب افزایش آلودگی شد، موضوعی که علت آن کمبود مراکز معاینه فنی و رعایت نشدن استانداردهای خودروسازی اعلام شد؛ در حالی که این اقدام، پاک کردن صورت مسئله بود و باید تعداد مراکز بیشتر و استانداردها رعایت می شد.

افزایش اعتبار معاینه فنی خودروها ماجرایی بود که کارشناسان بسیاری بر آن خرده گرفتند اما گویا مشخص نشد این موضوع در سال‌های قبل از کجا آب‌خورده است.

*مسئولان به فکر بازنگری لایحه هوای پاک افتادند

لایحه هوای پاک از سال ۱۳۷۴ در خصوص نحوه جلوگیری از آلودگی هوا تنظیم شده بود که با توجه به گذشت ۲۰ سال از زمان تنظیم آن لازم بود یک سری اصلاحات روی آن انجام شود که شامل حذف موادی که دیگر کارکرد ندارند و اضافه کردن مواد جدید به آن بود.

پس از بررسی این طرح در کمیسیون های مختلف مجلس، دولت احساس کرد که بایستی لایحه هوای پاک به صورت جامع تر و کامل تر بررسی شود تا مشکلاتی از قبیل موضوعات مرتبط با بودجه و مغایرت با قانون اساسی در لایحه برطرف شود لذا همان زمان دولت از مجلس درخواست کرد این طرح را متوقف کنند.

این لایحه در کمیسیون های فرعی و اصلی زیربنایی صنعت و محیط زیست بررسی و تصویب شد و نهایتا به هیأت دولت فرستاده شد.

در این لایحه یکی از مهمترین مواردی که اصلاح شده به روز رسانی قوانین تبصره ها و آیین نامه هایی است که با توجه به تعاریف جدید از منابع تولید آلایندگی هوا تعریف شده اند.

کاهش مدت زمان معاینه فنی خودرو ها از ۵ به ۳ سال، پایش منابع خانگی آلاینده هوا، رصد بیماری ها و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، تکمیل شبکه های پایش امواج و پارازیت ها، افزایش ۳ برابری مجازات‌های آلودگی هوا، توجه ویژه به ریزگردها و آلاینده های طبیعی هوا در لایحه جدید از تبصره های لایحه هوای پاک بود.

*بالاخره امسال ...

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصویب لایحه هوای پاک در مجلس را اتفاقی بسیار بزرگ دانسته که برای بهبود کیفیت هوای کشور سودمند خواهد بود. ارتقای استاندارد سوخت و خودروها، توجه به صنایع، پسماند، نیروگاه‌ها و مساله گرد و غبار از مهمترین ویژگی‌های لایحه هوای پاکی است که تصویب شده.

بر اساس این لایحه مدت زمان معاینه فنی خودروهای شخصی از ۵ سال پس از تولید به ۲ سال کاهش یافت و انگار اصلاح کیفیت سوخت و حذف بنزین‌های آلوده و ارتقای استاندارد خودروهای تولیدی از مهمترین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست بوده است.

و به تازگی هم با توجه به صحبت های خانم ابتکار قرار است ضوابط به گونه ای باشد که خودروهای دارای معاینه فنی بتوانند در تهران تردد کنند؛ بلکه این طرح جدید در کاهش آلودگی موثر باشد. طرحی که شاید نشانه ناامیدی خانم ابتکار از لایحه هوای پاک است.

با توجه به اینکه شمار روزهای ناسالم تهران با شاخص بیش از ۱۵۰واحد (وضعیت قرمز) در بازه سپری شده از زمستان امسال، طی ۳سال ۴ برابر شده و از یک روز در سال ۹۳ به ۴روز در سال ۹۵ افزایش یافته، بنابراین فعلا باید خداراشکر کرد که باران هوا را سالم کرد تا بعد از این هم دنبال این باشیم که خودروهای دارای معاینه فنی فقط وارد تهران شوند، شاید تهران دیگر از آلودگی نفسش تنگ نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.